Fra oppstart til vekst:

– De som ikke gjør noen feil, gjør som regel ingenting

– Problemer er en gave, sier gründeren som gikk fra fjortenårig mor til å eie 130 frisørsalonger i Norge og Sverige.

FRISØRGRÜNDER: – 80 prosent av det vi gjør er å løse problemer, så tenk at problemer er en gave, sier bedriftskunde Inger Ellen Nicolaisen. Foto: Nikita Hair
Lesetid 3 min lesetid
Publisert 15. feb 2024
Artikkelen er flere år gammel

Frisørgründeren og bedriftskunden i DNB, Inger Ellen Nicolaisen i Nikita Hair, har gått fra å eie én enkelt frisørsalong til å eie 130 salonger og lede tusen medarbeidere.

Gründerreisen startet da hun bestemte seg for å åpne en frisørsalong på Tverlandet utenfor Bodø.

– Til tross for mange våkenetter og utfordringer, ble den første salongen en suksess. Min jobb var å være ryddehjelp, så jeg kostet hår, sier misværingen. 

Fem tips til deg som skal starte bedrift

1. Test forretningsideen din. Er det et marked for det du vil selge?

2. Finn det rette teamet og samarbeidspartnere

3. Lag et realistisk budsjett

4. Avklar hvordan du skal finansiere oppstarten

5. Søk råd og bistand

Mål om 50 salonger

Den første salongen fikk mange kunder.

– Det var jo et kick, og jeg tenkte at dette kunne det bli flere salonger av, sier gründeren.

BALANSE: – Nikita Hair har greid å finne balansen mellom effektiv drift og kreativitet, sier Rune Martinsen i DNB. Foto: DNB

Med en grønn NAF-veibok, fant hun fram til byer med minimum 25.000 innbyggere.

– Jeg fant ut at jeg kunne åpne frisørsalonger på 42 plasser, og så tenkte jeg okay, da blir det 50 steder!

MÅLET VAR 50 SALONGER: I dag har Nikita Hair til sammen 130 salonger i Norge og Sverige. Foto: Nikita Hair

Bruker «prøve- og feile»-metoden

Nicolaisen forteller at måten hun bygget opp Nikita på, er ved «prøve- og feile»-metoden.

– Gjør jeg en feil, så må du rette opp og så er det på'n igjen. Og, de som ikke gjør noen feil, gjør som regel ingenting, sier hun.

Jeg kommer ikke til å tilgi meg selv hvis jeg ser en mulighet og ikke tar den
Inger Ellen Nicolaisen

Gründeren bærer en ring som minner henne på å lete etter løsninger.

– Motivasjon for å bygge og for å ekspandere, er at jeg ser mulighetene. Jeg vet at det blir masse arbeid ved å gjøre det, men for meg er det bedre å gjøre det enn å ikke gjøre det. Jeg kommer ikke til å tilgi meg selv hvis jeg ser en mulighet og ikke griper den.

SER MULIGHETER: – Motivasjon for å bygge og for å ekspandere, er at jeg ser mulighetene, sier Inger Ellen Nicolaisen. Foto: Nikita Hair

Blir tårevåt og rørt

Men, gründerens største motivasjon er å se at hennes medarbeidere vokser og utvikler seg.

– Jeg blir tårevåt og rørt når jeg ser at jeg påvirker andre til å vokse. De vokser, de blir frisører, daglig ledere og regionledere. Jeg får være med på den reisen, og det er virkelig en drivkraft for meg, sier Nicolaisen.

MEDARBEIDERE: Inger Ellen Nicolaisens største motivasjon er å se at hennes medarbeidere vokser og utvikler seg. Illustrasjonsfoto. Foto: Nikita Hair

Løser problemer

Gründeren forteller også at hun lærte tidlig å like problemer. Får hun et problem og greier å løse det, så utvikler det henne som næringslivsleder og hun kommer ett steg videre.

– Jeg har også akseptert at problemer er en gave. Jeg får et kick, det er nesten som en sport, sier Nicolaisen.

80 prosent av det vi gjør er å løse problemer
Inger Ellen Nicolaisen

Hun forteller at å drive et selskap innebærer å løse problemer.

– 80 prosent av det vi gjør er å løse problemer, så tenk på problemer som en gave. 

HAIR EXTENSIONS: Nikita Hair har utviklet hele verdikjeden innen frisørfaget, med blant annet hair-extensions. Illustrasjonfoto. Foto: Raise Gruppen

– Bidrar rett og slett med noe unikt

Rune Martinsen, banksjef i Bodø og leder for avdelingen som er ansvarlig for Nikita Hair i DNB, er imponert over selskapet og alt de har fått til gjennom mange år.

– Gründer Inger Ellen Nicolaisen har en sterk kreativ kraft, og er fortsatt svært nysgjerrig og utfordrer seg selv på hvordan morgendagens frisør skal se ut, sier han.

Nikita Hair drives av godt håndverk og kreativitet
Rune Martinsen

Martinsen mener at selskapet har lykkes godt fordi de har funnet en god balanse mellom å drive profesjonelt og å være kreative og utvikle selskapet.

– Nikita Hair drives av godt håndverk og kreativitet. Kundene setter pris på kombinasjonen av lidenskap, du vet hva du får og at bedriften hele tiden utvikles, de bidrar rett og slett med noe unikt.

Banksjefen mener at dersom en bedrift som Nikita Hair drives som en maskin, blir ansatte frustrerte og kundene vil merke det med én gang. Men, blir det for kreativt er det vanskelig å tjene penger.

– Nikita Hair har greid å finne balansen mellom effektiv drift og kreativitet, avslutter han.

UTVIKLER HÅRPLEIEMIDLER: Inger Ellen Nicolaisen og bedriften hennes har utviklet en egen produktserie for hårpleie, Eleni & Chris. Foto: Raise Gruppen
Nikita Hair
  • Nikita Hair startet opp i 1984, og har i dag 130 frisørsalonger i Norge, Sverige og USA, med til sammen cirka tusen medarbeidere.
  • I tillegg til å tilby frisørtjenester har Nikita Hair utviklet hele verdikjeden innen frisørfaget. Nikita har blant annet egne produktserier for hårpleiemidler, hair-extensions, frisørutstyr og frisørskole.
  • Nominert til Årets frisørkonsern i 2024 av Norske Frisør- og Velværebedrifter (NFVB).