Slik starter du nettbutikk på 1-2-3

Se oppstartslosens fem tips for å lykkes med nettbutikk.

NETTHANDEL: Folk starter nettbutikker for å selge alt mulig. Alt fra hundemat til vedovner, sier Olle Kronvall, oppstartslos i DNB. Foto: Stig B. Fiksdal
Lesetid 4 min lesetid
Publisert 23. feb 2023
Artikkelen er flere år gammel

I denne artikkelen får du oppstartslos Olle Kronvalls tips og råd for hva som skal til for å lykkes med netthandel.

– Vi får en god del henvendelser fra folk som skal starte nettbutikker, sier han.

Det er særlig to grupper som ønsker å starte nettbutikk
Olle Kronvall

Oppstartslosen forteller at det er særlig to grupper som ønsker å starte nettbutikk.

– Den ene gruppen er fysiske butikker som vil komme seg på nett. Den andre gruppen er de som ser en mulighet, de er særlig mellom 25 og 35 år og nyutdannede, sier Kronvall.

Hundemat og vedovner

Han forteller at det startes nettbutikker innen mange ulike bransjer.

– Folk starter nettbutikker for å selge alt mulig. Jeg har snakket med gründere som vil selge hundemat, klær, vedovner og måkeutstyr til traktorer, sier Kronvall.

Mange vil selge treningsklær og treningsutstyr
Olle Kronvall

– Men, jeg har merket meg at det særlig er mange som vil selge treningsklær og treningsutstyr, og kunstnere med fysisk galleri vil starte nettbutikk som et tillegg.

Her er oppstartslosens fem tips for å komme i gang med nettbutikk:

1. Nettside og netthandelsplattform

Det første oppstartslosen hjelper nye nettbutikkeiere med er en gjennomgang av alt som må på plass for å etablere en nettbutikk.

– Jeg går gjennom alt av det de trenger av praktiske ting, og nettside og netthandelsplattform må først på plass, sier Kronvall.

Du må lage en brukervennlig nettside
Olle Kronvall

Det finnes ulike tilbydere av nettsider og netthandelsplattformer.

– Jeg har lagt merke til at mange gründere velger de største tilbyderne, og det er forståelig da de er godt kjent. Du må lage en brukervennlig nettside, med gode bilder og informative tekster.

HJELPER NETTHANDELSGRÜNDERE: – Jeg går gjennom alt av det de trenger av praktiske ting, sier Olle Kronvall, oppstartslos i DNB. Foto: Stig B. Fiksdal

2. Betalingsløsning

Oppstartlosen veileder så om betalingsløsninger.

– Når nettside og netthandelsplattform er på plass må gründeren bestemme seg for en betalingsfunksjon. Den må være rask og enkel for kundene å bruke, sier Kronvall.

Dersom markedet er i Norge, vil det for de fleste holde med Vipps
Olle Kronvall

– Det er viktig å tenke igjennom om nettbutikken i oppstartsfasen bare skal selge i Norge eller om den også skal selge varer utenlands. Dersom markedet er i Norge, vil det for de fleste holde med Vipps. Men, med utenlandske kunder må det legges til rette for at kundene betaler med kort.

3. Logistikk og leveringsløsninger

Vi har vel alle hørt om nettbutikken som startet med lager i garasjen, men det er mye fysisk arbeid med logistikk hvis du skal gjøre alt selv, forteller oppstartslosen.

– Flere og flere bruker såkalte tredjepartsleverandører for lager og utsendelse av varer, sier Kronvall.

Han forklarer med et eksempel:

– Si at du for eksempel skal selge duftlys på nett. Du kjøper duftlysene fra en grossist og disse legges på lager hos tredjepartsleverandøren. Når du får et salg fra din nettbutikk hentes duftlysene fra tredjepartsleverandøren sitt lager og sendes rett til din kunde.

Flere og flere bruker såkalte tredjepartsleverandører for lager og utsendelse av varer
Olle Kronvall

– Dette kan være en god løsning for mange. Du slipper å bruke garasjen som lager og sparer arbeidstimer, men du mister litt i inntekter da det jo koster å bruke en tredjepartsleverandør.

Kronvall forteller at mange med lav omsetning eller de som er i startsfasen, velger å gjøre alt logistikkarbeid selv.

– Men, dersom nettbutikken begynner å vokse kan det være lønnsomt å gjøre en avtale med en tredjepartsleverandør på all logistikk.

TREDJEPARTSLEVERANDØR: - Det kan være lønnsomt å gjøre en avtale med en tredjepartsleverandør på all logistikk, sier Olle Kronvall i DNB. Foto: Stig B. Fiksdal

4. God kundeopplevelse

Oppstartslosen forteller at ved å følge punkt 1 til 3, er det enkelt å få opp en nettbutikk.

– Men, det finnes mange tusen andre nettbutikker i Norge. Det dreier seg derfor om å treffe rett på markedsføringen for å få kunder inn til din nettside og så konvertere interessen til kunden i et salg, sier han.

Det handler om å levere et bra produkt på en rask og enkel måte
Olle Kronvall

Å konvertere betyr altså å gjør om interessen for et produkt til et salg.

– For å lykkes med å konvertere til kjøp, bruker mange nettbutikker salgskampanjer og fri frakt. Men, du må også lage en god kundeopplevelse. Det handler om å levere et bra produkt på en rask og enkel måte. 

5. Markedsføring

Det siste rådet til oppstartslosen er å bruke tid og ressurser på markedsføring. Ikke overraskende er det veldig mange nettbutikker som bruker sosiale medier for å markedsføre sine produkter.

– De som lykkes med markedsføringen bruker mye ressurser på sosiale medier med hyppige poster fulle av bilder, video, informativ tekst og pris. Det er også mulig å kjøpe annonser som gjør at potensielle kunder kan klikke seg inn fra en post på for eksempel Instagram og rett inn i nettbutikken din.

«Influencermarketing» kan i stor grad bidra til salg
Olle Kronvall

Markedsføring via influencere, også kalt påvirkere, er blitt en viktig del av markedsføringen for mange nettbutikker.

– Nettbutikkeiere forteller at «influencermarketing» kan i stor grad bidra til salg. For eksempel ved salg av treningsklær kan en influencer snakke varmt om eller bruke treningsklær i en treningsvideo, og så nevne nettbutikken eller legge lenke til nettbutikken.

Oppstartslosen sier at hvis du greier du å etablere en butikk med kunder som kommer tilbake igjen og igjen, er det en mulighet for at du vil lykkes.

– Og, du må ha spennende produkter og rask levering, avslutter oppstartslosen.

Økt netthandel

Tall fra DNB viser at netthandelen øker.

- Andelen varehandel på nett av total varehandel lå i 2019 på rundt 10 prosent, men har økt til 17 prosent ved utgangen av 2022, sier Ine Oftedahl, direktør for datatransformasjon i DNB.

- Merk at dette er varehandel på nett, og tjenester er ikke inkludert.