Ny skattemelding for næringsdrivende

Skatteetaten forenkler skattemeldingen for næringsdrivende.

NY SKATTEMELDING: - Målet er at det skal bli enklere og mer effektivt å levere riktige opplysninger med bedre kvalitet, sier Geir Øiestad i DNB. Foto: Ellen Dokk Holm
Lesetid 2 min lesetid
Publisert 24. aug 2022
Artikkelen er flere år gammel

- Målet er at det skal bli enklere og mer effektivt å levere riktige opplysninger med bedre kvalitet, sier Geir Øiestad, forretningsutvikler i DNB.

Personlig næringsdrivende (enkeltpersonforetak) får den nye skattemeldingen for inntektsåret 2021 i 2022, deretter følger de ulike selskapstypene i 2023 og 2024. 

- Alle enkeltpersonforetak og aksjeselskap kan enkelt levere skattemelding og årsoppgjør via DNB Regnskap, sier Øiestad.

I 2023 – for inntektsåret 2022 – vil mange selskap kunne bruke den nye skattemeldingen. Den nye skattemeldingen leveres gjennom et regnskaps- eller årsoppgjørssystem. Det er systemet du bruker som avgjør om du kan sende via regnskaps- eller årsoppgjørssystem, eller om du må levere via Altinn slik som tidligere.

Med ny løsning blir det enda enklere å levere skattemelding
Geir Øiestad

For næringsdrivende som allerede bruker regnskaps- eller årsoppgjørsprogram, vil endringen ha få konsekvenser. Regnskaps- og årsoppgjørsprogramleverandørene som tilbyr innsending av skattemelding, vil gjøre nødvendige tilpasninger.

- Med ny løsning blir det enda enklere å levere selvbetjent skattemelding og årsoppgjørs, sier Øiestad.

Obligatorisk for AS

Øiestad forklarer at for inntektsåret 2023 blir det obligatorisk for aksjeselskap å bruke regnskaps- eller årsoppgjørsystem for å levere skattemeldingen. For enkeltpersonforetak er det ikke pålagt, men det er sterkt anbefalt fra Skatteetaten.

- I 2024 – for inntektsåret 2023 – må alle selskap bruke den nye skattemeldingen. Selskapet er pliktig å levere den gjennom et regnskaps- eller årsoppgjørssystem. Fra og med dette året vil du ikke lenger kunne bruke skjemaene i Altinn ved innlevering av skattemeldingen for selskap.

Dette blir nytt

  • Alle næringsoppgaver og vedleggsskjemaer erstattes med en næringsspesifikasjon som legges ved skattemeldingen.
  • Næringsspesifikasjonen får en ny struktur og opplysninger som naturlig hører sammen er samlet.
  • De aller fleste næringsdrivende skal sende inn skattemeldingen på et standardisert digitalt format. Dette betyr at skattemeldingen må leveres gjennom et  regnskaps- eller årsoppgjørsprogram som støtter innsending av skattemelding. Næringsrapport skatt kan ikke brukes fra 2022 (inntektsår 2021).
  • Personlig næringsdrivende (enkeltpersonforetak) kan velge om de vil levere skattemelding og næringsspesifikasjon på skatteetaten.no eller fra et regnskaps- eller årsoppgjørsprogram. Det er noen unntak til dette, for eksempel de som har regnskapsplikt, revisjonsplikt eller krever fradrag for forskning og utvikling som må levere fra regnskaps- eller årsoppgjørsprogram. Det kan i mange tilfeller være lurt å levere via et regnskaps- eller årsoppgjørsprogram.
  • Så langt det er praktisk mulig, vil Skatteetaten gjenbruke den informasjonen de allerede har. På den måten slipper næringsdrivende å sende inn samme informasjon flere ganger.
  • En ny valideringstjeneste gir umiddelbar tilbakemelding ved ulogiske tall og differanser i skattemeldingen. På den måten kan feil rettes før innsending.
  • Innsending av skattemelding fra regnskaps- eller årsoppgjørsprogram vil være tettere integrert mot Skatteetatens systemer og vil gi direkte tilbakemeldinger på kvalitet og innhold.

Les mer hos Skatteetaten her.

Kilde: Skatteetaten.no