Ringvirkninger
Smak av Italia selger italienske råvarer av høy kvalitet, og bidrar med en verdiskaping som gjør eieren stolt og rørt.
Gjennom butikkdriften bidro Smak av Italia med 34,2 millioner kroner* i 2022 til det norske velferdssamfunnet. Ifølge DNBs ringvirkningerkalkulator er dette nok til å finansiere:
Igjen skaper dette 12 arbeidsplasser hos andre bedrifter, og 7,8 millioner kroner i kjøpekraft i lokalsamfunnet.
Det er veldig fint å se at alt slitet og den store jobben vi har gjort har bidratt med noe positivt til samfunnet
Ringvirkningerkalkulatoren viser «fotavtrykket» til private bedrifter i Norge. Den synliggjør hvor viktig norske bedrifter er for verdiskaping og velferd i landet vårt, både direkte med skatter og avgifter, men også indirekte ved at bedriftene kjøper varer og tjenester fra andre bedrifter.
Cristiano Comelli, gründer og daglig leder i Smak av Italia, kjenner på flere følelser når han ser hvilken verdiskaping bedriften bidrar til.
– Når vi ser effekten av den jobben vi har gjort, blir jeg litt rørt og stolt fordi ofte føler jeg at vi har masse utgifter og betaler mye skatt, sier han.
Når vi ser effekten av den jobben vi har gjort, blir jeg litt rørt og stolt
Comelli synes det er bra at DNB klarer å oversette bedriftens verdiskaping til noe konkret, slik som sykepleiere og lærere.
– Det er veldig fint å se at alt slitet og den store jobben vi har gjort i mange år har bidratt med noe positivt til samfunnet rundt oss.
Gründeren er lidenskapelig opptatt av italiensk mat og for 15 år siden investerte han 20.000 kroner i en halv pall med olivenolje og litt oliven fra Toscana som han solgte på julemarkedet på Sætre i Asker.
– Jeg startet opp fordi jeg savnet italiensk mat, jeg ville selge råvarer med høy kvalitet og direkte fra produsentene, sier Comelli.
Fremdeles kjøper vi direkte fra produsent, og kundene får veldig mye for pengene
Kundene var begeistret for produktene og Comelli utviklet konseptet med lagerbutikk.
– Jeg prøvde å selge til andre butikker, men fant ut at å bruke egne butikker og egne medarbeidere som er interessert i maten, som har «passion» for hva vi selger, det har vært veldig viktig for oss.
Nå har Smak av Italia sju butikker, hvorav fire i Oslo.
– Vi har mer enn 150 ulike pastatyper og mer enn 50 olivenoljer som vi kjøper fra 80 leverandører i Italia. Fremdeles kjøper vi direkte fra produsent, og kundene får veldig mye for pengene.
På spørsmålet om hva Comelli mener er det viktigste som må til for å lykkes, er han klar på at bedriften må ha de rette verdiene.
– Vi lever av tillit fra våre kunder, våre samarbeidspartnere i Norge og våre produsenter i Italia. Det bygges hver dag i det troverdige vi gjør.
Vi lever av tillit fra våre kunder, våre samarbeidspartnere i Norge og våre produsenter i Italia
– For meg som bedriftsleder, er den viktigste egenskapen min er å tro på det jeg gjør, og aldri gi meg.
* Smak Av Italia AS stod for 18,2 millioner kroner i verdiskaping i 2022 ved hjelp av 60 ansatte - direkte. Videre la de til rette for 16 millioner kroner i verdiskaping og 12 arbeidsplasser indirekte (utover i verdikjeden). Det samlede skattebidraget fra Smak Av Italia AS utgjorde litt over 8,4 millioner kroner. Dette kan finansiere 4 sykepleiere + 6 foreldrepermisjon + 11 barnehageplasser + 4 lærere. Kjøpekraft (netto lønnsinntekt) utgjorde 7,8 millioner kroner.
Kilde: Ny Analyse, Ringvirkninger.