Bergen Næringsråd og DNB lanserer møteserie for bedrifter i Bergensregionen som ønsker å satse på eksport og internasjonalisering.
I en undersøkelse blant medlemmene av Bergen Næringsråd svarte bedriftene at kompetanse om eksport og internasjonalisering, samt hvordan bygge nettverk, er de fremste barrierene for å starte med eksport eller øke eksportraten.
– Vi etablerer derfor en møteserie der vi vil forelese om og diskutere viktige tema ved eksport og internasjonal ekspansjon, forteller Magdalena Støldal, DNBs ekspert på internasjonal rådgiving.
Vi vil gi praktiske og konkrete råd
Møteserien inneholder gruppediskusjoner og erfaringsutveksling på hver samling, og ledes av fageksperter.
– Vi vil gi praktiske og konkrete råd, og hvert møte har sitt eget tema. Deltakerne kan selv velge hvilke møter de ønsker å delta på.
Næringspolitisk rådgiver i Bergen Næringsråd, Nicoline Wiederstrøm, viser til at fastlandseksporten skal øke med 50 prosent innen 2030.
– For å nå målet trenger vi både drahjelp fra nye næringer, men vi må også mobilisere de eksisterende bedriftene med uutnyttet eksportpotensial. Møteserien vil bidra med erfaringsdeling, nettverk og kompetanseheving innenfor de ulike aspektene ved internasjonalisering, sier Nicoline.
Magdalena understreker at bedrifter som ønsker å handle internasjonalt, må være godt forberedt på de utfordringene de kan møte.
– Det er en stor forskjell på å kjøpe materiell i Norge og selge innenlands, kontra å kjøpe fra utlandet og selge internasjonalt. Mange tror at verden har blitt enklere, slik er det nødvendigvis ikke, sier hun.
Hun påpeker at feil valg av leveringsbetingelser, forsikring, valuta eller finansieringsinstrument kan føre til at hele fortjenesten i kontrakten kan gå tapt.
Maria Hanedalen Bøthun leder teamet med internasjonale eksperter i DNB og forteller at mange norske bedrifter føler seg usikre når de står overfor internasjonale handelsregler, ulike kulturer og importregimer.
– Feil kan lett oppstå, men de kan også unngås, sier hun.
Hver kontrakt, hvert land og hver part er unikt, men det er også mange fellesnevnere i internasjonal handel som alle eksportører bør ha kjennskap til.
– Målet med møteserien er å videreformidle denne kunnskapen.