Som ny bedriftskunde kan det være en del å sette seg inn i, og mye nytt som skal utforskes. Dette må du vite.
Som ny bedriftskunde kan det være en del å sette seg inn i, og mye nytt som skal utforskes. Du er kanskje privatkunde i DNB fra tidligere og kjenner godt til de private produktene og tjenestene, eller helt ny kunde i DNB. Men felles for de fleste som har fått kundeforhold for sin bedrift er at det ikke alltid er like lett å finne ut av det man helst burde visst som ny bedriftskunde hos oss.
Det er mange som kontakter DNB om hvordan de kan få utført ulike endringer i nettbank, og som generelt trenger hjelp til å manøvrere seg rundt, sier kunderådgiver på bedrift, Ida Steigum.
DNB har derfor i samarbeid med sine kunderådgivere laget en liten oversikt om det som er nyttig å vite som ny bedriftskunde.
Som ny bedriftskunde vil det være naturlig å tenke at alt er lagt opp når du logger inn i nettbanken for første gang. Men det er nemlig en liten ting som gjenstår for at du kan se dine egne kontoer og registrere betaling.
– Du må nemlig legge opp rettigheter for å kunne få full tilgang til kontoer. Det å legge opp tilgang gjelder både for administrator og ordinær bruker i nettbanken. Tilgangen legges enkelt opp av administrator under administrasjon – rettigheter – kontoer. Du må også passe på at det må legges opp rettighet på konto du har fått fullmakt på fra annen bedrift, sier Ida Steigum.
Har du ansatte og har et AS må du opprette skattetrekkskonto. Dette vil ikke opprettes automatisk ved nytt kundeforhold, og gjøres enkelt i nettbank av en administrator, eller bruker med bestillerettighet.
– Vi opplever til tider at kunder tar kontakt for å overføre fra denne kontoen, men dette er dessverre ikke mulig, forteller Ida Steigum.
Har du da ved en feil fått overført beløpet til denne kontoen må du ta kontakt med Skatteetaten for å få en bekreftelse på overføring.
Det vil være naturlig å tenke at endring av brukere må gjøres av en kunderådgiver, men dette kan du selv gjøre i egen nettbank. Administratorer i nettbank kan sende inn endringer på brukere og ønsker du å gjøre deg selv til administrator kan du også som ordinær bruker sende inn endring via egen nettbank.
Det er mange som eier flere bedrifter, har flere styreverv eller f.eks. er regnskapsfører for flere bedrifter og trenger tilgang på flere kontoer. Det som er viktig å tenke på da som ikke mange er klar over er at du må sende inn en fullmakt.
– Kontoene som er knyttet til en bedrift er kun knyttet til den nettbanken som er knyttet til den bedriften. Skal du da ha kontoen i en annen nettbank på annen bedrift må du sende inn en fullmakt, nevner Ida Steigum.
Skjema for tilgang kan hentes og registreres i nettbanken.
Om du som kunde trenger mer veiledning eller er det noe du lurer på så kan du bare ta kontakt med oss så hjelper vi deg gjerne. Om du også er ny kunde kan vi få en oppstartslos til å ta kontakt med deg om det du trenger å vite som ny bedriftseier, og ny bedriftskunde her.