Digitale garantier
– Vi har full oversikt over hele transaksjonen.
Det sier Anette Stavem Høgmoen, leder for Trade Finance i Kongsberg Gruppen.
– Vi bruker et multibanksystem så vi er ganske digitale, men nå tar vi det enda et skritt videre med digitale garantier. Det er bra for sikkerhet, effektivitet, oversikt, transparens og miljøet, sier hun.
Løsningen gir en samlet oversikt
DNB er den første nordiske banken som har utstedt en digital garanti, og den ble nylig utstedt på vegne av Kongsberg Gruppen.
– Det er viktig for kundene våre å digitalisere garantier. Løsningen gir en samlet oversikt over alle inngående og utgående bankgarantier og morselskapsgarantier, sier Astrid Prestnes Nordtorp, leder for Transaction Banking i DNB.
Stavem Høgmoen ser store fordeler med digitale garantier fremfor tradisjonelle papirgarantier.
– Det går mye raskere, vi får mye bedre oversikt og utstedelse og avslutning gjøres mye mer effektivt, sier hun.
Med digitale garantier er garantiene hos mottaker umiddelbart etter utsendelse
Kongsberg Gruppen har brukt mye tid på å sende ut garantiene.
– Av og til har garantiene blitt borte i posten, men med digitale garantier er garantiene hos mottaker umiddelbart etter utsendelse. Vi har også mange garantimottakere i Europa, og derfor passer dette produktet veldig bra for oss.
For mange utstedere av garantier har det vært vanlig å sende garantiene på e-post eller i posten.
– Bruk av digitale garantier er mye sikrere enn å bruke e-post og post. Nå får vi alt inn i trygge rammer, sier Stavem Høgmoen.
Nå får vi alt inn i trygge rammer
Hun forteller også at garantiområdet tradisjonelt sett har vært ganske papirtungt.
– Vi er på vei vekk fra papir, så dette er et riktig skritt i denne retningen. Dette er også en mye bedre bærekraftsløsning, vi kutter mange papirledd.
Med digitale garantier samles alt om garantien i et system, både utgående garantier og garantier som mottas.
– Alt samles på ett sted. En garanti kan endres underveis og med digitale garantier ligger alt på samme sted, og alle involverte parter har enkel tilgang. Det forenkler arbeidsprosesser mye. I tillegg vil vi kunne få bedre kontroll på garantier som mottas og som vanligvis ender opp i en skuff hos en prosjektleder, sier Stavem Høgmoen.
DNB leverer digitale garantier via Digital Vault Services (DVS), et tysk fintechselskap som har utviklet en løsning for utstedelse og oppbevaring av garantier, både for bank- og morselskapsgarantier.
– Vi har standardisert selve konseptet for en garanti. Tradisjonelt har hver bank eller forsikringsselskap hatt et format, nå kan et selskap samle alle sine garantier på ett sted, sier Oskar Rönngren, leder i DVS.
Nå kan et selskap samle alle sine garantier på ett sted
Banksjefen forteller at både effektivitet og smidige konsepter er viktige for alle bedrifter i dag.
– Bærekraftige løsninger med mindre papir og transparens er viktig. Vi får internt i DNB også smidigere prosesser og derfor også bedre kundeopplevelser for våre kunder, avslutter Prestnes Nordtorp.
Digitale garantier erstatter dagens tradisjonelle papirgarantier. Løsningen gir mindre papirbruk, samt at man slipper å transportere fysiske garantier med bud via fly rundt om i verden som kan føre til forsinkelser. Bedriftene får raskere leveranser.
Løsningen gir en samlet oversikt over alle inngående og utgående bankgarantier og morselskapsgarantier.
I dag sendes garantier med et budfirma/DHL i papirform til garantikreditor (mottaker). Med den digitale løsningen vil garantien lastes opp i det digitale hvelvet («Guarantee vault»). Dette gir mottaker umiddelbar tilgang til garantien uten å måtte vente på sending via budfirma.
Mottakeren får i tillegg tilgang til en digital lagringsplass/arkiv hvor de finner alle garantier som er utstedt via DNB, og eventuelt andre banker som også bruker DVS.
Mottaker av garantien behøver ikke være knyttet til Digital Vault Services (DVS) for å kunne motta garantien.
Ønsker du å høre mer om DVS? Kontakt din kundeansvarlig i DNB eller din «Working Capital and Trade Finance»-rådgiver