En helt ny risiko i trafikken:
- Teknologien som foreløpig kun er til hjelp kan gjøre oss sløve bak rattet, sier skadeforebygger.
- Det er ikke bilen eller bilmerket som er «problemet» i disse ulykkene, det er førerne som har vært uoppmerksomme, sier skadeforebygger Therese Nielsen i forsikringsselskapet vårt Fremtind.
Ulykker med autopilot gir store materielle skader og ikke minst kan det gå på liv og helse løs.
- Sikkerhetsteknologien i nye biler virker, helt klart, men alle bilister må huske på at dagens teknologi er ment som hjelp og støtte. Teknologien kan gjøre oss så trygge at vi blir sløve når vi kjører, eller at vi begynner å fikle med andre ting, for eksempel med mobilen eller de store skjermene som vi ser i nye biler. Skjer det noe da, tar det tid å overvinne kontroll over bilen igjen, sier Therese.
Fremtind har det siste året fått inn flere saker hvor biler på autopilot har ført til store skader, og to av disse er omtalt i VG. At begge eksemplene fra Fremtind er med Tesla er enkelt og greit fordi det er Tesla som har kommet lengst i utviklingen innenfor autopilot.
- Dette er teknologi som vi vil se i flere bilmodeller i årene som kommer fremover, og som representerer en «ny» fare og risiko i trafikken. En risiko alle sjåfører må være klar over, sier Therese.
Begge eksemplene i VG-saken har et skadeomfang på over 1 million kroner. I den ene saken ble avkortingen i forsikringsoppgjøret 250 000 kroner. I den andre saken ble det avkortet 300 000 kroner. Avkorting betyr enkelt forklart en reduksjon i erstatningskravet.
- I tillegg til å utsette seg selv og andre for stor fare, så risikerer du å ikke få full erstatning om du kolliderer på autopilot. Hold øynene på veien og omgivelsene, følg fartsgrensene og la mobilen ligge når du kjører, avslutter Therese.