– Motivasjon er at Safeback kan redde noens liv

DNB-bedriftskundene i Safeback har laget et prisvinnende produkt som gir oksygen til personer som er fanget under snøskred.

SAFEBACK: Produktet er designet for å hente luft fra snøen og presse den ut rundt ansiktet til personen hvis uhellet skulle være ute. Foto: Safeback
Lesetid 3 min lesetid
Publisert 24. jan 2025
Artikkelen er flere år gammel

– Jeg har vokst opp med mye snøskred i området rundt hytta mi. Vi har også bekjente som er tatt av snøskred hvor noen har overlevd, andre ikke. Safeback gir oss en sterk motivasjon for at det har potensial til å redde liv – det er flammen som driver oss fram. En gang kan Safeback ha noe å si for et menneske som ligger begravd under snøen, sier Tor Berge, en av de tre gründerne i selskapet som nå jakter flere investorer.

GIR LUFTTILFØRSEL: Enkelt forklart så forlenger Safeback SBX-systemet den mulige levetiden med opptil 90 minutter sånn at flere kan overleve snøskred. Foto: Safeback
Slik fungerer Safeback SBX-systemet:
  • Luftsirkulasjon: Safeback SBX-systemet er designet for å hente luft fra snøen og presse den ut rundt ansiktet til personen, noe som bidrar til å forhindre opphopning av karbondioksid og opprettholde et tilstrekkelig oksygennivå.
  • Varighet: Systemet er konstruert for å tilføre luft i en kritisk periode, og forlenger forventet levetid fra 15 minutter til 90 minutter, noe som gir kamerater eller redningsmannskaper mer tid til å finne og redde personen.
HVOR ER DE FIRE OM FEM ÅR? Da ser vi for oss at vi har en betydelig og positiv bunnlinje i selskapet og at vi har en internasjonalt sterk posisjon. Foto: Safeback

Felles interesse for teknologi og ski

Trioen Tor Berge, André Mjølhus and Sigmund Andreassen er alle ingeniører som møttes på Høgskolen på Vestlandet for rundt 10 år siden. Der fant de hverandre over en felles interesse for industridesign og alpint. I tillegg har de fått med seg amerikaneren William Sherman på markedsføring. Nå fullfører de en mindre emisjon på 8 MNOK, hvor 3 MNOK enda er tilgjengelige for investorer. Senere på høsten vil selskapet åpne for en større runde med vekstkapital. 

Grunnlaget for ideen til Safeback fikk Tor på hytta si ved Reimegrend, øst for Voss.

– Jeg tenkte at det var dumt å bruke så mye penger på utstyr for å finne mennesker som er begravd i snøskredet, og så hadde man bare 15 minutter på seg til å hjelpe personen. Jeg diskuterte den problemstillingen med Sigmund og etter hvert også André. Så har det gått litt slag i slag, hvor vi til slutt har funnet løsningen og testet og utviklet den i samarbeid med flere større organisasjoner og aktører. 

Her trekker Tor fram Fjellmedisinsk Forskningsgruppe på UiB, det norske Forsvaret, Bergans, DB, Eurac Research og Eker Design som viktige samarbeidspartnere, i tillegg til støtte fra Innovasjon Norge og ikke minst finansiering fra DNB. 

Trenger du hjelp til å utvikle eller starte bedrift? Våre Oppstartsloser kan hjelpe deg!

Saken fortsetter under bildet

PRISER: Vi er stolte over alle prisene vi har vunnet, en rekke «Editor’s Pick»-kåringer i skimagasiner og den viktige Red Dot-prisen for design. Foto: Safeback

DNB er en viktig samarbeidspartner for Safeback

Tor sier DNB er helt sentrale for at de skal lykkes med selskapet, med både lån og gode betingelser, og alle tjenestene de trenger for at selskapet skal fungere i hverdagen.

– Vi har opplevd banken som en god sparringpartner hvor en kan være helt åpen om både utfordringer og muligheter. Og at dere støtter oss i en periode hvor risikoen er høyere enn for mer etablerte selskaper synes vi er tøft, sier Tor. 

Nå har det aldri vært enklere (og raskere!) å bli bedriftskunde i DNB, her er de viktigste lenkene du trenger: 

Slik blir du bedriftskunde i DNB

Slik kan vi hjelpe deg med å starte en bedrift

Ønsker du å bytte bedriftsbank over til DNB?

Vil Safeback få alpinister til å ta større risiko?

Et spørsmål Tor ofte får er om ikke off piste-alpinister nå vil ta enda større sjanser i bakkene med produktet deres på ryggen. At de vil føle seg tryggere enn de faktisk er.

– Vi har stilt disse spørsmålene til psykologer og folk som jobber med akkurat dette temaet, altså risikotilpasning. Her har vi fått klar beskjed om at vi må være åpne om mulighetene, men også begrensningene til utstyret, og det vil gi folk informasjon til å gjøre egne valg. Valg som vi tross alt ikke kan hindre. Dette er vi veldige tydelige om på nettsiden og i markedsføring.

Foto: Safeback