DNBs korona-hjelpetelefon
Mange bedrifter er redde for å komme i likviditetsskvis. Dette er DNBs håndsrekning til dem.
Fredag 13. mars åpnet DNB en hjelpetelefon for alle bedrifter som er urolige for hvordan koronapandemien vil påvirke bedriftens økonomi.
- I helgen har mange frisører, neglesalonger, kafeer, trafikkskoler og tannleger ringt oss. I dag merker vi et ekstra trykk fra håndverkere – de får nå beskjed fra sine kunder om kanselleringer. Ingen vil ha en snekker inn i huset sitt nå, sier Trond Prestø, leder for DNBs kundesenter for bedrifter.
Vi kan gi avdragsfrihet på lån inntil tre måneder
Bedriftskundene er redd for å havne i en likviditetsskvis der de vil få problemer med å betale husleie og lønn til seg selv og sine medarbeidere.
- Vi kan gi avdragsfrihet på lån inntil tre måneder. Da kan bedriftene fortsatt betale regningene sine slik som husleie og lønn. De som ikke har bedriftslån, kan få avdragsfrihet på boliglånet slik at de får noe bedre økonomi totalt sett, sier Prestø.
Vi vil strekke oss langt for å hjelpe levedyktige bedrifter
Prestø forteller om at de aller fleste beholder roen og holder hodet kaldt.
- Vi har hatt en del dype samtaler med bedriftsledere, vi har til og med opplevd gråt i den andre enden, sier han.
- Vi gir honnør til de bedriftene som nå tar kontakt med oss.
Mange søker også om økte kreditter og nye kreditter.
- Vi vil strekke oss langt for å hjelpe de levedyktige bedriftene slik at de kommer seg igjennom denne krisen. Vi vurderer alltid alle bedrifter individuelt når vi gir nye kreditter eller utvider kredittene, sier Prestø.
Prestø forteller også at de står klar til å ta i bruk de nye garantiene når de er klar.
Vi ønsker at bedriftskundene våre tar kontakt og er tidlig på
Prestø forteller at mange planlegger for flere uker framover.
- Mange forbereder seg på at flere i bedriften kan bli syke, og mange bedrifter ønsker derfor at flere skal ha tilgang til nettbanken. Det er viktig å planlegge for at du selv kan bli syk, sier han.
Kundesenteret får også mange spørsmål om bedriftens driftstapforsikring dekker inntektsbortfall.
- Dessverre dekker ikke en driftstapforsikring inntektsbortfall fordi bedriften må stenge på grunn av krisen eller at kundene ikke lenger kommer i stort monn, sier Prestø.
Det er likevel enkelte tilfeller hvor DNB vil dekke driftstap som følge av koronaviruset. Får for eksempel bedriften en erstatningsmessig skade på en maskin som produserer varer, og produksjonen stopper opp, vil dette utløse avbruddsforsikringen. Viser det seg vanskelig å få reparert maskinen fordi maskinleverandøren har alle sine ansatte i karantene, vil avbruddet bli forlenget. Avbruddstiden og driftstapet vil i dette tilfellet være dekket av forsikringen.
Dersom du har reiseforsikring gjennom jobben din, dekkes tjenestereiser gjennom denne, forklarer Prestø.
Banksjefen oppfordrer bedriftene til å se på hvilke driftskostnader som kan reduseres, og å gå i dialog med samarbeidspartnere for å se hva som kan gjøres. Han kommer med følgende eksempler:
Prestø ønsker at bedriftskundene kontakter DNB.
- Vi ønsker at bedriftskundene våre tar kontakt og er tidlig på. Da kommer vi i dialog om verktøy og virkemidler, og vi kan berolige urolige kunder.
Se her for mer informasjon til korona-rammede bedrifter
De siste dagene har regjeringen kommet med flere tiltak for å hjelpe næringslivet gjennom koronakrisen:
Stortinget melder blant annet i en pressemelding i dag, mandag 16. mars 2020: