Ifølge NAF bør du være ekstra tidlig ute med sjekk av dekk i år.
Allerede denne helgen meldes det om snø i fjellet. Sjekk kvalitet og alder på vinterdekkene dine – og bytt i tide, ellers kan du bli erstatningsansvarlig.
Høstferien nærmer seg og bilistene må være oppmerksomme på både snø og trafikk på fjellovergangene. Allerede denne helgen melder Meteorologisk Institutt om sesongens første snøfall i nordvestlige fjelltrakter i Sør-Norge. Da er det viktig å være godt forberedt.
– Enkelte ting ser aldri ut til å endre seg. Det blir ofte mange bilskader ved første snøfall. Husk at bremselengden på snø øker drastisk om du ikke har skiftet til vinterdekk når den første snøen kommer, sier skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.
En klassiker er at familien har reist til hytta på fjellet, uten å skifte til vinterdekk. Så kommer snøen før de skal hjem igjen.
– Er du på hytta og det har kommet snø, bør du vente til snøen smelter eller få hjelp av noen som kan komme med vinterdekk eller kjetting, sier Hofstad-Nielsen.
Før du skifter til vinterdekk, bør du sjekke tilstanden på dekkene. Gummien vil nemlig miste sentrale egenskaper som følge av slitasje, alder og hvor langt og hvordan du kjører.
– Etter tre år bør du sjekke mønsterdybde og kvalitet, og når dekkene fyller fem år bør du vurdere nye selv om du kjører lite, anbefaler Hofstad-Nielsen.
Ifølge NAF bør du være ekstra tidlig ute med sjekk av dekk i år. Det kan nemlig bli vanskelig å få tak i vinterdekk denne høsten grunnet usikker leveringssituasjon fra Russland, som er en stor produsent av dekk. Spesielt vanskelig kan det bli om en har en bil som krever spesielle dekk, som mange elbiler gjør.
Bilister som kjører uten tilstrekkelig veigrep i forhold til føre risikerer en reaksjon fra politiet, i form av en anmeldelse.
– Hovedpoenget er at du som bilist selv har ansvar for å ha tilstrekkelig veigrep i forhold til føre. Ofte blir høstens første snøfall varslet i god tid, sier skadeforebyggeren.
Fristen for å bytte til vinterdekk er 1. november. Vinterdekk har et krav om en mønsterdybde på 3 millimeter og har også, til forskjell fra sommerdekk, en annen gummiblanding som gir bedre grep om vinteren.
En videre konsekvens kan være at også forsikringsselskapet mener du har opptrådt grovt uaktsomt. Da risikerer du redusert erstatning på opp mot 30 prosent av skadekostnaden.
– Konklusjonen er at det er smart å bytte dekk tidlig, og i alle fall ikke kjøre om du er i tvil om du har veigrep. En ting er at det fort blir dyrt, men verre er det at du risikerer å skade deg selv eller andre. Bytt dekk eller la bilen stå, sier Nielsen.
- Bremselengden på snø øker drastisk om du ikke har skiftet til vinterdekk når den første snøen kommer. I 40 kilometer i timen vil du bruke 60 meter på nedbremsingen, mot 30 meter om du har byttet til vinterdekk, sier Nielsen.
En klassiker er at familien har reist til hytta på fjellet, uten å skifte til vinterdekk. Så kommer snøen før de skal hjem igjen. De som likevel velger å kjøre og får en skade, kan selv bli stilt til ansvar. Ofte blir høstens første snøfall varslet i god tid.
- I flere av bilskadene vi registrerer ved første snøfall ser vi at sjåføren har hatt mulighet til å forberede seg bedre for å forebygge skader. Er du på hytta og det har kommet snø, bør du vente til snøen smelter eller få hjelp av noen som kan komme med vinterdekk eller kjetting, sier Nielsen.
Bilister som kjører uten tilstrekkelig veigrep i forhold til føre risikerer en reaksjon fra politiet, i form av en anmeldelse.
- Vi forholder oss til det som har med veigrep å gjøre, i hovedsak mønsterdybde. Det er per definisjon ikke ulovlig å kjøre med sommerdekk på vinteren, men så fort det skjer noe som skyldes dårlig veigrep vil du bli anmeldt, sier Finn Erik Grønli, politioverbetjent ved Trafikkorpset i Oslo Politidistrikt.
Fristen for å bytte til vinterdekk er 1. november og perioden opphører første mandag etter 2. påskedag. Vinterdekk har et krav om en mønsterdybde på 3 millimeter og har også, til forskjell fra sommerdekk, en annen gummiblanding som gir bedre grep om vinteren.
Oppdatert: For Nordland, Troms og Finnmark gjelder kravet til minimum 3 millimeter mønsterdybde fra og med 16. oktober til og med 30. april.
- Hovedpoenget er at du som bilist selv har ansvar for å ha tilstrekkelig veigrep i forhold til føre, sier Grønli.
En videre konsekvens kan være at også forsikringsselskapet mener du har opptrådt grovt uaktsomt. Da risikerer du redusert erstatning på opp mot 30 prosent av skadekostnaden.
- Konklusjonen er at det er smart å bytte dekk tidlig, og i alle fall ikke kjøre om du er i tvil om du har veigrep. En ting er at det fort blir dyrt, men verre er det at du risikerer å skade deg selv eller andre. Bytt dekk eller la bilen stå, sier Nielsen.