Hvert år utbetales flere hundre millioner kroner som følge av båthavari og synkeskader. Mange av skadene kunne vært unngått.
– Mange tror at båten holder seg like fin når den står på land, men slik er det dessverre ikke. Vi anbefaler å gjennomføre service, vedlikehold og konservering av motor hvert eneste år, sier skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.
I 2022 registrerte forsikringsbransjen over 11 000 båtskader til en samlet erstatningssum på 600 millioner kroner, viser tall fra Finans Norge. Havari alene kostet hele 341 millioner kroner.
I en fersk undersøkelse som Respons analyse har gjennomført for Fremtind, oppgir 20 prosent av båteierne at deres økonomiske situasjon påvirker vedlikehold av båten negativt i år.
– Mange opplever et stort press på økonomien nå. Da kan det være fristende å utsette vedlikehold, men det kan gi et stort etterslep på nødvendige utbedringer, sier Hofstad-Nielsen.
Hos Fremtind rapporteres det også om flere ufaglærte som forsøker å “mekke” på det elektriske anlegget selv.
– Du kan gjøre noe selv, men det er klare regler for hva du skal overlate til fagfolk. Feilmontering av elektrisk arbeid øker risikoen for brann betraktelig, sier skadeforebyggeren.
Hos Krogsrud Marine Service i Drøbak ser de flere tilfeller av båtskader på grunn av manglende vedlikehold.
– Etter en lang vinter må du alltid ta høyde for at det vil være noe som ikke fungerer. Kunder ringer oss ofte og snakker om defekt motor eller propell, men som regel skyldes det at båten har ligget ute i vinterhalvåret, og det har festet seg groe under båten. For å unngå dette, er det viktig at båten heises og spyles godt under, sier båtmekaniker Tjøstel Krogsrud.
Kilde: Krogsrud Marine Service AS