Din økonomiske rådgiver
– En god pitch betyr alt! Du må forstå hvordan en investor tenker, sier Irene Høyland Berg, oppstartslos i DNB.
Høyland Berg har jobbet som oppstartslos i DNB i flere år og har merket seg hva de beste pitcherne gjør for å nå frem til investorene.
– Pitche betyr å presentere din forretningsidé, tjeneste eller produkt, der målet er å få med en investor på laget eller inngå en partnerskapsavtale, sier hun.
Det er ingen overdrivelse å si at noe som engasjerer får mer oppmerksomhet enn noe som ikke gjør.
– Fortell en historie som fanger publikum, slik at du engasjerer og er relevant. Du skal få investorene til å skjønne at dette er et problem, og få dem til å tenke at «nå vil jeg høre om løsningen».
Kort og konsist, rett på sak
Når du nå har fanget investorens oppmerksomhet, er det viktig å presentere løsningen.
– Fortell hva som er unikt med produktet/tjenesten, og hvordan denne løser det adresserte problemet. Kort og konsist, rett på sak, og gjør det så enkelt at investoren i teorien enkelt skal kunne gjenfortelle til andre i det øyeblikket hen går ut døren, sier oppstartslosen.
Investorer investerer ofte i folkene først, så ideen
Det er viktig å tidlig bygge tillit. Ikke bare gjennom solid fremleggelse av løsningen, og god historiefortelling, men gjennom harde fakta.
– Investorer investerer ofte i folkene først, så ideen. Her er det viktig å vise hvorfor dere er gjengen som det skal investeres i, og hvordan alle utfyller hverandre og rigger for suksess.
– Ta med tidligere suksesshistorier og andre detaljer som kan bygge tillit. Fortell også investorene hva dere ikke vet; nemlig hva teamet trenger av ytterligere kompetanse for å lykkes.
Vær realistisk med hvem som er deres kunder eller potensielle kunder.
– Hvordan vil dere gå frem for å få kunder? Hvor mye vil det koste? Disse spørsmålene må besvares, samt hvordan holde og utvikle kunderelasjoner. Her er det viktig å vise at du har kontroll på markedsaktivitetene og hvilken effekt det vil ha – til hvilken pris. Tenk kundevekst!
Det er viktig å danne seg et bilde av "churn"-en
Få frem hva som skiller dere fra konkurrentene, og vis at dere kjenner til både direkte konkurrenter og indirekte konkurrenter.
– For å gjøre det enkelt: Netflix konkurrerer ikke bare med for eksempel Viaplay, men også med andre sysler som for eksempel trening og chill. Her er det ofte vanlig å bruke grafer som tar for seg hva som gjør dere bedre: Enten ved å sette alle i et koordinatsystem (X- og Y-akse), eller en sjekkliste med viktige kvaliteter dere har, forklarer oppstartslosen.
Et essensielt aspekt ved hele forretningen må være at en skal kunne stå på egne ben, og bringe inn verdier i fremtiden.
– Presenter deres planer for betalingsmåte, prisstrategi og hvordan produkt skal distribueres.
– Dersom dere selger et abonnement er det for eksempel viktig å danne seg et bilde av "churn"-en, dvs. kundeavgangen. Det vil alltid være noen kunder som ikke blir med til neste betaling, og forklar hvilke markedsaktiviteter som skal gjennomføres for igjen å stimulere til vekst og betalende kunder.
Vær også tydelig på hva dere trenger av kompetanse fra en investor
Vis frem noen nøkkeltall, og hvilke forutsetninger som er tatt med i utregningene.
– Det er fornuftig å vise frem nøkkeltall ut fra ulike scenarier i for eksempel kundevekst. Gjør det så enkelt at publikum (i teorien) bare kan dra frem kalkulatoren og faktisk se at det stemmer.
Nå er det viktig å vise hvor mye man ønsker å få ut av pitchen.
– Minn publikum på hvorfor dere burde «få» pengene, og vis hvor mye midler som allerede er lagt inn, hvor mye som trengs for fremdrift, hva pengene går til og hva investoren får igjen.
– Vær også tydelig på hva dere trenger av kompetanse fra en investor. Vel så viktig som kapital er kompetanseoverføring, og mange investorer vil gjerne bidra med sin erfaring.
Hva kommer til å skje i nærmeste framtid? Viktige momenter her er de neste veiskillene, og hvilken strategi dere har for framtiden.
– Vis at det foreligger en plan på opptil fem år, for hva som skal skje med pengene dere får inn og hvordan dere ser at selskapet vil utvikle seg. Helt avslutningsvis kan det være fornuftig å få fram om planen er å bli kjøpt opp, gå offentlig eller ekspandere selv.
– Nå for tiden er det veldig vanlig at en pitch skal gjøres raskt. Det vanlige er at en pitch skal være på maksimalt 3–5 minutter, sier Høyland Berg.
– En god pitch er både klar i budskapet og enkelt og raskt gjennomført.
Bruk presise formuleringer
Høyland Berg understreker at det er viktig å bruke enkle ord og uttrykk slik at det er enkelt å forstå budskapet.
– Bruk presise formuleringer, for eksempel «vi skal utvikle» eller «vi holder på å utvikle», og unngå «buzzword», med mindre du er helt sikker på at investoren vet mer om markedet og teknologien enn gjennomsnittet av befolkningen.
– Er pitchen på engelsk, må du øve masse slik at alt av ord og uttrykk sitter godt for det er krevende å høre på dårlig engelsk.
Husk også å gjøre en skikkelig bakgrunnsjekk på investorene som du skal pitche for, før du begynner forberedelsene.
– Hvem er de? Hva er de ute etter? Hvordan passer din bedrift inn i deres portefølje?, avslutter oppstartslosen.