DNB NXT:

– Vi skulle bli det største selskapet innen vår nisje

Ambisjonen til Meltwater var å bygge et av de største programvareselskapene i verden innen sin nisje. Slik gikk det.

STØRST: – Etterhvert kom ambisjonen om å bygge et av de største softwareselskapene i verden innen vår nisje, sa Jørn Lyseggen. Foto: Stig B. Fiksdal
Lesetid 5 min lesetid
Publisert 23. okt 2024
Artikkelen er flere år gammel

Jørn Lyseggen er en norsk seriegründer og står bak selskapet Meltwater, et globalt medieovervåkingsselskap med over 2000 ansatte i 50 kontorer, over seks kontinenter. Selskapet ble etablert i 2001.

– Det var åpenbart at internett var en makrotrend og at det kom til å bli mer og mer informasjon på internett. Med mer informasjon blir det mer støy, og mer vanskelig å finne den informasjonen du trenger. Dette var muligheten som inspirerte oss til å starte Meltwater, sier Jørn til investor Trond Riiber Knudsen i en samtale om internasjonal skalering under DNB NXT i Oslo.

Ambisjonen når vi startet ut var at vi skulle være verdens minste programvareselskap
Jørn Lyseggen

En veldig dårlig start

Jørn forteller at de brukte ett år på å utvikle først versjon av Meltwater. I løpet av dette året snakket de overraskende nok ikke med en eneste potensiell kunde.

– Ambisjonen når vi startet ut var at vi skulle være verdens minste programvareselskap. Vi skulle være fire ingeniører og legge alt salg på forhandlere. Det viste seg å gå veldig dårlig. Ingen av forhandlerne våre klarte å selge produktet. 

STØY: – Med mer informasjon blir det mer støy, og mer vanskelig å finne den informasjonen du trenger, sier Jørn Lyseggen til Trond Riiber Knudsen. Foto: Stig B. Fiksdal

La alle krefter i salg

Jørn bestemte seg derfor for å ansette egne selgere. Disse fikk ikke lov til å snakke om teknologien og produktet før de forsto problemet hos kunden.

– Det merkelige var at uten å endre produkt og priser, men bare ved å endre måten vi solgte på, så begynte kundene å trille inn. Da ble ambisjonen om å bli verdens minste programvareselskap droppet og i stedet ble ambisjonen om å bygge et av de største programvareselskapene i verden innen vår nisje. I de neste 15 årene la jeg all kraft på å bygge en global salgsorganisasjon, sier han.

De første fem årene brukte jeg mer enn femti prosent av tiden min til å rekruttere
Jørn Lyseggen

Brukte halvparten av tiden til å rekruttere

Gründeren forteller at det er viktig å finne gode mennesker.

– De første fem årene av Meltwater brukte jeg mer enn femti prosent av tiden min til å rekruttere. Det vi alltid hadde som mantra var «our bottleneck to growth is our ability to attract, train and develop talent».

Meltwater scoret folk på seks veldefinerte kriterier. De to viktigste var hvilket potensial en medarbeider ville ha for å ta mer og mer ansvar, og det andre var «drive» og gjennomføringsevne.

ENDRET AMBISJONEN: – I de neste 15 årene la jeg all kraft på å bygge en global salgsorganisasjon, sier Jørn Lyseggen til Trond Riiber Knudsen. Foto: Stig B. Fiksdal

Små kontorer

Meltwater skalerte ved å etablere stadig nye salgskontorer i land etter land.

– Jeg har hatt en filosofi som mange har utfordret meg på, og det er å ha små kontorer med maks tjue medarbeidere. Jeg tro dette er en veldig effektiv måte å skalere raskt og effektivt på, sier Jørn.

KJEMPETRO: – Jeg har hatt en filosofi som mange har utfordret meg på, og det er å ha små kontorer med maks tyve medarbeidere, sier Jørn Lyseggen. Foto: Stig B. Fiksdal

Krevende oppstart i USA

Meltwater etablerte seg i USA i 2006 for å utvikle selskapet enda mer.

– Vi var fire karer som solgte alt vårt jordiske gods og fløy til San Francisco. 

Det var vanskelig å bygge opp selskapet i USA.

– Det var grusomt, men vi var enige om at vi skulle ringe alle typer selskaper. Etter to måneder satte vi oss ned og analyserte resultatet. Vi hadde ikke klart å få til noe salg av betydning, men konklusjonen vår var likevel at markedet var åpent og da var det bare å kaste seg rundt og rekruttere selgere så hardt vi kunne.

Global kultur

Jørn forteller at for hvert land de har etablert selskapet i, så må du være ydmyk.

– Det er faktisk veldig vanskelig å sette opp selskapet på nye steder. For i hvert land vi etablerer oss i er det en veldig ydmyk opplevelse, det er som å sette opp selskapet på nytt, sier han.

Alle selskaper har en kultur, om de liker den eller ikke
Jørn Lyseggen

Trond er imponert over det fokuset Meltwater har på medarbeiderne og hvordan selskapet har satt en global kultur.

– Alle selskaper har en kultur, om de liker den eller ikke. Vi har alltid fokusert på å ha en kultur som er ambisiøs, men som også tar vare på talentene våre. Jeg er veldig stolt av at mer enn 150 mennesker har vært i Meltwater i mer enn 10 år, sier Jørn.

IMPONERT: Trond Riiber Knudsen er imponert over det fokuset Meltwater har på medarbeiderne og hvordan selskapet har satt en global kultur. Foto: Stig B. Fiksdal
Meltwater

Meltwater er et teknologiselskap som spesialiserer seg på medieovervåkning og analyse. De tilbyr tjenester som hjelper bedrifter med å overvåke og analysere nyheter, sosiale medier og andre online kilder for å få innsikt i hvordan de blir omtalt og oppfattet. Dette kan inkludere alt fra å spore merkevareomdømme til å analysere konkurrenters aktiviteter.

Selskapet ble opprinnelig grunnlagt i Norge i 2001 av Jørn Lyseggen og har nå hovedkvarter i San Francisco, California.

Jørn Lyseggen

Jørn Lyseggen er en anerkjent norsk seriegründer og står blant annet bak selskapet Meltwater, et globalt medieovervåkningsselskap med over 2000 ansatte i 50 kontorer, over seks kontinenter. Selskapet ble etablert i 2001.

Ny KI-startup

Nylig etablerte Jørn Lyseggen et nytt selskap innenfor kunstig intelligens. Han mener at det som har skjedd med generativ kunstig intelligens er et «techtonic shift», dvs. det vil bidra med store og gjennomgripende endringer. Nå leter han etter flinke folk innen produkt, «User Experience» (UX) og dyp teknologi for å være med å bygge «en global og veldig risky tech startup», som han selv sier det. Ta evt. kontakt med Jørn på e-post jobs@shack15.com

Meltwater Entrepreneurial School of Technology

Jørn startet Meltwater Entrepreneurial School of Technology (MEST) i Accra, Ghana i 2008. MEST er en skole som gir opplæring og støtte til gründere innen teknologi, med mål om å hjelpe dem med å starte nye programvareselskaper som kan konkurrere på det globale markedet.

Skolen får hvert år 4 - 6.000 søknader fra hele kontinentet. Deltagerne får et ettårig program hvor de lærer seg å programmere og får basiskunnskaper i entrepreneurskap.

Trond Riiber Knudsen

Trond er grunnlegger av TRK Group AS, et Oslo-basert investerings- og rådgivningsfirma fokusert på disruptive teknologier og digital transformasjon. Trond lever og ånder for entreprenører som forsøker å få det til, og bidrar med sin erfaring og innsikt.