Når noen trenger din hjelp:

Få fullmakt til å hjelpe – ikke lån andres BankID

Skal du hjelpe en eldre med å få utført banktjenester, få disposisjonsfullmakt.

TRENGER NOEN DIN HJELP? Få disposisjonsfullmakt. Da kan du i egen mobil- eller nettbank hjelpe den som har gitt deg fullmakt. Foto: DNB
Lesetid 3 min lesetid
Publisert 05. okt 2023
Artikkelen er flere år gammel

Oppfordringen kommer fra Trond Prestø, leder for DNBs kundesenter.

På kundesenteret merker de at flere eldre trenger hjelp av andre til å betale, overføre, handle og ta ut kontanter. 

Sistnevnte kan gjøres i minibank eller i kassene til dagligvarebutikkene som tilbyr Kontanttjenester i butikk.  

HUSK: - Verken BankID eller kort skal lånes bort til andre. Nettbanken skal bare brukes av den som eieren den, minner kundesenterleder Trond Prestø om Foto: Stig B. Fiksdal

Bruk kundesenteret og bankkontorene

Har du spørsmål eller trenger hjelp, kan du avale møte med en rådgiver på et bankkontor nært der du bor.

I tillegg er rådgiverne på kundesenteret til stede for kundene på telefon 915 04 800 fra klokken 07.00 til 23.00 hver dag. 

Avtal samtale med en rådgiver i banken her

Kundesenteret har også et eget nummer for kunder som ikke har eller benytter nettbank, mobil eller Internett, tlf. 23 02 10 50.

Prestø oppfordrer alle som trenger råd eller har andre bankgjøremål, til å ringe kundesenteret før de avtaler møte på et bankkontor. Da vil de bli betjent med én gang. 

– Vi er her for å hjelpe. I de tilfellene vi ikke kan det, prøver vi å gi råd om hvor eller hvordan problemet kan løses, sier han.

På kundesenteret merker de at flere, ofte voksne barn, i beste hensikt prøver å hjelpe eldre foreldre med bankgjøremål ved å låne BankID-en eller kortet deres.

– Verken BankID eller kort skal lånes bort til andre, og nettbanken skal bare brukes av den som eier den. Det står i avtalene som er inngått med banken. Slik må det være for å unngå misbruk, forklarer kundesenterlederen.

Verken BankID eller kort skal lånes bort til andre
Trond Prestø

Selv om hensikten er god, kan det å låne andres BankID skape trøbbel for den du vil hjelpe.

Bankene er nemlig pålagt å sperre BankID-en eller nettbanken hvis den blir brukt av andre enn den som eier den. Årsaken er at BankID er en personlig elektronisk legitimasjon for sikker identifisering. Den skal sikre at du er du.

Hjelp andre fra egen nettbank

Det finnes heldigvis løsninger for den som vil hjelpe. Får du disposisjonsfullmakt, kan du i egen mobil- eller nettbank hjelpe den som har gitt deg fullmakt ved å betale og overføre fra hans eller hennes konti. Det vil si fra de kontoene vedkommende har gitt deg fullmakt til å disponere. 

– Har du fullmakt kan dere også bestille et eget kort på kontoen du disponerer, som du kan bruke når du handler eller tar ut penger til vedkommende, tipser han om.

Slik kan du få disposisjonsfullmakt:

Den som du skal hjelpe, må gi deg fullmakt. Hvis vedkommende ikke bruker eller behersker nettbank der dette kan ordnes, kan vedkommende be banken om å få tilsendt et skjema i posten. Dette skjemaet må fylles ut av dere begge i nærvær av to vitner og returneres til banken. Vitnene må være myndige og ikke ha nær relasjon til den som får fullmakt.

Dersom begge – både den som gir fullmakt og den som får fullmakt – allerede er kunder i DNB, vil du som får fullmakt med en gang få tilgang til kontoen i din egen nettbank.

Dersom du ikke er kunde i DNB, må du bli det for å få tilgang til kontoene i din i egen nettbank. Du kan bli kunde via dnb.no .

Glemt passord, trenger ny kodebrikke

Ved behov for hjelp med BankID, for eksempel glemt passord eller mistet kodebrikke, må BankID-eieren selv kontakte banken. 

– Fordi BankID-en er personlig kan vi dessverre ikke bistå andre i familien med slike spørsmål. Men tar vedkommende kontakt selv, hjelper vi så godt kan, og vi finner som regel en løsning, erfarer Prestø.

Som nevnt ovenfor har DNB også et eget telefonnummer for kunder som verken liker, bruker eller behersker digitale løsninger, tlf. nr. 23 02 10 50.