DNB Regnskap og integrasjoner:

DNB Regnskap sparer tid og penger for netthandelsbedrifter

– Systemene automatiserer ting som vi slipper å bruke tid på, sier brødrene Skogstad i flue.no og fangstmann.no.

SKREDDERSYDDE LØSNINGER: Thor Eivind Skogstad Bakke har skreddersydd flere av løsningene. Her er Thor Eivind på fisketur. Foto: Privat
Lesetid 3 min lesetid
Publisert 30. mai 2024
Artikkelen er flere år gammel

Bjørn Skogstad er bedriftskunde i DNB og driver nettbutikkene sammen med sin bror, Thor Eivind Skogstad Bakke. Flue.no leverer alt av fiskeutstyr og fangstmann.no selger fangstutstyr.

For å drive en effektiv nettbutikk trengs flere komponenter for å oppnå god drift. Gjennom integrasjoner snakker regnskapssystem, plattform og betalingsløsning sammen.

– Koblingen mellom DNB Regnskap, Vipps' nye oppgjørs-API og Unimicro Bridge gir en effektiv og god løsning som sparer tid og penger for netthandelsbedrifter, sier Inger Broberg Lodding, leder for DNB Regnskap

INTEGRASJONER: – Koblingen mellom DNB Regnskap, VIPPS' oppgjørs-API og Unimicro Bridge gir en effektiv løsning, sier Inger Broberg Lodding i DNB. Foto: Stig B. Fiksdal

Leketøysbutikk for voksne

– Flue.no og fangstmann.no er leketøysbutikker for voksne, sier Bjørn.

Brødrene kjøpte butikkene i 2021, da var nettbutikkene allerede godt etablert i markedet.

– Allerede i 2022 fikk vi et eventyrlig bra resultat.

POPULÆRT PRODUKT: Komplette fluebokser er et av de mest populære produktene i nettbutikken flue.no. Foto: flue.no

Effektiv nettbutikk

Brødrene gjør alt av oppgaver for nettbutikkene, slik som økonomi, regnskap og markedsføring.

– Vi prøver å automatisere og få de ulike systemene til å snakke sammen. Da kan vi bruke mer tid på å hjelpe kundene våre og utvikle nettsidene, sier Skogstad.

Vi har spart mye manuelt arbeid og tid
Bjørn Skogstad

Med Unimicro Bridge blir det god dataflyt mellom de ulike integrasjonene og forenkler bokføringen av salg og betaling.

– Vi ble invitert med på et testprosjekt for Unimicro Bridge. Dette gjør at vi har spart mye manuelt arbeid og tid, sier Skogstad.

AUTOMATISERER: – Vi prøver å automatisere og få de ulike systemene til å snakke sammen, sier Bjørn Skogstad – her i Sydney. Foto: Privat

Bruker regnskapsfører for trygghet og sikkerhet

De er også veldig takknemlige for samarbeidet med regnskapsbyrået Insight Regnskap AS.

– Vi har vært ekstremt heldige med Insight Regnskap. De er spesielt gode på å være digitale, og kjører bare digitale avstemninger. For oss er det veldig greit å ha en regnskapsfører som sjekker at alt er riktig. Det gir trygghet og sikkerhet og det koster oss lite, så det er vel anvendte kroner for vår del, sier Skogstad.

Ved månedsslutt oppdaterer vi alle bilagene i DNB Regnskap
Bjørn Skogstad

Gründerne fører ikke regnskapet selv, og er derfor nøye på å ta vare på alle bilag som legges inn i en mappestruktur på nett.

– Bilagene må være ryddige for regnskapsfører. Ved månedsslutt oppdaterer vi alle bilagene i DNB Regnskap, lenket opp med DNB nettbank. Når bilagene ligger riktig, bruker regnskapsfører mellom 30 minutter og én time med å kjøre avstemminger, sier Bjørn. 

DNB REGNSKAP-INTEGRASJONER: Gjennom integrasjoner snakker regnskapssystem, plattform og betalingsløsning sammen. Foto: flue.no

Shopify gir mange muligheter

Noe av det første brødrene gjorde da de startet opp var å rydde i nettbutikkene og å flytte dem over til Shopify og Vipps Checkout i Shopify.

– Shopify er en plattform som gir oss mange muligheter. Det er et modulbasert system der du kan legge til ulike funksjoner etter hvert. Thor Eivind har selv skreddersydd flere av løsningene, sier Skogstad.

Opptatt av kundeservice

Gründerne er opptatt av rask levering og kundeservice, og har etablert gode chat-funksjoner for kundene.

– Kundene forventer levering i løpet av 2–3 dager, så vi er raske med å sende produktene. Vi ønsker også at det skal være enkelt å komme i kontakt med oss i kjøpsprosessen, avslutter Skogstad.