Fra oppstart til vekst:
– Problemer er en gave, sier gründeren som gikk fra fjortenårig mor til å eie 130 frisørsalonger i Norge og Sverige.
Frisørgründeren og bedriftskunden i DNB, Inger Ellen Nicolaisen i Nikita Hair, har gått fra å eie én enkelt frisørsalong til å eie 130 salonger og lede tusen medarbeidere.
Gründerreisen startet da hun bestemte seg for å åpne en frisørsalong på Tverlandet utenfor Bodø.
– Til tross for mange våkenetter og utfordringer, ble den første salongen en suksess. Min jobb var å være ryddehjelp, så jeg kostet hår, sier misværingen.
1. Test forretningsideen din. Er det et marked for det du vil selge?
2. Finn det rette teamet og samarbeidspartnere
3. Lag et realistisk budsjett
4. Avklar hvordan du skal finansiere oppstarten
5. Søk råd og bistand
Den første salongen fikk mange kunder.
– Det var jo et kick, og jeg tenkte at dette kunne det bli flere salonger av, sier gründeren.
Med en grønn NAF-veibok, fant hun fram til byer med minimum 25.000 innbyggere.
– Jeg fant ut at jeg kunne åpne frisørsalonger på 42 plasser, og så tenkte jeg okay, da blir det 50 steder!
Nicolaisen forteller at måten hun bygget opp Nikita på, er ved «prøve- og feile»-metoden.
– Gjør jeg en feil, så må du rette opp og så er det på'n igjen. Og, de som ikke gjør noen feil, gjør som regel ingenting, sier hun.
Jeg kommer ikke til å tilgi meg selv hvis jeg ser en mulighet og ikke tar den
Gründeren bærer en ring som minner henne på å lete etter løsninger.
– Motivasjon for å bygge og for å ekspandere, er at jeg ser mulighetene. Jeg vet at det blir masse arbeid ved å gjøre det, men for meg er det bedre å gjøre det enn å ikke gjøre det. Jeg kommer ikke til å tilgi meg selv hvis jeg ser en mulighet og ikke griper den.
Men, gründerens største motivasjon er å se at hennes medarbeidere vokser og utvikler seg.
– Jeg blir tårevåt og rørt når jeg ser at jeg påvirker andre til å vokse. De vokser, de blir frisører, daglig ledere og regionledere. Jeg får være med på den reisen, og det er virkelig en drivkraft for meg, sier Nicolaisen.
Gründeren forteller også at hun lærte tidlig å like problemer. Får hun et problem og greier å løse det, så utvikler det henne som næringslivsleder og hun kommer ett steg videre.
– Jeg har også akseptert at problemer er en gave. Jeg får et kick, det er nesten som en sport, sier Nicolaisen.
80 prosent av det vi gjør er å løse problemer
Hun forteller at å drive et selskap innebærer å løse problemer.
– 80 prosent av det vi gjør er å løse problemer, så tenk på problemer som en gave.
Rune Martinsen, banksjef i Bodø og leder for avdelingen som er ansvarlig for Nikita Hair i DNB, er imponert over selskapet og alt de har fått til gjennom mange år.
– Gründer Inger Ellen Nicolaisen har en sterk kreativ kraft, og er fortsatt svært nysgjerrig og utfordrer seg selv på hvordan morgendagens frisør skal se ut, sier han.
Nikita Hair drives av godt håndverk og kreativitet
Martinsen mener at selskapet har lykkes godt fordi de har funnet en god balanse mellom å drive profesjonelt og å være kreative og utvikle selskapet.
– Nikita Hair drives av godt håndverk og kreativitet. Kundene setter pris på kombinasjonen av lidenskap, du vet hva du får og at bedriften hele tiden utvikles, de bidrar rett og slett med noe unikt.
Banksjefen mener at dersom en bedrift som Nikita Hair drives som en maskin, blir ansatte frustrerte og kundene vil merke det med én gang. Men, blir det for kreativt er det vanskelig å tjene penger.
– Nikita Hair har greid å finne balansen mellom effektiv drift og kreativitet, avslutter han.