Fra skoledropouts til konsernledere

Som tenåringer droppet de ut av skolen, og kastet seg ut i et eventyr som få trodde de skulle mestre.

HADDE ET KLART MÅL: – Vi var bare 17 år da dette startet, og vi kunne ingenting om det å drive business, sier Patrick Solrunarson og Ghazi Khder. Foto: DNB
Lesetid 2 min lesetid
Publisert 30. sep 2022
Artikkelen er flere år gammel

 I dag driver 27-åringene Patrick og Ghazi et millionkonsern med over 400 ansatte.

– Patrick var utrolig flink på skolen. Jeg, derimot, var arbeidsnarkoman og elsket å tjene penger. Det viste seg å være en god match, sier Ghazi Khder.

Vi skulle bli store
Patrick Solrunarson

Gründerdrømmen startet tidlig for Ghazi og makker Patrick Solrunarson fra Tønsberg. I 2013 startet de to unge guttene renholdselskapet Support Service Partner. Den aller første jobben de fikk var en enkel husvask i Larvik. I 2022 vil selskapet omsette for 150 millioner kroner.

– Vi var bare 17 år da dette startet, og vi kunne ingenting om det å drive business. Men vi hadde tidlig et klart mål: Vi skulle bli store, sier Patrick.

Orden i bakgården

Den snart ti år lange gründerreisen har bydd på opp- og nedturer for Patrick og Ghazi.

– Vi lærte tidlig å ha det ryddig i vår egen bakgård. Det innebærer flere ting, men det aller viktigste er å ha kontroll på økonomien, sier Ghazi.

Gründerduoen har heller ikke vært redd for å ta et oppgjør med en bransje de beskriver som gammeldags, preget av blant annet svart arbeid og utnyttelse. Det ble også viktig å sikre at renholdere og servicemedarbeidere verdsettes på lik linje med ansatte i andre bransjer.

Vi er heller ikke redde for å ansette folk med hull i CVen
Ghazi Khder

Derfor setter Patrick og Ghazi menneskene i sentrum. Hovedmotivasjonen er å skape arbeidsplasser og gi folk en sjanse. De ansatte skal trives på jobb og behandles med tillit og respekt.

– Vi er ikke redde for å ansette folk som er flinkere enn oss. Vi er heller ikke redde for å ansette folk med hull i CVen. Vi har funnet utrolig mange gullkort på den måten, sier Ghazi.

- Vi har vært med kunden helt fra starten av

- Vår kunderådgiver Gerhard Egenes Nilsen har vært med Support Service Partner helt fra starten av, og merket raskt at de var veldig arbeidssomme og målrettede, sier Hanna Kirsebom Aronsen, som er DNBs banksjef for bedrifter i Tønsberg.

DNB har bidratt med å gi rådgiving om hvordan starte og drive bedrift, og bedriftsøkonomi.

- Vi har vært tett på, har hatt mange møter med dem, trukket de fram på mange arenaer og heiet på dem, slik vi gjør med mange av våre bedriftskunder, sier Aronsen

Og legger til:

- Vår rolle er å være en viktig bidragsyter for å bevege samfunnet framover og skape robuste arbeidsplasser, som igjen skaper skatteinntekter til velferdsamfunnet og ringvirkninger i lokalsamfunnet.

Fakta: Support Service Partner
  • Renholdselskap, etablert i 2013 av Ghazi Khder og Patrick Solrunarson.
  • Hovedkontor i Tønsberg. Har flere avdelinger på Østlandet og Sørlandet
  • I 2022 vil selskapet omsette for 150 millioner kroner
  • Har om lag 400 ansatte
  • Har mottatt flere priser/utmerkelser. Blant annet Årets Service og Handelsbedrift 2021 (NHO Service og Handel) samt prisen Årets Arbeidsgiver 2022 (Tønsberglivet og Tønsberg Næringsforening)