DNB NXT

Slik ble Oda en av Norges første enhjørninger

- Bakgrunnen for Oda var at vi så et stort potensial i nettbasert dagligvarehandel, sier medgründer Karl Munthe-Kaas.

MULIGHETER: - Vi så store muligheter innenfor nettbasert dagligvarehandel, sier medgründer Karl Munthe-Kaas. Foto: DNB
Lesetid 4 min lesetid
Publisert 29. sep 2021
Artikkelen er flere år gammel

Innenfor tidligfaseselskapene er den amerikanske definisjonen som går igjen at et «unicorn», eller enhjørning, har en verdsettelse på 1 milliard dollar (ca.  9 milliarder kroner).

I den digitale sendingen DNB NXT går medgründer av Oda (tidligere Kolonial), Karl Munthe-Kaas, gjennom finansieringen og utviklingen av selskapet. Vi får også høre fra investor-perspektivet gjennom Oda-investor Kinnevik, gjennom deres investeringsdirektør Magnus Jakobson.

- Det finnes ingen snarveier, du må ha gjort jobben og kunne bevise at både teknologien og forretningsmulighetene fungerer, sier Munthe-Kaas. 

Se DNB NXT-sendingen med Odas medgründer Munthe-Kaas her:

Forretningsidé og teknologi

Munthe-Kaas forteller i sendingen at han så en stor mulighet innenfor nettbasert dagligvarehandel. Han identifiserte både at markedet er stort, men også at vi handlet dagligvarer slik vi alltid har gjort. I fysiske butikker.

- Hvis du pakker varene veldig effektivt, da vil verdikjeden bli mer effektiv enn en vanlig butikk. Du får fordelen med et større vareutvalg, og kundene får den store fordelen ved å spare tid ved å slippe å dra til butikken, sier Munthe-Kaas.

Det er riktignok utfordringer med denne distribusjonsmåten.

- Jeg så på effektiv pakking av varene som et operasjonelt og teknologisk problem, Munthe-Kaas. 

Halvparten av ønsket beløp – tilbake til tegnebordet

Mange gründere innser raskt at de trenger kapital for å utvikle selskapet og skalere opp til lønnsomhet.

- Vår tanke i 2012 var at vi trengte å hente inn ganske mye kapital, men vi fikk bare inn omtrent halvparten. Det gjorde at vi måtte tilbake til tegnebrettet, sier Munthe-Kaas.

Han brukte erfaringene til å justere retningen.

- Det var bra for oss, vi må bevise verdien av konseptet. Vi økte gründer-teamet, og fant personer som kunne bygge teknologien for å bevise at konseptet fungerer i praksis. Det gjør det enklere å hente inn kapital og i siste runde hentet vi inn kapital til en verdsettelse på 10 milliarder kroner, sier Munthe-Kaas. 

INGEN SNARVEIER: - Det finnes ingen snarveier, du må bevise at teknologien og forretningsideen fungerer, sier Munhe-Kaas. Foto: NTB

Kinnevik og internasjonale investorer

Oda bygget opp en teknisk plattform selv og det gjorde dem i stand til å bevise at forretningsideen fungerte i praksis.

- Kinnevik kom inn på et kritisk punkt for oss, rett før vi implementerte dagens teknologi og før det ble åpenbart at konseptet kom til å fungere. Kinnevik har også et sterkt merkevare, noe som også hjelper oss med å markedsføre mot andre investorer, de har også støttet oss gjennom flere runder, sier Munthe Kaas.

Hva gjorde at Kinnevik fattet interesse for Oda?

- Hvis vi tar et steg tilbake, så fokuserer vi på selskaper som bruker teknologi for å møte hverdagsutfordringer, starter Magnus Jakobson, Investment Director hos Kinnevik.

- Disse selskapene går etter sektorer som er modne for disrupsjon, vi hadde sett på dagligvarehandelen og så at denne sektoren i realiteten ikke hadde hatt noen stor utvikling, sier Jakobson.

- Vi så derimot ingen attraktive investeringscase hvor distribusjonen og økonomiske realiteter gjorde oss komfortable før vi møtte Oda i 2018, sier Jakobsen.

- Det de bygget trigget vår interesse, og vi vurderte at deres teknologi kan være en ‘silver bullet’ for å ta denne sektoren til det neste nivået. Vi brukte sommeren 2018 til å sette oss inn i teknologien, og investerte deretter i Oda, fortsetter Jakobsen. 

Vi ser etter selskaper som går etter bransjer modne for disrupsjon
Magnus Jakobson

Dette ser Kinnevik etter fra gründerselskaper

Hva ser Kinnevik etter før dere gjør nye investeringer?

- Innenfor tidligfaseinvesteringer er vår vurdering av teamet viktigst, og deretter at selskapet går etter et marked som er stort nok, sier Jakobsen.

Han forteller om andre teknologiselskaper slik som Zalando.

- Vår erfaring med selskaper tilsvarende Zalando og Oda er at det er viktig med forståelse for teknologien, men også viktigheten av organisasjonens evne til å utføre de nødvendige stegene for å skalere virksomheten, sier Jakobsen.

Hvilke egenskaper ser du etter når du leter etter nye investorer?

- Vi ser etter tre ting. Det første er at investorene kjenner sektoren vi jobber i og har kompetanse, da vet de hva som fungerer og du trenger ikke å forklare alt fra bunnen av, starter Munthe-Kaas.

- Det andre er at de følger opp og være en støttende investor framover, scale-ups trenger friske investeringer over tid, og da er det bra med investorer som kan være med på påfølgende runder, fortsetter han.

- Vi ser også etter finansieringspartnere som har godt forretningsetikk, det er viktig fordi det kan være interessekonflikt mellom investor og startups. Investorene må agere i beste interesse for begge parter, sier Munthe-Kaas.

Hvilket råd vil du gi til gründere som skal hente vekst-kapital?

- Vi ser noen mønstre, de som lykkes klarer å forklare problemet de skal løse på en klar måte, og gir innsikt i hvordan enhetsøkonomien ser ut nå og framover, i tillegg til å forklare hvordan de skal klare å tjene penger en gang i framtiden, sier Jakobson.  

DNB NXT

DNB NXT startet opp som møteplass for gründere og investorer. Nå arrangerer vi NXT for 6. året på rad, og målet er å legge til rette for diskusjon, samarbeid, bygge innsikt, inspirere, dele og lære.

Ny koblingsplattform

DNB blir som i fjor heldigitalt. Nytt i år er at vi bruker plattformen Crowdworks for å skape et digitalt rom hvor gründere og investorer kan møtes.

Hvor og når kan du se DNB NXT 2021?

Sendingene legges ut her 27-29 september og vil være tilgjengelige i etterkant. Du trenger ikke registrere deg, men kan be om å få varsel om sendingene.