- Vi leverer fritidsbekledning fra innerst til ytterst, og fra topp til tå, sier Christian Schou i House of Hygge.
– Jeg startet dette fordi jeg ville stå på ski. Med 6.000 kroner laget jeg en balanseline i 2004. De første årene hadde vi ikke budsjett eller ambisjoner, jeg ville bare surfe, stå på ski og klatre verden rundt, sier gründeren av House of Hygge.
– De ansatte får i dag skriftlig varsel hvis de ikke står på ski når det snør, sier han.
Schou oppdaget raskt at det var liten omsetning av balanselinene om vinteren, og i 2006 fikk han mammaen sin til å hekle luer som han solgte og kalte «Made by Mamma». Moren fikk én flaske vin per lue, og det ble mange hyggelige kvelder. Gründeren sier hekleluene fremdeles selger godt.
Siden oppstarten har House of Hygge lansert mange ulike produkter innen fritid.
- Vi utvikler oss til å bli en fullverdig leverandør av fritidsbekledning fra innerst til ytterst, og fra topp til tå.
Schou har vært bevisst på at han ønsket å skape arbeidsplasser i distriktet og hovedkontoret ligger i Hemsedal og distriktskontoret i Bærum.
– Jeg er stolt av å ha skapt arbeidsplasser i Distrikts-Norge med fire helårs arbeidsplasser i Hemsedal og to i Bærum, sier han.
Denne høsten og vinteren tror gründeren at de vil selge mye skibriller, ullundertøy og luer.
– Jeg mener vi har Norges beste skibrillepakke og vi ble testvinner i Fri Flyt i fjor, sier gründeren.
Jeg er stolt av å ha skapt arbeidsplasser i Distrikts-Norge
- Ullundertøyet har veldig god kvalitet på ullen. Vi har også en «hyggepiece». Den er superpopulær, spesielt blant damer. Kundene melder tilbake at de senker skuldrene og blir mer avslappet så snart de tar på seg den dressen.
Schou forteller at det har vært utrolig gøy å bygge opp House of Hygge siden 2004, men også veldig mye jobb.
– Det er mye å holde styr på – produksjon og logistikk, kvalitetskontroll og distribusjon. Det er stor konkurranse, så mye arbeid må legges ned i alt vi gjør.
Han sier at motivasjonen har hele veien vært å skape sitt eget liv og sin egen hverdag, og å være mye ute i naturen.
Han legger inn det lille ekstra og har vært en god støtte som økonomisk rådgiver
Trond Christian Mathiesen har vært House of Hygges kunderådgiver i DNB.
– Selskapet har utviklet seg kraftig på hvordan de håndterer og har kontroll på likviditeten. Vi har blant annet bidratt med likviditetsrådgiving basert på analyser, kartlagt innkjøpsprosesser og sett på hvor mye kapital de skal binde i ulike faser, sier Mathiesen,
Han jobber i DNB Hønefoss, men er vel så mye på veien og besøker kunder.
– Vi har prøvd å være en sparringpartner, sier han.
Schou forteller at Mathiesen har engasjert seg ut over det man kan forvente.
– Han legger inn det lille ekstra og har vært en god støtte som økonomisk rådgiver. Vi er godt fornøyd med vekstgarantilånet fra Innovasjon Norge. Vi har fått mye ut av hver eneste krone, og med tiden har vi fått lån og vært flinke til å få tilskudd. Nå for første gang slipper vi til noen få utvalgte investorer, som også bidrar med sin kompetanse, avslutter gründeren.