Dette er hva oppstartsrådgiverne i DNB mener må til for å lykkes med egen bedrift.
DNBs oppstartsrådgivere har over flere år snakket med tusenvis av gründere.
– Hver dag snakker vi med gründere og oppstartsbedrifter, og vi ser at det er en del ting som går igjen blant dem som lykkes, sier Irene Høyland Berg, oppstartsrådgiver.
– Vår erfaring er at suksessfulle gründere er lidenskapelige. Et spørsmål du kan stille deg er: «Ville gjort denne jobben gratis»? Er svaret «ja», vil jeg si at du brenner for gründerskapet, sier Høyland Berg.
Hvis svaret på spørsmålet er nei, har du mest sannsynlig ikke funnet lidenskapen din, mener oppstartsrådgiveren.
Oppstartsrådgiverne ser at mange gründere utvikler stadig nye ideer.
– Suksess krever at du har kreative evner utenom det vanlige. Gründere har ofte flere ideer, de er kreative og evner å se gode løsninger på alt fra hverdagslige problemer til store innovative prosjekter.
Vellykkede gründere tilfører verdi til kundene sine.
– Det finnes mange gode ideer, men du må faktiske løse et problem. Du må tilby et produkt eller en tjeneste som forbedrer dagens løsning slik at kundene enkelt kan forstå hvilken unik verdi du tilbyr.
Du må skifte fokus vekk fra deg, og over til kundens behov
Det er derfor viktig å kjenne målgruppen godt.
– Du må skifte fokus vekk fra deg, og over til kundens behov, dette er helt essensielt.
Å lykkes med å bygge opp et selskap krever ekstremt hardt arbeid over mange år, mener oppstartsrådgiverne.
– Vellykkede gründere er flinke til å fokusere innsatsen på det som er viktig og prioriterer beinhardt, og de vet betydningen av å ha det gøy på jobben i tillegg.
DNBs gründereksperter mener det er viktig med en tydelig strategi for merkevarebygging.
– Alt dere gjør utad muntlig, skriftlig kommunikasjon, visuelt uttrykk på nettsider og i fysiske lokaler og hvordan dere snakker med kundene, er med på å bygge merkevaren.
Det er viktig å spesialisere seg innenfor et bestemt område slik at du blir ekspert på ditt fagfelt, mener oppstartsrådgiveren.
– Når du er kreativ, og sitter med masse ideer og tanker i hodet er det vanskelig å fokusere på kun én ting, men da er det viktig å ha en detaljert og markedsrettet forretningsplan å styre etter.
– Vi ser at de som er flinke til å fokusere innsatsen på det som er viktig, og drar bedriften i én og samme retning, uavhengig om de er et team på én eller flere, er de som lykkes.
Gründere er besluttsomme også når de innser at prosjektet er en fiasko. ne.
– Det er viktig å ikke låse seg til kun én idé, gründere som lykkes klarer å legge fra seg ideer de forstår vil mislykkes, og finner nye ideer å jobbe med. Innovasjon Norge gjorde en undersøkelse på hvilke fallgruver som er de mest vanlige, og en av de er manglende endringsvillighet.
Det er viktig å ikke låse seg til kun én idé
En gründer må evne til å inspirere kunder og ansatte til å tro på ideen sin, samt få investorer til å ville investere.
– Du må fremstå troverdig for å klare å overbevise andre. Vellykkede gründere har en nesten magisk tiltrekningskraft og klarer å få med seg folk.
Økonomistyring er alfa omega, mener oppstartsrådgiverne.
– God økonomistyring handler om planlegging og realistiske budsjetter; investeringsbudsjett, driftsbudsjett og likviditetsbudsjett. Du må ha evnen til å leve nøkternt og sparsommelig, og i startfasen må du fokusere på å bygge opp kapital i selskapet. Det krever at du har kontroll både på privatøkonomien og bedriftsøkonomien.
– Suksessrike gründere er dyktige på hvilke mål bedriften har for fremtiden og hvordan disse skal nåes på en realistisk måte.
Du får en synergieffekt av folkene som jobber godt sammen, og som leverer et resultat som er større enn om alle hadde gjort jobben hver for seg.
– Å sette sammen et godt team, med riktig kompetanse og personlighet er utfordrende, for alle ønsker å tiltrekke seg de beste folkene. Ha gode ressurspersoner eller mentorer rundt deg.