Fra oppstart til vekst:
DNB-bedriftskunde ROEST jobber med å lage den råeste kaffebrenneren.
– Brenningen av kaffebønnene har veldig mye å si for hvordan kaffen smaker, sier Trond Simonsen.
En kaffebrenner er viktig for at kaffebønner skal få den aller beste smaken, noe gründerbrødrene Trond og Sverre Simonsen har vært opptatt av helt siden studiedagene. Nå utvikler, produserer og selger de kaffebrennere gjennom bedriften ROEST.
Målet til ROEST er å lage den beste kaffebrenneren i verden. Hver eneste kaffebrenner testes i lokalene i Oslo i tre timer før den pakkes og sendes til kundene.
– Ambisjonen er at vårt produkt skal være bedre enn alle andre, sier Sverre.
1. Test forretningsideen din. Er det et marked for det du vil selge?
2. Finn det rette teamet og samarbeidspartnere
3. Lag et realistisk budsjett
4. Avklar hvordan du skal finansiere oppstarten
5. Søk råd og bistand
Brødrene er opptatt at kaffe skal være behagelig, det skal være godt.
– Du skal ha lyst til å ta neste slurk av kaffen. Du skal sitte og kose deg, og kunne lukke øynene og tenke at disse smakene leter du etter, sier Sverre.
Allerede i 2014 fikk bedriften støtte fra Innovasjon Norge, og de kunne lage den første prototypen.
– ROEST var da en hobby for oss, men vi brukte mange kvelder og helger på å utvikle brenneren. Du må ofre noe, sier Trond.
Gründerne har tatt relativt liten økonomisk risiko.
– I starten leide jeg ut leiligheten via Airbnb for å finansiere bedriften og for å få privatøkonomien til å gå rundt. Og, jeg fikk også en liten periode NAV-støtte til å etablere eget selskap, forteller Sverre.
Brødrene utviklet flere prototyper før de fikk suksess med en kaffebrenner som brenner 100–300 gram kaffebønner av gangen.
– Vi hører mye på tilbakemeldinger fra kundene og oppdaterer produktet hele tiden for å gjøre brukeropplevelsen for kundene bedre, sier Trond.
Nå utvikler gründerbrødrene en kaffebrenner som kan brenne tre kilo kaffe. Brenneren inkluderer kamera og temperaturfølere for å brenne bønnene optimalt. Gjennom maskinlæring fra hva kundene deres gjør, kan maskinen anbefale deg hvilken brennemetode du skal bruke.
– Med ROEST P3000 kan vi nå kaffebrennerier og kafeer. Den er økt til tre kilo og vi forventer å lansere den i løpet av relativt kort tid, sier han.
Gründerne forteller at de alltid har vært veldig forsiktige med bruk av penger.
– Vi har ikke vært konservative med tiden vi har brukt. Den har vi hatt en fri tilgang til, sier Trond.
Vi brukte mange kvelder og helger på å utvikle brenneren
Samtidig mener de selv at de har tatt liten risiko.
– Vi har vært opptatt av å bygge organisasjonen relativt sakte sånn at vi også forstår hva det vil si om bygge et selskap, sier han.
Med ROEST P3000 kan vi nå kaffebrennerier og kaféer
Sverre forteller at det har vært viktig å bygge bedriften stegvis, for det har vært mange utfordringer.
– Vi har byttet leverandører på en drøss av elementer en rekke ganger. Vi har stått med vinkelsliper for å få ting til å passe, sier han.
Vår holdning er at vi bygger stein for stein
Trond er klar på at hadde ROEST tidlig skalert og bygget 500 enheter, så hadde de ikke overlevd som selskap.
– Da hadde vi vært konkurs for lenge siden. Vår holdning er at vi bygger stein for stein.
Bedriften tar nå mer risiko.
– Vi må det for å utvide, men også fordi vi med et solid økonomisk fundament kan håndtere konsekvensen på feilsatsninger.
Kine Elise Rød som er kundeansvarlig for bedriften i DNB er imponert over hva gründerne har fått til.
– ROEST har kommet langt og vært tålmodige i utviklingen av selskapet, sier hun.
DNB bidrar med en bredde av bankprodukter, slik som hverdagsbank og tjenester for å sikre import og eksport.
Tore Lerstad i DNB Markets, har hjulpet bedriften med valutatransaksjoner og valutasikring.
– ROEST har hatt behov for å selge valuta, og de har tatt i bruk nettbasert valutahandel slik at de får de mest optimale prisene. I tillegg benytter de valutasikring ved import og eksport, sier Lerstad.