Sjekk hvor populær din kommune var blant turistene i år!

Sommerens ferieuker er over, og de fleste av oss har vendt tilbake til en ny normal. I år har vi i stor grad feriert i eget land.

Lesetid 2 min lesetid
Publisert 17. aug 2020
Artikkelen er flere år gammel

Og kortbruken viser tydelige trender. 

Det er aktivitetsfylte ferier med storslått norsk natur og typiske ferieperler som har slått ekstra godt an i år. Vi har tatt oss bedre tid til å utforske Norge, og gjerne vært lengre på hver destinasjon. 30 % økt kredittkortforbruk på bensinstasjoner utenfor eget fylke viser at bilferier har økt i popularitet. Dette gjør også at vi i større grad enn tidligere har beveget oss utenfor de store byene. Vestlandet har økt mest i popularitet blant våre kunder, og vi ser tydelig at bilen har vært hyppig brukt til å utforske stort og smått i denne regionen.

SØK OPP DIN KOMMUNE HER!

Hovedanalysen er basert på våre kunders bruk av kredittkort utenfor deres eget hjemstedsfylke. Vi har inkludert uke 27-31, og sammenlignet med tilsvarende uker i 2019. Hvis du ikke finner kommunen du leter etter på listen har den av ulike grunner ikke oppfylt våre kvalitetskriterier, for eksempel er total kredittomsetning for lav eller antall transaksjoner for få. Vi foretar jevnlige kvalitetssjekker for å sikre at kredittkortforbruk i stor grad gjenspeiler våre kunders totale forbruk.

Nærbilde av raps. Rapsåker på to sider av veien. En bil kjører på veien. Askim. Askim, Norway.  Bilferie. Foto: © Jens Sølvberg / Samfoto
Her er noen øvrige trender fra årets sommerferie:

 

 

  • Totalt sett har våre kunder lagt igjen 45 % mer utenfor eget fylke i år.
  • Mest reiseglade: våre kunder i Oslo øker sitt forbruk aller mest i prosent utenfor eget fylke, tett etterfulgt av kunder fra Viken.
  • Mest hjemmekjære: våre kunder i Agder øker sitt forbruk minst i prosent utenfor eget fylke. De reduserer også sitt forbruk innen reiseliv i Norge mest av alle (all kortbruk inkludert).
  • Stranda er feriedestinasjonen som øker mest i popularitet, mens Bergen er storbyen som øker mest.
  • Kristiansand er storbyen som øker minst i popularitet i år, men byen har størst total kredittkortomsetning foruten Oslo. Kristiansand er altså en svært yndet feriedestinasjon hver eneste sommer.
  • Våre kunder har i sommer brukt 55 % mer på hoteller i Norge (all kortbruk inkludert), og vi har også brukt en signifikant større del av feriebudsjettet vårt på hoteller i år enn i fjor.
  • Våre kunder i Oslo og Viken har i prosent økt sitt forbruk mest innen både hotell og restaurant & uteliv (all kortbruk inkludert) i sommer.

Gjenspeiles din egen ferie i årets sommertrender eller har du gått egne veier?