Vi har reist på hotellferier i Norge som aldri før.
Blant alle de fjonge Instagram-bildene av hengekøyer, primus og soloppgang så tegner det seg en morsom trend i våre transaksjonsdata. Vi har reist på hotellferier i Norge som aldri før.
I seg selv er dette neppe verdt en forside; de fleste holder seg fortsatt innenfor landegrensene og det er lite overraskende at vi dermed benytter oss mer av hotell i år enn tidligere. Men grafene viser at våre kunder økte totalt kortforbruk med 55 % på hoteller gjennom hele fellesferien – ja, faktisk ligger vi hele 69 % over 2019 første uke etter fellesferien. Kanskje blir august det nye juli?
Det er våre kunder på Østlandet (både Oslo og Viken) som øker hotellforbruket mest sammenlignet med fjoråret. I fellesferien brukte Oslo-kundene hele 86 % mer enn i fjor, mens Viken brukte 79 %.
Vi har ikke forsket på om det er flere hotellovernattinger eller om det også er dyrere hotell – men en kombinasjon er nok å forvente. At populære destinasjoner er «smekkfulle» og prisene skyhøye vil påvirke resultatet over hele linjen.
Konklusjonen er uansett at i år la Østlendingene for alvor ut på tur for å oppleve Norge. (For sikkerhets skyld har vi også sett på hvor mye mindre kunder i hvert fylke har brukt utenlands, og «hele Norge» har her redusert sitt forbruk relativt likt i prosent).
Veien nedover listen er lang og bratt, og på bunnen finner vi kunder i Agder og Nordland med 31 % økning. Enten er det veldig digg å bare være hjemme, eller så vinner hytter, telt og hengekøyer med god margin nettopp her.
Det er også store endringer på listen gjennom fellesferieukene. I starten av fellesferien var det de nordligste fylkene som lå på bunn, hvilket fikk meg til å (ganske fornøyd) konkludere med at jo lenger nord vi kommer, dess mer hardbarka blir kundene.
Kanskje er en oppdatert hypotese at Nordland trosser vær og vind i større grad, mens sørlendingene koser seg hjemme? Jeg nekter å gi helt slipp på tanken om at nordlendinger er hardbarka folk.
I denne DN-saken kan vi også se de store forskjellene på kryss og tvers av Norge – Østlendingene har åpenbart lagt turen utenfor Oslo, for her sto to av tre hotellrom tomme i juli.
Belegg i Kristiansand var til sammenligning over 94 % (med landets høyeste bypriser) – det betyr at så lenge sørlendingene ikke legger turen til egen storby vil de uansett «vinne» litt i sammenligningen.