DNB Regnskap

Ny skattemelding for aksjeselskap

- Alle AS kan enkelt levere skattemelding og årsoppgjør via DNB Regnskap.

SKATTEMELDING: - Fra og med inntektsåret 2023 må AS levere skattemeldingen via et regnskaps- eller årsoppgjørsprogram, sier Inger Broberg Lodding. Foto: Stig B. Fiksdal
Lesetid 2 min lesetid
Publisert 28. feb 2023
Artikkelen er flere år gammel

Fra og med inntektsåret 2023 må alle aksjeselskap levere skattemeldingen for selskapet sitt via et regnskaps- eller årsoppgjørsprogram. Skatteetaten melder at de fleste AS skal benytte årsoppgjørsprogram eller regnskapsprogram allerede for inntektsåret 2022.

– Målet er at det skal bli enklere og mer effektivt å levere riktige opplysninger med bedre kvalitet, sier Inger Broberg Lodding, leder for DNB Regnskap.

Vi har gjennomført nødvendige endringer for DNB Regnskap
Inger Broberg Lodding

– For aksjeselskap som allerede bruker regnskaps- eller årsoppgjørsprogram, vil endringen ha få konsekvenser, og vi har gjennomført nødvendige endringer for DNB Regnskap, sier hun.

Alle skjemaer fjernes

Aksjeselskap er altså pliktige til å levere skattemeldingen gjennom et regnskaps- eller årsoppgjørssystem, og det er ikke lenger mulig å bruke skjemaene i Altinn.

– Alle skjemaer fjernes og erstattes med temaområder. Hensikten er at dette skal forenkle innsending av skatteopplysninger, sier Lodding.

Forbered deg på endringene nå

Lodding forklarer videre at dersom selskapet bruker regnskapsfører eller revisor, må disse også levere skattemeldingen gjennom et regnskaps- eller årsoppgjørssystem.

– Skatteetaten er klar på at hvis selskapet ditt ikke har regnskaps- eller årsoppgjørssystem, regnskapsfører eller revisor, anbefaler de at du allerede nå finner en leverandør som passer for deg og dine behov, eller at du kontakter en regnskapsfører, avslutter Lodding.

DNBs partnere finner du her.

Husk at fristen for innlevering til Skatteetaten er 31.05. Du kan søke om 30 dagers utsettelse via Altinn: Altinn - Søknad om utsatt frist for levering av skattemelding for formues- og inntektsskatt - næringsdrivende

Dette er nytt:
  • Alle næringsoppgaver og vedleggsskjemaer erstattes med en næringsspesifikasjon som legges ved skattemeldingen.
  • Næringsspesifikasjonen får en ny struktur og opplysninger som naturlig hører sammen er samlet.
  • De aller fleste næringsdrivende skal sende inn skattemeldingen på et standardisert digitalt format. Dette betyr at skattemeldingen må leveres gjennom et regnskaps- eller årsoppgjørsprogram som støtter innsending av skattemelding. Næringsrapport skatt kan ikke brukes fra 2022 (inntektsår 2021).
  • Så langt det er praktisk mulig, vil Skatteetaten gjenbruke den informasjonen vi allerede har. På den måten slipper næringsdrivende å sende inn samme informasjon flere ganger.
  • En ny valideringstjeneste gir umiddelbar tilbakemelding ved ulogiske tall og differanser i skattemeldingen. På den måten kan feil rettes før innsending.
  • Innsending av skattemelding fra regnskaps- eller årsoppgjørsprogram vil være tettere integrert mot Skatteetatens systemer og vil gi direkte tilbakemeldinger på kvalitet og innhold.

Kilde: Skatteetaten.no