Takket være Inkubatorprogrammet BOOST Refugee har sosiale entreprenører hjulpet 650 flyktninger på vei mot sin første jobb.
Programmet har i tre og en halv måned hjulpet fem gründere med å utvikle nye løsninger på hvordan veien inn i arbeidslivet kan bli enklere for nyankomne flyktninger. Tre av dem har også kommet videre til et nytt program der de får nye fem måneder med oppfølging.
BOOST Refugee er et likeverdig partnerskap mellom den kanadiske stiftelsen Lundin Foundation, Oslo kommune, SoCentral og med SISU Business som leverandør av inkubatorprogrammet. Oppstartslosene fra DNB har også vært til stede som rådgivere for gründerne.
– Selv om vi visste på forhånd hvilken drivkraft sosiale entreprenører har for å gjøre en forskjell var det oppsiktsvekkende å se i praksis hvor stort pågangsmot og drivkraft de har når de møter motstand, forteller Kristin Langnes fra SISU Business.
Og tallene vitner om pågangsmot:
Fått kvalifisert assistanse:650
Fått jobb-intervjuer: 100
Jobbtilbud: 22
Signert ansettelseskontrakter: 12
Man skulle tro at alle som er involvert i å få flyktninger ut i arbeid ville være nysgjerrige på et mulig samarbeid med nye entreprenører som jobber med det samme. Tove Mowé, også fra SISU, forklarer at det offentlige styres av egne mandater og budsjetter:
– Dette var overraskende for entreprenørene, som trenger å lære og forstå hvordan det offentlige tenker og hvordan de måles. Det er svært krevende for en sosial entreprenør å både skulle skape kommersiell verdi av selskapet, og samarbeide med det offentlige for å få betalt for den jobben de gjør – for det offentlige.
Av 32 gode søknader fra entreprenører og ildsjeler som hadde idéer og løsninger med stort potensial for god effekt på området, ble fem prosjekter valgt ut av en ekstern jury. Juryen bestod av 8 deltakere med ulik bakgrunn – fra NAV-direktør til en nyankommet flyktning i Oslo. Følgende prosjekter ble valgt: Give a Job, Kobler, WIDE-INK, International Sandwich Brothers og POSSIBILITIES.
Prosjektene spenner fra jobbmesser til frisørtjenester. International Sandwich Brothers lager sin egen Sandwich-iskrem som de sykler rundt med og selger til forbipasserende.
Det intensive programmet ble gjennomført i perioden 31. oktober 2016 – 14. februar 2017. Av de fem prosjektene var det tre som gikk videre til et akseleratorprogram. Der får de ytterligere fem måneders oppfølging og rådgivning. De to andre prosjektene er i full gang med å skape en bærekraftig forretningsmodell på egenhånd.
DNB ønsker alle sammen lykke til!