Sett The Tinder Swindler? Over 500 DNB-kunder er de siste to årene blitt svindlet av slike bedragere. Eldre damer er mest utsatt.
Gjennom Netflix-dokumentaren «The Tinder Swindler» har en hel verden fått innblikk i hvordan norske Cecilie, svenske Pernilla og nederlandske Ayleen, ble rundlurt av mannen de traff på Tinder – og så ble kjæreste eller venn med.
Det første du må gjøre er å ta kontakt med banken din. Ring kundesenteret for å få hjelp
«The Tinder Swindler» kalte seg Simon Leviev og utga seg for å være sønnen til en israelske diamanthandler, Lev Leviev. Den 31-årige bedrageren fremsto som en sjarmerende, rik og vellykket forretningsmann – helt til han plutselig kom i trøbbel og måtte låne pengene av «kjærestene» sine.
Simon Hayut, hans egentlige navn, har svindlet og bedratt mennesker i flere land og har blant annet sittet tre år i fengsel i Finland og 15 måneder i et israelsk fengsel. Han er også dømt til å betale 170.000 shekel (rundt 470.000 kroner) i erstatning av israelske domstoler.
Internett og i sosiale medier kryr dessverre av profesjonelle og kyniske bedragere som Hayut. Tinder skiller seg ikke ut i så måte, de finnes overalt.
- Bare fantasien setter grenser for hvem bedragerne gir seg ut for å være og hvilke situasjoner de konstruerer eller dikter opp for å få folk til å «låne» dem penger, erfarer bedrageriekspert i DNB, Sebastian Claydon Takle.
Han forteller mange bedragere de to siste årene har utnyttet pandemien for alt den er verdt.
- Flere har fortalt at de har mistet jobben på grunn av pandemien og derfor trenger å låne penger. Ellers er det ganske vanlig at de utgir seg for å være militært personell som ikke kommer seg hjem fra konfliktsoner. Andre sier at de er blitt tatt som gissel av terrororganisasjoner. Det finnes mange varianter, opplyser han.
DNBs statistikk viser at det er kvinner mellom 50 og 80 år som er mest utsatt for denne typen svindel, ikke unge kvinner som Cecilie, Pernilla og Ayleen.
- De eldre er ofte mer sårbare, og det utnytter bedragere grovt og kynisk. Når ofrene ikke har mer penger igjen hender det også at de blir lurt til å ta imot penger fra andre for å videresende dem til bedragerne. Dermed involveres ofrene også i hvitvasking uten å være klar over det, sier han.
Takle er tydelig på at absolutt alle kan bli bedratt, både unge og eldre, for disse bedragerne er profesjonelle til fingerspissene og slår ikke til før du har fått full tillit til dem.
- Det kan skje først måneder eller år etter at du har vært venn eller kjæreste med vedkommende, og da er det selvfølgelig vanskelig å tro at denne personen vil lure deg, sier han.
Mørketallene på denne typen bedragerier antas å være store. Antallet som blir lurt, er sannsynligvis større enn statistikken viser.
- Mange føler seg sviktet samtidig som de skammer seg over at de lot seg lure og tier derfor om det. Men de trenger absolutt ikke å skamme seg, alle kan bli bedratt, fastslår Takle.
Hva bør du gjør hvis du mistenker at du er utsatt for denne typen svindel?
- Det første du må gjøre er å ta kontakt med banken din. Ring kundesenteret. Fortell at du mistenker at du har blitt utsatt for bedrageri. Da vil de hjelpe deg med det som må håndteres i den innledende fasen og hjelpe deg videre.
Bedragerieksperten i DNB oppfordrer også til å anmelde saken til politiet.
- Det er viktig at politiet får informasjon om hva du er blitt utsatt for, slik at de kan få et helhetlig bilde av kriminaliteten. Da kan de se flere saker i sammenheng. Sannsynligvis har flere vært utsatt for det samme.
Hvis du har lånt bort kortet ditt eller sendt penger til en slik bedrager, hvilke rettigheter har du? Kan du får pengene tilbake, eller er de tapt for alltid?
- I DNB har vi mange flinke folk som får tilbake mange penger man trodde var tapt. Dette forutsetter imidlertid at vi får registrert saken så fort som mulig, slik at vi kan forsøke å spore pengene og får dem tilbake for de forsvinner.
Men ofte har bedragerne klart å ta ut pengene eller flytte dem til utlandet før banken får tak i dem.
- I disse tilfellene er pengene tapt, og du må reklamere. Bankens reklamasjonsavdeling gjør alltid en individuell vurdering av slike saker, avslutter bedrageriekspert Sebastian Clayton Takle.