Kvinner i tech:
Med Skyhome fra Sky of Norway er det enkelt for interiørdesignere å anbefale sine kunder god design og bærekraftige løsninger.
I 2019 etablerte mor og datter Vibeke Vestre og Alexandra Germyn selskapet Sky of Norway med den hensikt å skape en digital løsning hvor interiørdesignerne kunne vise kunden «ekte» produkter og løsninger. Løsningen fikk navnet Skyhome.
På kvinnedagen i 2022 ble Vestre kåret til en av Norges 50 fremste tech-kvinner. Skyhome er i dag den ledende plattformen for interiørdesignere innen digitale komplett-løsninger.
– Jeg jobbet selv som interiørdesigner da ideen om Skyhome kom. Det fantes mange tegneprogrammer på markedet, men jeg opplevde at det manglet et program som var koblet opp mot de eksakte produktene jeg ville anbefale mine kunder. Det var vanskelig for kundene å se for seg hvordan et sluttresultat ville bli, forteller grunnlegger og CEO, Vibeke Vestre.
Ved hjelp av ny bransjeteknologi har selskapet skapt et effektivt verktøy som gir opp til 85 prosent tidsbesparelse og som muliggjør prosjektvisualisering med 3D-bilder, film og VR-teknologi.
I dag har selskapet samarbeid med 150 fremgangsrike interiørdesignere og over 90 anerkjente varemerker innen designmøbler, belysning, kjøkken, baderom, garderobe og gulv.
Vårt mål er å ta en ledende rolle i det grønne skiftet!
– Vårt mål er å gjøre det enkelt for designere å anbefale sine kunder god design og bærekraftige løsninger, ferdig levert eksakt som det ble visualisert, forteller gründeren.
Vestre trekker fram at med de gamle løsningene kunne det fort ende opp med å komme opp til 15 transporter til samme sted.
– Det var lite miljøvennlig, og det ville vi gjøre noe med. Vi har fokus på bærekraft i alle ledd, blant annet med et stort utvalg fra kvalitetsleverandører med produkter som er «made to last».
– Vårt mål er å ta en ledende rolle i det grønne skiftet og dette er noe vi virkelig brenner for!, sier Vestre.
Interiørdesignere som bruker Skyhome i dag, visualiserer «ekte» produkter og løsninger fra leverandørenes aktuelle kolleksjoner.
– Kunden vet eksakt hvordan uttrykket vil bli før de bestemmer seg og med VR-briller får de virkelig oppleve hvordan det vil føles å være i de nye omgivelsene. Dette skaper en trygghet med tanke på innkjøp og det minimerer faren for at kunden ikke blir fornøyd. Det er bedre for miljøet, og det går veldig mye fortere å bytte ut en sofa som føles feil i Skyhome Metaverset, enn det gjør når den fysisk står i stua di, forteller Vestre.
Selskapet jobber stadig med nye ideer for å gjøre software-løsningen enda mer aktuell for et internasjonalt marked.
– Vi planlegger å ekspandere til nye markeder. Skandinavia og Europa står for tur, forteller grunnleggeren.
I tillegg har Sky of Norway nylig lansert sitt eget møbelmerke, Diamo.
– Jeg har bakgrunn som motedesigner og er nok på mitt aller lykkeligste når jeg får utfolde meg kreativt. Vår ambisjon er å skape møbler som oser av en modig form for ekstravagant eleganse. En form for leken luksus, i en prisklasse som er komfortabel for mange.
Vestre legger til at deres ambisjon er at Diamo skal skille seg ut i mengden, med bærekraftige kvalitetsmøbler som gir hjemmet karakter. Kolleksjonene skal være små og oppsiktsvekkende, og de lover å ikke falle for fristelsen å skape «volumsprodukter».
– Nå fortsetter vår innovasjonsreise med ny algoritmeutvikling og bruk av AI, og vår ambisjon er hele tiden å ligge i forkant på digitalisering og effektiviserende IT-løsninger i bransjen. Jeg gleder meg over å lage verdiskapende forretningsmodeller og er stolt over at vi i dag har skapt forutsetninger for å revolusjonere en kvinnedominert yrkesgruppe, som interiørdesignere, effektivisere og profesjonalisere ved å implementere ny teknologi. Vi er nå klare med Skyhome, men vi er på ingen måte ferdige, avslutter Vestre.
Hanne Beate Grutle er Sky of Norways kundeansvarlig i DNB, og har jobbet med selskapet siden 2019.
– Sky of Norway har vært kunder hos oss siden starten, og det er intet mindre enn imponerende det disse dyktige gründerne har fått til, forteller hun.
Hun forteller at hun møtte Vibeke Vestre i gründermiljøet i Haugesund, og at hun ble kontaktet av gründeren kort tid etterpå.
– På forhånd visste jeg lite om selskapet, men etter et to timers møte med Vibeke og Alexandra visste jeg at dette var kunder det kom til å bli veldig spennende å følge. Her var det en særdeles godt gjennomarbeidet presentasjon som svarte på de fleste spørsmålene man vanligvis sitter med, unntatt ett: «hvorfor har ingen gjort dette før?». Forretningsideen var kjempegod, og begge gründerne fremstod som troverdige og hardtarbeidende. Vi fikk god kjemi helt fra starten, og de ønsket å gå for oss i DNB, forteller Grutle.