Fjord Maritime fikk millionvekst med «The Bergen Way»

DNB-kunde Fjord Maritime er en gründerbedrift som er verdens største leverandør av hybridløsninger til fiskeoppdrettere.

FJORD MARITIME: De tre gründerne som startet Fjord Maritime: Øyvind Bakke, Stig Kalvenes og Vidar Rabben. Foto: DNB
Lesetid 3 min lesetid
Publisert 12. apr 2024
Artikkelen er flere år gammel

Fra kontorene i Eidsvågen driver de tre gründerne Vidar Rabben, Øyvind Bakke og Stig Kalvenes Fjord Maritime.

– Vi er fra Austevoll og Måløy, så vi er født med fisk i blodet og forstår kundene våre, sier Øyvind. 

Det kunne spare kostnader og redusere utslipp
Øyvind Bakke
ØKONOMISK RÅDGIVER: – Selskaper som Fjord Maritime utfordrer oss som bank til å tenke kreativt og bruke hele bredden vår, sier Marianne Wik Sætre, DNB Foto: Gjermund Øystese

Reduserer dieselforbruket med rundt 50 prosent

De antok at kravene om lavere klimaavtrykk og økt grad av digitalisering ville prege næringen de kommende årene.

– Vi så at det var et stort potensial for å lage bærekraftige og energieffektive løsninger for kundene. Det kunne spare kostnader og redusere utslipp, sier Øyvind. 

FJORD HYBRID: Fjord Hybrid reduserer utslipp ved å erstatte de tradisjonelle dieselaggregatene som drev strømmen til anleggene for fisken. Foto: DNB

Produktet deres, Fjord Hybrid, bidrar til nettopp dette ved å erstatte de tradisjonelle dieselaggregatene som drev strømmen til anleggene for fisken. 

– Vi gjorde analyser og så at vår løsning kunne redusere dieselforbruket med rundt 50 prosent på hvert anlegg. I tillegg var anleggene i drift 24 timer i døgnet sju dager i uken. Det kunne vi redusere ned til fire til seks timer, sier Vidar Rabben.

– Vi var de første som leverte denne typen løsningen innenfor havbruk. Og det er nå en standard for fôrflåter, sier Stig.

REDUSERER UTSLIPP: – Vi var de første som leverte denne typen løsningen innenfor havbruk. Og det er nå en standard for fôrflåter, sier Stig Kalvenes. Foto: DNB

Verdi i bankkontakt lokalt 

Økonomisk har det vært en kontinuerlig opptur. Grønne tall fra start, 50 millioner i omsetning i 2021 og 180 millioner i 2022. Antall ansatte har økt fra de tre gründerne til 50 ansatte. 

– DNB har vært viktig hele veien, spesielt med tanke på veksten. De har gitt god rådgivning underveis om støtteprogrammer og forretningsmodeller. Det at vi har en solid bankforbindelse som utfordrer oss og ikke minst bidrar til at vi når målene våre, er en viktig grunn til veksten vår, sier Vidar.

DNB har vært viktig hele veien
Vidar Rabben

– Vi har jo store ambisjoner, «driving the green revolution» innenfor akvakultur. Det er ambisiøst, men behovet er der. Så det er viktig med en finansiell partner som støtter oss, fortsetter Vidar.

AMBIØSE PLANER: – Vi har jo store ambisjoner, «driving the green revolution» innenfor akvakultur, sier Vidar Rabben. Foto: DNB

Skalering internasjonalt

I dag er Fjord Maritime etablert i Chile, Storbritannia, Nederland og Canada, i tillegg til Norge. 

DNBs innsikt i markedene internasjonalt har også vært med på å forme forretningsmodellene våre der, forteller Stig. 

Det er ikke bare skalering internasjonalt som står for mulighetene videre. Løsningene deres kan også overføres til landbasert industri.

Tilgjengelig og løpende dialog med banken

Gründerne mener at det å ha en bankkontakt lokalt i Bergen er verdifullt.

– Det er enklere å ta ting rett over bordet. Vi har kontaktpersoner som er lett tilgjengelig og vi har en god, løpende dialog, mener Vidar. 

Vi var de første som leverte denne typen løsningen innenfor havbruk
Stig Kalvenes

Marianne Wik Sætre i DNB peker på at Fjord Maritime løser et viktig problem i havbruksnæringen med sitt produkt. Hun er imponert over hvordan selskapet har tenkt fra start og utviklet seg.

– Fjord Maritime jobber nå med en internasjonal kommersialisering. Skal Norge lykkes i den grønne omstillingen, er det svært viktig at vi som bank evner å løfte fram de gode selskapene med forutsetning for lønnsom vekst nasjonalt og internasjonalt.

– Selskaper som Fjord Maritime utfordrer oss som bank til å tenke kreativt og bruke hele bredden av vår kompetanse, produktområder og våre partnere.