Koronakrisen:

Det er tre ting som stresser bedriftene nå

- Mange ringer oss og er stressa for bedriften sin, sier Roger Antonesen, banksjef for alle små og mellomstore bedrifter i DNB.

HJELPER KUNDENE: - Mange bedrifter lurer på hva det er best å gjøre nå, sier Roger Antonesen i DNB. Foto: Stig B. Fiksdal
Lesetid 3 min lesetid
Publisert 23. mar 2020
Artikkelen er flere år gammel

- Det vi får mest henvendelser om er statens lånegarantiordning, finansiering og mulighet for avdragsfrihet og «hva bør jeg gjøre nå?», forteller Antonesen.

Statens lånegarantiordning

Mange kunder er nysgjerrig på hva tiltakspakken fra regjeringen betyr konkret for den enkelte bedrift.

Vi er klare for å bruke garantiordningen så snart den er vedtatt i Stortinget, og vi regner med at den kommer i løpet av kort tid. Vi vil kommunisere klart og tydelig rundt både innhold og implementering så snart vi har all informasjon tilgjengelig, sier Antonesen. 

Mange ønsker å øke det bedriftslånet de har, eller søke om nytt lån. Mange ønsker også avdragsfrihet
Roger Antonesen

Regjeringen har varslet at den vil foreslå flere økonomiske tiltak på fredag 27. mars.

- Lånegarantiordningen vil ikke omfatte alle bedrifter og vil ikke løse alle problemer. Derfor er det høyst nødvendig med andre tiltak av den typen som allerede er kommet og som myndighetene arbeider med framover, det være seg skattelettelser, utsettelse av innbetalinger, samt direkte støtte.

Lurer du på om det er hjelp å få for din bedrift?

Banken din kan hjelpe deg å finne svar på det.   

På denne siden har DNB samlet informasjon som er nyttig nå: Bedriftshjelpen

DNB har opprettet en egen korona-hjelpetelefon for bedrifter, ring oss på 23021266. 

Finansiering

Kundene har mange spørsmål om finansiering og avdragsfrihet, sier Antonesen.

- Fordi mange bedrifter er pålagt å holde stengt er de i en likviditetsskvis. De sliter med å betjene faste kostnader som husleie. Derfor ønsker mange å øke det bedriftslånet de har, eller søke om nytt lån. Mange ønsker også avdragsfrihet for å få ned kostnadene. Vi strekker oss langt for å hjelpe.

«Hva bør jeg gjøre nå?»

- Mange kunder trenger å snakke med oss, og de har mange spørsmål om hva som det er best å gjøre nå. Vi gir våre beste råd for å sikre inntekter og redusere utgifter, sier Antonesen.

Dette er våre råd:

  • Forsøk å skaffe deg oversikt over hvor utsatt din bedrift er, slik at du lettere kan planlegge.
  • Kontakt kundene dine for å høre hvem som forventer å fortsette å kunne kjøpe fra deg. Spør gjerne de med vedvarende behov om langsiktige bestillinger, slik at du får forutsigbarhet og kan beholde ansatte.
  • Leier du næringslokale, kontakt utleier og forhandle om redusert eller utsatt leie i denne vanskelige perioden. For mange utleiere vil litt inntekt være bedre enn ingenting dersom dere må legge ned driften.
  • Kontakt faste kreditorer og be om utvidet kredittid (betalingsutsettelse) grunnet situasjonen.
  • Forhør deg med leverandører for å avdekke om de forventer problemer i verdikjeden som igjen vil gi din bedrift utfordringer.
  • Permitter ansatte om det er nødvendig.
  • Pass på at du har oppdatert kontaktinformasjon og pårørendes detaljer for alle ansatte.

- Vi har per i dag kapasitet til å ta imot flere kunder til korona-hjelpetelefonen, telefonnummer 23021266, og vi rigger oss for økt trafikk i perioden som kommer. Det er også bare å kontakte oss på vanlig kundeservice, telefonnummer 91504800, eller via din faste rådgiver.