– Vi vil gjerne at alle bedrifter oppdaterer nøkkelopplysninger i Brønnøysundregisteret.
Det sier Rasmus A. Tidemand Figenschou, divisjonsdirektør i DNB.
– Som bank er vi pålagt å ha riktige opplysninger om våre kunder. Når bedriften din gjør endringer som påvirker sentrale nøkkelopplysninger, er det viktig at de oppdateres fortløpende i Brønnøysundregisteret, sier Figenschou.
Du må melde fra om endringer i Samordnet registermelding i Brønnøysundregisteret
Banksjefen forteller at banken henter nøkkelopplysninger som ligger i firmaattesten i Brønnøysundregisteret.
– DNB oppdaterer fortløpende all informasjon om våre bedriftskunder og vi ønsker at nøkkelopplysninger er oppdatert i Brønnøysundregistrene, sier han.
Formålet med oppdateringen er blant annet å sikre at bedriftene ikke utsettes for økonomisk kriminalitet og for å forhindre hvitvasking og terrorfinansiering.
– Hvis det har skjedd endringer i selskapet som berører informasjonen som er registrert på selskapet, må du melde fra om dette i Samordnet registermelding i Brønnøysundregisteret, sier Figenschou.
– Det er viktig å oppdatere når bedriften for eksempel flytter adresse, endrer daglig leder, styreleder, styremedlemmer og lignende. Vi ønsker at alle bedrifter skal være raske med å registrere endringer, sier han.
Les mer på Brønnøysundregisterets hjemmeside.
Kundeforholdet kan bli blokkert og muligens avviklet dersom ikke riktig informasjon er registrert i Brønnøysundregisteret, forklarer banksjefen.
– Vi som bank er pålagt av myndighetene til å ha riktige opplysninger om våre kunder. I ytterste konsekvens må vi avslutte kundeforholdet, sier Figenschou.