Skal du lage app? Dette må du vite først

Det er mange gründere som ringer oppstartslosene og ønsker å lage en app.

HJELPER GRÜNDERE: Olle Kronvall er oppstartslos i DNB. Foto: Stig B. Fiksdal
Lesetid 4 min lesetid
Publisert 27. feb 2023
Artikkelen er flere år gammel

Oppstartslos og vekstspesialist i DNB, Olle Kronvall, forklarer at det er blitt enklere for de uten teknisk kompetanse å lage apper selv.

– Via såkalte “No Code”-plattformer har de uten kompetanse om programmering mulighet til å lage apper, men den vil ikke bli en fullverdig app, forteller Kronvall. 

Selv om det er mulig å gjøre noen av trinnene i app-utviklingen selv, poengterer Kronvall hvor viktig det er å ha med seg noen med teknisk kompetanse på laget.

– For eksempel kjøper du en app til 1 million kroner og den blir lansert. Så går det to uker og så må den oppdateres, vedlikeholdes, videreutvikles – da trenger du uansett den kompetansen.

Finnes appen allerede?

Før du går i gang med å utvikle appen din, poengterer Kronvall at det er to kontrollspørsmål du bør svare på.

– Du må først vite om det overhodet finnes interesse for denne typen av app og hvorfor denne interessen fortsatt finnes. For det andre må du sjekke om det allerede finnes en lignende app. Så sett deg foran PC-en og gjør grundige undersøkelser på de to punktene.

Ny, innovativ eller blåkopi

Kronvall forklarer at det i dag finnes apper for nesten alt, men dette betyr ikke at markedet er mettet. Det er alltid plass for nyskapning og innovasjon, understreker han, og legger til at du bør huske at når du finner en lignende app-idé kan du finne en ny vinkling og lage en forbedret versjon. Dette gir deg et fortrinn i markedet.

– For å evaluere appen bør du gjøre en markedsundersøkelse for å sammenligne din apps funksjoner, fordeler og ulemper med andre.

UTVIKLERE: Når du skal finne en utvikler, er det to veier å gå. Foto: NTB

Utviklere, betale eller ta med på laget?

Når du skal finne en utvikler, er det to veier å gå. Enten betaler du en utvikler for jobben eller så finner du noen som liker ideen din så godt at de ønsker å bli en del av selskapet ditt, forteller Kronvall.

– Alternativ to er det vanligste for gründere. Det første alternativet passer best for etablerte bedrifter. Uansett krever det mye kapital å utvikle en app.

Dette påvirker prisen:

Kronvall forklarer at kostnadsbildet for utviklingen av en app kan variere stort, og at dette er noen faktorer som vil spille inn.

– Hvilket nivå av kompleksitet og interaktivitet skal appen ha? Når det kommer til hvor mye penger du skal bruke, er dette det første du bør spørre deg. Og så skal du stille deg disse spørsmålene

  • Ønsker du å utvikle en app som kun inneholder tekst og bilder, så vil den ikke koste altfor mye (se eksempel på kostnader nedenfor)
  • Ønsker du istedenfor en app som gjør at ansatte i et selskap kan kommunisere på en enklere måte, så snakker vi sannsynligvis om en relativt dyr app
  • Hvor mange komponenter inneholder systemet og hvilken plattform krever den?
  • Er dette en app som kun skal installeres på telefon, eller skal den kommunisere med servere?
  • Skal appen bruke spesielle enhetsfunksjoner, som for eksempel bluetooth eller kameraet? Det er uendelig med muligheter og variasjon, og det koster deretter
OPPSTARTSLOS: – Det er viktig å spre informasjon om appen og selskapet ditt allerede før du skal lansere den, sier Olle Kronvall Foto: Stig B. Fiksdal

Skal du lage en app? Dette får du for 50.000 kroner og oppover …

Basert på Oppstartslosenes erfaringer, har Kronvall laget en liste over hvor mye det vil koste å utvikle en app. Tilbydere av apper vil kunne gi deg mer  informasjon om dette.

Dette kan en app koste å utvikle:

  • 50.000 kroner = Du ønsker en app som kun inneholder litt tekst, bilder og noen enkle funksjoner.
  • 150.000 kroner = Appen skal innhente informasjonen fra internett (f.eks. sosiale medier, tjenesteleverandør som hotelltilbud), og du ønsker å ha muligheten til å redigere appen fra en annen plattform enn telefonen, typisk fra en PC.
  • 250.000 kroner = Du ønsker i tillegg til mobilversjonen en webversjon av appen (en hjemmeside).
  • 350.000 kroner = Appen skal nå ha en mer avansert kommunikasjonsfunksjon, for eksempel en chat.
  • 600.000 kroner = Du ønsker at appen skal være en «native-app» og ikke en «hybrid-app»* (les mer om de forskjellige typene apper under).
  • 1.000.000 kroner = Nei, forresten, appen skal være «cirka like bra som Twitter» (i funksjonalitet / standard).
  • 1.500.000 kroner = … Og «som Instagram» (i funksjonalitet / standard)!
  • 2.000.000 kroner = … «Men enda bedre!»
LANSERING: Når det har oppstått en interesse rundt appen din, er det et godt tidspunkt å lansere den. Foto: (Illustrasjonsfoto)

Så kommer markedsføringen inn

Selv om du nå har brukt mange kroner på å utvikle en app, finnes den bare på din skjerm og ingen vet om den enda. Her kommer markedsføringen inn, forteller Kronvall. 

– For det første er det viktig å spre informasjon om appen og selskapet ditt allerede før du skal lansere den. Når det har oppstått en interesse rundt appen din, er det et godt tidspunkt å lansere den. For det andre er det viktig å sette av penger for markedsføring ved lansering. Nye apper som blir populære i butikkene får ekstra mye oppmerksomhet via topplister og nyhetssider som følger med på disse.

Det finnes tre ulike typer apper: Native, Web og Hybrid

Native er en type av app som er laget med og for en spesifikk type plattform (iOS, Android og Windows). Det vil si at hvis du ønsker at appen din skal være tilgjengelig for alle tre plattformer, så må den utvikles separat tre ganger, forteller Kronvall. 

– Web er i prinsippet det høres ut som. Det er en app som kjøres via webleseren din. Hybrid = Native + Web. Her får du anvende alle funksjoner på telefonen. Du beholder likevel det enkle vedlikeholdet fra de webbaserte løsningene.

Har du en fantastisk app-idé? Kontakt oppstartslosen ved å sende SMS Oppstartslos til 04800.