Dette må du vite om relegitimering og DNB: Nå nærmer fristene seg.
Hvitvaskingsregelverket krever at bankene må ha en løpende oppfølging av kundeforholdet. Det vil si at kundeinformasjon må holdes oppdatert og vi må være sikre på at kundene ikke bryter lovverket. DNB er pålagt å innhente ny dokumentasjon når det er utilstrekkelig eller manglende informasjon i henhold til dagens regelverk.
Vi må vite at kundene våre er den sier de er og hvor pengene deres kommer fra. Opplysningene skal sikre at vi har god kunnskap om kundene våre og at tjenestene vi tilbyr brukes slik kunden har opplyst. Hvitvaskingsreglene gjelder for hele finansnæringen, og vi har en plikt til å forebygge og avdekke hvitvasking og terrorfinansiering. Det samme gjelder en rekke andre aktører som håndterer verdier for andre, for eksempel eiendomsmeglere. Kundene blir bedt om å oppgi legitimasjon, personopplysninger eller annen informasjon. I enkelte saker vil man måtte foreta en mer omfattende kundekontroll.
DNB har over en periode kontaktet en rekke kunder for å oppdatere kundeopplysninger og relegitimere der det er nødvendig, slik at vi slipper å avvikle kundeforholdet. Vi er nå i sluttfasen av arbeidet, og det gjenstår en gruppe kunder som vi ikke har fått tak i eller som har svart på våre henvendelser. Disse kundene risikerer nå å få avsluttet sitt kundeforhold hvis de ikke umiddelbart kontakter oss. Omfanget er ca. 5000 inaktive og ca. 7000 aktive kunder.
Dette er siste «opprop», og de som ikke svarer på henvendelsene våre nå vil få kundeforholdet sitt avviklet. Det betyr at alle banktjenester vil bli avsluttet og kontotilganger og kort vil slutte å virke.
Med gyldig legitimasjon menes:
Husk!
Selv om vi stoler på kundene våre og regner med at legitimasjonen vi mottar er riktig, er vi som bank pålagt av norske myndigheter å innhente legitimasjon fra våre kunder som kan bekrefte kundens identitet.
Ettersom DNB mangler en gyldig kopi av din legitimasjon vil heller ikke ditt bankkort fra DNB bli godkjent som gyldig legitimasjon før vi har fått annen bekreftelse på din identitet. Dette er ikke fordi DNB ikke tror at du er du, men som bank er vi pålagt av myndighetene å kunne vise til annen dokumentasjon (ikke utstedt fra DNB) som bekrefter din identitet. For å verifisere din identitet trenger vi derfor gyldig legitimasjon som f.eks. pass eller bankkort (med bilde) fra annen bank som allerede har bekreftet din identitet.
For kunder som ikke har gyldig legitimasjon, og hvor det er umulig å skaffe seg godkjent legitimasjon, har vi et strengt unntak. Unntaket baserer seg på uttalelse/rundskriv fra Finanstilsynet – Veileder til Hvitvaskingsloven – 4.3.1.6. Vi trenger dokumentasjon på at kundens helse er av slik art at det er umulig å skaffe seg gyldig legitimasjon, fra eksempelvis lege. I tillegg trenger vi tilleggsdokumentasjon. Dersom dette er tilfellet kan du ta kontakt med oss på telefonnummer 23 02 10 48 mandag–fredag mellom 08:00–20:00 for å finne en løsning.
For personer med permanent oppholdstillatelse som ikke har legitimasjon må vi ha reisebevis og oppholdskort. Dersom du er kontaktet per brevpost må vi også ha etterspurt tilleggsdokumentasjon.