Som bedriftskunde kan det være mye å passe på med tanke på tilganger.
Som bedriftskunde kan det være mye å passe på med tanke på tilganger, og det er ikke alltid like lett å vite hva som er forskjellen på de ulike brukertilgangene som er knyttet til bedriftsnettbanken. Hva betyr det for eksempel å være administrator eller bestiller, og hva er forskjell på en bruker, administrator og bestiller?
Bedriftsrådgiver Sandra Aune nevner at kunder ofte ikke er helt klar over hvilke tilgang de har, og hvilke rettigheter som er knyttet til deres egen bruker Id. Vi har derfor laget en oversikt til våre bedriftskunder knyttet til brukertilgang i nettbank.
Du som bruker har sikkert vært borti at du ikke får gjort endringer på andre brukere og konto. Det som er viktig å vite i dette tilfelle er at du ikke er administrator og har begrenset med rettigheter i nettbanken for bedriften. Ønsker du slike rettigheter må du få en administratortilgang. Denne kan du be om i nettbanken under Administrasjon – Ny, endre, slette bruker. Husk at du ikke får tilgang før avtalen er signert i henhold til signaturregel i Brønnøysund.
Selv om du er administrator er det ikke slik at du automatisk får rettighet til å bestille tjenester og produkter. Skal du ha mulighet til å for eksempel åpne kontoer eller bestille efakturaavtale må du ha denne bestillerollen.
Brukertype | |
Bruker | Kun tilganger på kontoer som har blitt gitt av administrator. Se og betalingstilganger. |
Administrator | Kan gjøre endringer på kontotilgang, og brukere. |
Administrator / bestillerrettighet | Kan gjøre endringer på kontotilgang, og bruker. |
Bestiller | Kan bestille tjenster og produkter. |