11-åringer får lære bridge på skolen

Barna på Tindlund skole satt som tente lys da juniorverdensmester Sofie introduserte dem for bridge.

BRIDGE ER SAMARBEID: – Dere som er makkere, Nadir og Elisa (t.v.) og Ailo og Isabel (t.h.), må samarbeide for å vinne, forklarer Sofie (midten). Foto: Stig B. Fiksdal
Lesetid 4 min lesetid
Publisert 13. des 2023
Artikkelen er flere år gammel

Sjetteklassingene på Tindlund barneskole i Sarpsborg fikk selveste juniorverdensmesteren i bridge på besøk. Dette skjedde da skolen som en de første i landet introduserte skolebridge, som er organisert bridgespilling etter skoletid én dag i uken med ildsjeler fra den lokale bridgeklubben som instruktører.

GLAD: Nadir tok kanskje et stikk? Foto: Stig B. Fiksdal

Landsdekkende tilbud

Etter at Norges Bridgeforbund i fjor vinter fikk 3 millioner kroner fra Sparebankstiftelsen DNB for å utvikle skolebridge som et nasjonalt tilbud til sjetteklassinger, er stadig flere skoler kommet i gang med dette.

Søk pengestøtte fra Sparebankstiftelsen DNB her. Neste frist er 1. april 

Så langt tilbyr 14 skoler fra ulike landsdeler skolebridge; fem i østlandsområdet, to i Agder, én i Rogaland, to i Vestland, én i Innlandet og minst to i Nordland. Neste område ut er Trøndelag, ifølge Norsk Bridgeforbund.

– Det betyr at nesten 800 elever allerede er blitt introdusert for dette fascinerende lagspillet, og enda flere blir det neste år, sier forbundets prosjektleder for skolebridge, Marianne Harding, fornøyd.

Disse videoene lærer deg spillet

For å få skikkelig fart på rekrutteringen har forbundet nå også utviklet disse opplæringsvideoene, slik at både foreldre og barn kan lære seg spillet:

Til forskjell fra sjakk er bridge er lagspill
Sofie Græsholt Sjødal

Bridge er samarbeid og god hjernetrim

Sofie Græsholt Sjødal (21) fra Nesodden er både verdensmester og europamester i bridge i klassen under 26 år. Hun ønsker å inspirere flere unge til å begynne å spille bridge, fordi det både er morsomt, sosialt og god hjernetrim.

– Til forskjell fra sjakk er bridge et lagspill, og det gjør det ekstra morsomt. Du må kommunisere og samarbeide med makkeren din, forklarer Sofie, som røper at hun elsker å lære bort bridge.

21-åringen utdanner seg til å bli lærer. Samtidig har hun en 30 prosent stilling i bridgeforbundet, hvor oppgaven er å bidra til økt rekruttering. Resten av tiden bruker hun på å bli en enda bedre bridgespiller.

TRENGER FLERE UNGE : – Norge har flere unge som hevder seg i toppen, men vi trenger flere breddespillere, sier Sofie. Foto: Stig B. Fiksdal

Slik forklarte Sofie spillet for elevene:

  • Vi bruker en vanlig kortstokk uten jokerne, og hver spiller får utdelt 13 kort.
  • I bridge kalles symbolene spar, hjerter, ruter og kløver for «farger».
  • Valørene i kortstokken går fra 2 opp til Ess.
  • Det morsomste med bridge er at det er et lagspill.
  • Det er fire stykker rundt et bord hvor de to som sitter ovenfor hverandre spiller på lag og må samarbeide.
  • Det er flere bord, og dere konkurrerer ikke bare med de to på det samme bordet, men også med parene på de andre bordene som har fått utdelt samme kort.
  • Hvis du har spar-essen, vet du at spilleren som har samme plassering på de andre bordene også har den.
  • Den største forskjellen fra andre kortspill er at du derfor kan vinne uavhengig av om du har gode eller dårlige kort. 
MORSOMT: – Elevene tok det veldig fort, og det virket som om de syntes det var morsomt, konstaterer Sofie. Foto: Stig B. Fiksdal

– Ligner bridge på Idiot eller Krig? spør klassen.

– Det er ganske annerledes, fordi du må tenke litt mer enn i Idiot og Krig. Men er du glad i kortspill, så liker du sikkert bridge også, svarer Sofie. 

Øvelse gjør mester

Elevene blir plassert rundt fem bord, fire på hvert bord, og får utdelt 13 kort hver. 

Aiko, nord på bord 2, ser fort på kortene sine og roper begeistret bort til læreren som har samme plassering på bord 4:

– Linda, vi har like kort! 

Sofie smiler og forklarer elevene hvordan bridge spilles:

– I hver runde skal alle legge på ett kort i samme farge som den som la på først, og den som har kortet med høyest verdi vinner – eller får et stikk, som det kalles. Når vi teller opp er det den med flest stikk som har vunnet.

Gøy og litt vanskelig

Sofie har lang erfaring i å lære bort bridge. Hun har også vært med på å utvikle et opplæringsprogram og opplæringsvideoene. 

– Elevene her tok spillet veldig fort, og det virket som om de syntes det var morsomt. Jeg håper de vil fortsette. Norge har flere unge som hevder seg i toppen, men vi trenger flere breddespillere. Ellers er jeg redd spillet kan dø ut.

Vi spurte elevene på bord 2: Hvordan var det? Vil dere fortsette?

Isabel: – Ja, det var litt vanskelig først, men jeg synes det gikk greit etter hvert.

Aiko: – Det var gøy og litt vanskelig. Jeg tror jeg vil fortsette. Da vil jeg spille sammen med Nadir. 

Elisa: – Det var gøy, det. Vi lærte om bridge og litt om taktikken på en måte. Jeg skal komme neste gang også.

Nadir: – Det var veldig bra, det var fint å ha en verdensmester som lærer. Jeg lærte mye om bridge. Men du må håpe at de andre også gjør feil. For når du ikke vinner, så blir det sånn "åh, nei!".

LOKALE ILDSJELER: Monika, Thor, Øystein og Gorm fra Sarpsborg bridgeklubb vil være instruktører på skolebridgen på Tindlund skole. Foto: Stig B. Fiksdal