Connie ble svindlet for 17.000 kroner

Hvordan visste svindlerne at jeg hadde betalt telefonregningen min to ganger? spør Connie.

ADVARER: – Ikke gjør samme feilen som meg, advarer Connie. Foto: Stig B. Fiksdal
Lesetid 3 min lesetid
Publisert 13. aug 2023
Artikkelen er flere år gammel

Connie fra DNB Ung har gått på en smell. Hun lot seg lure av en mail fra telefonselskapet hun bruker, som sa at de ville refundere et beløp for en regning hun hadde betalt dobbelt. 

Det viste seg å være et svindelforsøk. Metoden heter phishing.

Se videoen for å høre hva som skjedde med Connie:

Svindelen økte med 512 prosent i 2021

Sebastian Claydon Takle er leder for Financial Cyber Crime Center i DNB. Han peker på at phishingmetoden hadde en økning på 512 prosent i 2021.

– Phishing er en metode hvor de kriminelle forsøker å utgi seg for noen vi har tillit til, for at vi skal gjøre som de vil. De kan for eksempel utgi seg for å være banken din, telefonleverandøren din, politiet, noen du har handlet hos eller en leveringstjeneste.

Et vanlig eksempel er at du får en hentemelding fra Posten eller lignende tjenester, som ber deg om å trykke på en lenke og oppgi bankinformasjon for å få utlevert en pakke. 

– Du vil aldri måtte oppgi verken BankID eller kortnummer for å motta en pakke. Hvis du blir utsatt for phishing eller en annen form for bedrageri, er det viktig at du tar kontakt med banken din med en eneste gang, påpeker Takle.

KLAR OPPFORDRING: – Ta kontakt med banken så fort som mulig hvis du mistenker at du er blitt lurt, sier Sebastian Claydon Takle. Foto: Stig B. Fiksdal

Unngå å gå i fella

Takle legger fram noen faretegn man bør se etter for å kunne vurdere om du er utsatt for et svindelforsøk.

– Følg alltid magefølelsen din! Hvis mailen eller meldingen inneholder skrivefeil som gir deg en dårlig følelse, så er det grunn nok til å ikke å gå videre. 

Aldri trykk på tvilsomme lenker
Sebastian Claydon Takle

– Du kan også sjekke hvem som er avsender, enten det er på tekstmelding eller på mail. Hvis e-postadressen eller telefonnummeret ikke ser ut som den skal, bør det ringe noen bjeller. 

Takle legger til at det også kan være lurt å kontakte stedet som du mistenker at svindlerne utgir seg for å være og sjekke med de om dette stemmer.

Hvordan visste svindlerne?

– Men hvordan visste svindlerne at jeg faktisk hadde betalt telefonregningen min to ganger? spør Connie.

Takle forteller at man kan føle at avsender har personlig informasjon om deg, og derfor velger man å stole på meldingen man får. 

Dette er avgjørende for at svindlerne virker troverdige. Bedrageriene er mer og mer målrettet, men realiteten er enklere enn som så.

– Sannheten her er at det helt sikkert er mange mennesker som betaler fakturaen sin dobbelt hver måned, og da vet de kriminelle at hvis de sender ut e-poster til mange nok, så vil de før eller siden komme til noen hvor det stemmer. Da er sjansen for at de går på bedrageriet mye større.

Connie kan dermed være sikker på at hun var en av mange som mottok svindelforsøket på mail, og at svindlerne ikke har tilgang til betalingshistorikken hennes.

Alle kan la seg lure

Han sier at det er viktig å fjerne skammen mange føler på etter å ha latt seg lure av et svindelforsøk.

– Det er ikke noe skam å bli lurt på denne måten, og det viktigste du gjør er å kontakte banken din, sier Takle.

Svindlerne er i store og profesjonelle nettverk som prøver å lure deg, og innimellom kommer de til å klare det.

– Det er ingen skam å fortelle noen om at du har blitt svindlet. Kanskje kan det forhindre at noen andre går på, avslutter Takle.