Fra blytung start til suksess i heisbransjen

– DNB fikset papirene, mens vi gikk gatelangs og fant kunder

Gründerne bak Heisrådgiveren verken kjøper, selger eller monterer heiser – likevel har de vokst seg store på rekordtid i bransjen.

UTFYLLER HVERANDRE: – Richard gjør seg ingenting av å ta kalde telefoner, mens jeg søker på nett og graver fram mulige kunder, forteller Erik (t.h.). Foto: Stig B. Fiksdal
Lesetid 3 min lesetid
Publisert 23. jan 2025
Artikkelen er flere år gammel

– Vi kommer inn når noen har behov for en ny heis, har en trøblete heis eller der det har vært heiskontroll og eier får beskjed om mangler. Da bidrar vi med å finnen en god løsning, henter inn anbud og kjører hele prosjektet for kunden med prosjektledelse, HMS, og byggherreforskrifter. 

Richard Dalberg og Erik Kristiansen kan sin heis, og har jobbet i bransjen siden de begge var heismontørlærlinger på åttitallet.

I fjor omsatte Heisrådgiveren for 14 millioner, med godt over 20 prosent på bunnlinjen, og ble samme året kåret til Gasellebedrift av Dagens Næringsliv. De har nå 9 ansatte og jakter flere. De har 2000 heiser i fast portefølje fra små borettslag til de største eiendomsbesitterne i landet, som for eksempel DNB Eiendom. 

OPPSTARTSHJELP: DNB og Oppstartslosen hjalp dem med papirarbeid og svar på spørsmål i oppstarten. Det gjorde prosessen enklere, forteller duoen. Foto: Stig B. Fiksdal

To tomme hender og et hårete mål

Richard og Erik gir Oppstartslosen i DNB mye ros for hvordan de kom i gang. En start de beskriver de som «To tomme hender, en tydelig forretningsplan med det hårete målet om å bli størst i rådgiverbransjen innenfor heis i Norge».

– Han sa at vi ikke skulle bry oss om alle papirene, det skulle han fikse. Bare gå ut og fiks kunder, dere, sa han.

– Da gjorde vi det, og gikk gatelangs og fant kunder. Så sendte han oss papirer til signering. Det var en utrolig bra løsning.

Richard sier DNB hjalp dem med å håndtere alle spørsmålene de hadde i starten, og at de alltid fikk klare svar. De har også hatt firmakonto i DNB, noe som har fungert smertefritt.

Nå er de størst innen sin nisje. 

Saken fortsetter under bildet.

MÅL: – Vi hadde et sykt hårete mål da vi startet opp, sier Richard. Foto: Stig B. Fiksdal

Men starten var tøff …

Heisrådgiveren ble opprettet 1. mars 2019 og alt gikk på skinner. Til pandemien kom.

– Vi hadde jobbet knallhardt for å bygge en kundemasse, så var det som om noen bare trakk gardinen ned. Vi måtte sjekke om telefonen faktisk var på, så dødt var det.

Pandemien satte en stopper for mye av aktiviteten, og krevde at de måtte tenke kreativt.

– Vi begynte på Majorstua. Vi gikk gatelangs og jaktet kunder ved å kikke inn i oppganger. Informasjonen om hvem som er ansvarlige for heisene, ligger jo offentlig tilgjengelig hos Plan- og bygningsetaten. Så henvendte vi oss med “kalde telefoner” da vi fant ut hvem som hadde ansvar for heisen.

Heisrådgiveren skjønte at mange satt på gamle og dyre kontrakter som kunne reforhandles. Slik landet de gradvis nye kunder.

Trenger du hjelp til å utvikle eller starte bedrift? Våre Oppstartsloser kan hjelpe deg!

GASELLEBEDRIFT: – Vi trodde ikke vi skulle bli kåret til Gasellebedrift, men så oppdaget plutselig en av våre ansatte at vi var på lista. Foto: Stig B. Fiksdal

Får kunder gjennom LinkedIn

Duoen går ikke bare gatelangs for å jakte kunder, de finner dem også digitalt. Richard og Erik jobbet iherdig med LinkedIn og Facebook for å få flest mulig følgere slik at de kunne nå ut til så mange som mulig den dagen de annonserte sin inntreden i heisrådgiverbransjen.

– Vi var på kurs hos LinkedIn-guru Fredrik Fornes som lærte oss at vi gjerne må bruke firmakontoen, men det er ikke der vi får kunder – det er på privatkontoene våre. Så der er vi aktive med minst én post i uken, og vi har begge flere 1000 forbindelser hver. Da får vi både kunder direkte og kunder gjennom at forbindelser anbefaler oss til andre. Kundene er vår viktigste referanse.

Man må ha en god plan

Richard og Erik forteller at de gjorde en kjempejobb med forretningsplanen mange måneder i forkant av oppstarten, som hjalp dem til å sette søkelys på de viktigste oppgavene og prioritere disse med en fremdriftsplan.

– Så hadde vi kanskje noe fleipete, men likevel et viktig mantra. Vi som er så gamle har alle sett på serien «Livet med Larkins» hvor faren alltid sa «No income, no outcome». Det prinsippet kjørte vi også etter, altså hadde vi ikke penger på bok så kunne vi heller ikke kjøpe noe.