«Vi skal ikke bare bestille noe godt hjem da?»

Har du benyttet deg mer av hjemlevering de siste månedene?

Lesetid 2 min lesetid
Publisert 17. jul 2020
Artikkelen er flere år gammel

Kommentaren over ser ut til å ha blitt hyppig brukt i de norske hjem siden mars. Vi har moret oss med å analysere en gruppe aktører innen hjemlevering; alt fra take away og matkasser til ordinære dagligvarer. Det er tydelig at nordmenn i enda større grad nå enn før har oppdaget godene ved å få middag og matvarer levert rett hjem på dørmatta.

Det er mange mulige forklaringer på veksten vi har sett siden mars; det kan være et substitutt for restaurantbesøk, forsøk på å redusere butikkhandel, litt ekstra kos hjemme eller så går vi lei av å stå over grytene hver dag. Morgenlevering foreslår at trenden også kan komme av at vi tenker på andre; både bedrifter og privatpersoner gir nemlig «kosefrokost» i gave under krisen.

Den villeste uken

Den mest markante økningen ser vi i påskeuken, hvor grafen bykser til 80 % over 2019-nivåer. Etter påske svinger den mellom 30 % - 60 % over 2019, og akkumulert er vi langt over fjoråret. Merk at det er store forskjeller mellom aktørene. Mens noen ligger stødige 20 % over normalen, ligger noen like stødig 20 % under normalen - mens «hoppvinneren» gjør et spektakulært byks på 1500 % i den villeste uken. Små og store hopp fra aktørene gir uansett en svært tydelig positiv trend. Både vi og Hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen, Virke, er enige om at netthandel generelt vokser kraftig under korona. Det er ingen tvil om at å bestille fra sofaen har fått en boom.

Det er markant høyere omsetningen på hjemlevering i storbyer sammenlignet med øvrige deler av Norge (det er nesten dobbelt så populært faktisk!), mye grunnet flere aktører og valgmuligheter. På landsbasis benytter kvinner seg mer av hjemlevering enn menn, og her er hypotesen at det oftere er kvinner som står for innkjøp til middag og generelt påfyll av kjøleskapet.

Har du benyttet deg mer av hjemlevering de siste månedene?