Trafikkskolen Kör ønsker å gjøre hverdagen enklere for elever og kjørelærere.
Hensikten med appen er at elevene deres bruker den til å følge med på sin egen progresjon, se tidligere timer, hvor de har kjørt og tilbakemeldinger fra lærere. Gründerne har arbeidet mye med bruk av algoritmer for å gi Körs elever og kjørelærere den beste brukeropplevelsen.
Vi bruker appen for å gjøre hverdagen lettere for elever
- Appen inneholder informasjon om bestilling av timer, betaling, privat øvelseskjøring og teorioppgaver. Alt på ett sted, forteller Ruhi.
- Vi bruker appen for å gjøre hverdagen lettere for elever.
Ruhi fikk ideen da kona ønsket å ta lappen.
– Det var vanskelig å finne god nok informasjon og en trafikkskole som tilbød en god kundereise da vi googlet trafikkskoler.
En kundereise er opplevelsen kunden har før, under og etter kjøp.
De tre gründerne bak trafikkskolen, Siavash Shahkarami, Pouria Ruhi og Øyvind Holm-Johnsen, forteller at de har gjennomført mange timer med intervjuer i forkant av lanseringen av Kör.
– Vi har intervjuet elever, foresatte og lærere for å finne ut at vår hypotese stemte og at vi burde lage et selskap som klarte å tilby en løsning til disse utfordringene, forklarer Ruhi.
Kör har også flere IT-utviklere med på laget som de har jobbet med siden 2020 for å utvikle appen som skal gi den ultimate kundereisen.
– Det ligger mange timer med innsikt og koding for å kunne effektivisere og optimalisere kjørelærere og elevers hverdag. Appen er et også administrasjonsverktøy for trafikkskoler, forklarer Ruhi.
Alle de tre gründerne har også god erfaring med å starte bedrifter fra tidligere.
Gründer-trioen har ambisjoner om at Kör skal vokse både nasjonalt og internasjonalt.
– Vi har fått henvendelser fra Tyskland, Sverige og Danmark om teknologien. Men for å kunne vokse trenger vi vekstkapital. Vi er derfor på jakt etter eksterne investorer.
Olle Kronvall, oppstartslos og vekstspesialist i DNB, forklarer at med digitaliseringen har mange bedrifter flyttet produktet sitt fra et fysisk lokale og hjem til brukeren.
– En tradisjonell trafikkskole er svært begrenset geografisk og jobber som regel mest med lokale kunder. Med appen når Kör ut til et mye større marked, hvor de i mye mindre grad er begrenset av at kundene må komme inn til et fysisk lokale.
Trafikkregler og kjøretøy utvikles konstant og det ligger helt naturlig at denne appen må følge markedet, forteller Kronvall.
– Det som gjør dette så smart er jo at det er mye enklere å oppdatere en app, enn for eksempel å lage en helt ny teoribok hver gang. Her finnes det store muligheter for å bruke AR og VR på sikt.
Dette er noe han tror kommer til å bli fundamentalt på slike læringsplattformer.
Kronvall forklarer at gründere som er i en vekstfase og som trenger kapital bør snakke med investorene tidlig.
– Vis investorene hva du bygger og hold dem oppdatert på fremskrittene dere gjør, sånn at når tiden kommer for mer kapital, så har dere allerede en relasjon til en eller flere investorer.
Hvis du begynner å ta kontakt med investorer når du er desperat etter kapital, så er du i en veldig dårlig forhandlingsposisjon
Kronvalls tips er å lage en god oversikt på hvem du ønsker å få på eiersiden av selskapet ditt.
- Kapital er viktig, men det er enda viktigere med nettverk, erfaring og drahjelp. Så hvis du uansett skal få en en ny aksjonær, så bør den bringe noe mer til bordet enn bare kapital, avslutter oppstartslosen.