Parkeringsselskapet som ønsker å bli likt

Ålesundselskapet Parkly skaper innovasjon i den trauste norske parkeringsbransjen. Med solid hjelp fra DNB.

INNOVASJON: – Vi har definitivt vært med på å endre parkeringsbransjen ved å sette søkelys på transparens, sier Stian Bang og Sarah Isabella Aarøe. Foto: Parkly
Lesetid 3 min lesetid
Publisert 10. feb 2025
Artikkelen er flere år gammel

– Vi er en gjeng som kommer fra teknologiverdenen, og vi har alltid jobbet i grensesnittet mellom forretning og teknologi. Parkly har gått inn i parkeringsbransjen for å skape digitale innovasjoner og forretningsmodeller som er bedre for både gårdeiere og de som parkerer, sier daglig leder Stian Bang i det fem år gamle ålesundsselskapet.

Den norske parkeringsbransjen har lenge vært dominert av få og store aktører med lite teknologisk utvikling. Ved å kombinere ny teknologi med en framtidsrettet tilnærming, sier Parkly de ønsker å skape mer effektive, brukervennlige og bærekraftig parkeringsløsninger.

KI som leser skilter bedre enn konkurrentene

Parkly AI er en av løsningene som er utviklet for nettopp å forbedre parkeringsopplevelsen. Ifølge selskapet glipper fem prosent av alle kameraregistrerte parkeringer i Norge, og da kan både eier av parkeringsplass og bilisten tape penger. Sistnevnte ved at bilen ikke blir registrert på vei ut av en parkering, med det resultatet at betalingen fortsetter å løpe.

 – Vi bruker kunstig intelligens og maskinlæringsalgoritmer for å forbedre lesekvaliteten på bilskilt. Spesielt under utfordrende forhold som snø og tåke er KI til stor nytte, forklarer Bang. 

Drømmer du om å start egen bedrift? 

OPPTATT AV KUNDENE: Daglig leder Stian Bang i Parkly sier deres løsninger skal gjøre det enkelt både for gårdeiere og de som parkerer. Foto: Parkly

Parkly ønsker å være så transparente som mulig

En annen viktig faktor som Parkly sier skiller dem fra konkurrentene, er selskapets søkelys på transparens i alt de gjør – både overfor kunde og bilist. For ifølge Bang er det overraskende mange som ikke helt skjønner hvordan parkering og betaling henger sammen, så her er de med på å utdanne bransjen.

– I Parkly er vi opptatt av å gjøre det enkelt å være kunde. Løsningene skal være enkle å forstå og enkle å bruke. Vi har en transparent forretningsmodell, uten skjulte kostnader og inntektsstrømmer, sier markedssjef Sarah Isabella Aarøe.

Hun sier de også har laget en online kalkulator som viser nøyaktig hvilke inntektsstrømmer som finnes, og hva det koster for kunden.

Enda en app du må forholde deg til?

Leseren tenker kanskje nå at dette bare er enda et parkeringsselskap å forholde seg til, med enda en app som lastes ned. Men Parkly har en strategi om å ikke nødvendigvis pushe egen app, men heller la brukeren benytte den appen de selv ønsker. 

– Vi har blant annet laget en integrasjon mot EasyPark som gjør at du ikke trenger vår app i det hele tatt. På den måten blir parkeringen en sømløs og integrert del av kundereisen, sier Bang. 

Starte egen bedrift? DNB kan hjelpe deg 

TRANSPARENT: – Vi har en transparent forretningsmodell, uten skjulte kostnader og inntektsstrømmer, sier markedssjef Sarah Isabella Aarøe. Foto: Parkly

DNB har stått solid ved Parklys side

Bang vil gjerne skryte av bankens rolle i selskapets fem år gamle gründerreise.

– Ja, og det er ikke uten grunn. Ser du hvor vi var for tre år siden, så hadde jeg som bank vært skeptisk til å låne oss penger. Men her har banken turt å satse og tatt en risiko, og jeg føler virkelig DNB har stått solid ved vår side. Det skal de ha skryt for.

Kunderådgiver Thomas Skjong i DNB Ålesund følger opp: 

– Noe av det som virkelig gjør jobben min som rådgiver for gründer og vekstbedrifter meningsfull er å se hvor mye lokale ringvirkninger som kommer ut av de bedriftene som lykkes i å skalere og vokse hurtig.

Og legger til: 

– Parkly As er i særdeleshet et godt eksempel på dette og representerer innovasjon og sunnmørsk gründerånd på sitt beste.

KUNDER: – Det å få 100 % fornøyde parkeringskunder er vanskelig, for ingen liker egentlig å betale for parkering, sier Stian Bang i Parkly.. Foto: Parkly

Vil til Europa

Parkly passerer 100 millioner i omsetning i 2024, og har signert kontrakter for over 200 millioner for årene fremover.

– Vi har en ambisjon om å passere en halv milliard i løpet av de neste fem årene. Vi har også en ambisjon om å etablere oss i Europa. Vi er allerede på oppløpssiden for å gå inn i et annet land, og det tror jeg vi klarer allerede før sommeren.

Parkly
Dette er Parkly Mobility Services

Selskapet leverer tjenester både som parkeringsoperatør og som teknologileverandør. Tjenestene er samlet under «Parkly Mobility Services», som kan benyttes på alle typer parkeringsområder. Både løsninger og funksjoner er utviklet i tett samarbeid med kundene for å være tilpasset reelle behov, for hele tiden å skape bedre parkeringsopplevelser.

– Våre kunder er gårdeiere og forvaltere av eiendommer hvor det er tilrettelagt for parkering. Vi benytter skiltgjenkjenning. Så lenge der er tilgang til strøm og at alle kjøretøy passerer kamera på vei inn og ut av området, passer våre løsninger utmerket, sier markedssjef Sarah Isabella Aarøe.