Ny tjeneste for regnskapsførere
Nå kan du som regnskapsfører godkjenne betalinger i regnskapssystemet og bestille alle tjenester digitalt.
- Vi ønsker å gjøre det enda enklere for regnskapsførere som har bedriftskunder som er kunder i DNB, sier Inger Broberg Lodding, som er prosjektleder for det nye konseptet.
«Regnskapsgodkjente betalinger» er en tjeneste som gjør at regnskapsfører kan godkjenne utbetalingene i det systemet de bruker, for eksempel Visma.net AutoPay eller 24SevenOffice.
- Dermed slipper regnskapsfører å godkjenne utbetalingene via bedriftskundens nettbank. Regnskapsfører vil spare tid og det blir enklere for dem å jobbe for sine kunder, forklarer Lodding.
Den nye betalingsløsningen tilfredsstiller de krav myndighetene pålegger banker for korrekt håndtering av betalinger.
- «Regnskapsgodkjente betalinger» er et verktøy for at avtaler og kommunikasjon mellom kunde, bank og regnskapsfører flyter godt og blir korrekt, sier Lodding.
- Ikke alle systemer er helt klare for å ta i bruk løsningen, men det kjøres nå piloter og snart kan det flyttes kunder over på ny løsning, forklarer Lodding.
Den første kunden som tok i bruk tjenesten «Regnskapsgodkjente betalinger» var Bård Hansen i regnskapsbyrået Value Accounting.
- Vi er opptatt av å jobbe i cloud-baserte systemer fordi systemene gjør mye av jobben. Vi regnskapsførere blir mer effektive, og våre felles kunder får en kostnadseffektiv tjeneste, sier Hansen.
Med «Regnskapsgodkjente betalinger» slipper vi dobbeltgodkjenning
Hansen mener at den nye tjenesten til DNB er en veldig bra løsning på utfordringen om “dobbeltgodkjenninger” av betalinger. Det er tungvint for regnskapsfører dersom en både må godkjenne i nettbanken og i regnskapssystemet, forklarer Hansen.
- Med «Regnskapsgodkjente betalinger» slipper vi dobbeltgodkjenning. Våre kunder kan godkjenne alt i ett system, forklarer Hansen.
I tillegg trekker Hansen fram et annet sikkerhetstiltak som ligger i den nye løsningen.
- Løsningen er slik at kundene indentifiserer seg med Bank ID som fornyes hver 90. dag. Det gjør det hele sikkert og i tillegg mye enklere og raskere, sier han.
Nesten alle de store regnskapssystemleverandørene er med på det nye konseptet.
- Med lenke til DNB i regnskapssystemene kan både regnskapsfører eller bedriftene i tillegg bestille bankintegrasjonen, elektronisk kontoinformasjon for bankavstemming og innbetalingsavtaler, sier Ann-Karin Berg, forretningsutvikler i DNB.
- Med lenke til DNB i regnskapssystemene kan både regnskapsfører og bedriftene bestille banktjenester digitalt
Berg forklarer at bedriftene vil spare mye tid og dermed penger på å bestille banktjenester digitalt.
- Digital bestilling vil spare bedriftene for mye tid. Inntil nå har de fleste sendt inn avtaler på papir, og det tok minst en uke før bestillingene var registrert og kunden kunne ta tjenestene i bruk. Med digital bestilling er det gjort på noen få minutter, sier Berg.
DNB har etablert et eget team på Bedriftssenteret som vil hjelpe regnskapsførere for å komme i gang med regnskapsbetalinger.
- Regnskapsførere kan bare ringe oss direkte på telefonnummer 23021025 for å få hjelp. Våre ansatte har veldig god kompetanse på dette området, og kan hjelpe til med det meste, sier Berg.