DNB NXT
- Vi skal ut i verden, og vi ønsker å desinfisere ting for å forbedre menneskeheten, sier Jo Uthus i CrayoNano.
Det sier Uthus som er administrerende direktør i CrayoNano og leder av gründerselskapet som ble etablert i 2012.
- Vi lager et produkt som slipper ut usynlig lys, UV-lys, som desinfiserer bakterier, sier han.
- Så dere går til krig mot bakteriene? sier Audun W. Iversen, som er forvalter av aksjefond i DNB og jobber med disruptive selskaper.
Iversen intervjuet Uthus for DNB NXT, som er en arena for gründere, investorer og etablert næringsliv. I år er DNB NXT digitalt, og du kan se alle sendingene her.
- Absolutt, vi går inn i et marked som tørster etter desinfeksjon, sier Uthus.
Du står i Silicon Fjords
CrayoNano har et mål om å redusere bruken av kjemikalier som i dag brukes for å rense luft, vann og overflater for bakterier.
- Lyset er i UV-spekteret, og vil erstatte måten man jobber med desinfeksjon i dag, eller jobbe litt sammen med slik desinfeksjon gjøres i dag, sier Uthus.
Vi er veldig stolt av å være en liten del av deres reise
Iversen forteller at DNB har investert i CrayoNano i flere fond.
- Vi er veldig stolt av å være en liten del av deres reise, og særlig blir vi det når det kommer forskere fra hele verden for å jobbe sammen med dere her i Trondheim. Det finnes flere slike selskaper her i Trondheim, sier han.
- Står jeg i Silicon Valley, avdeling Europa? spør forvalteren.
- Du står i Silicon Fjords. I Norge og i Trondheim har vi tusenvis av personer som jobber innen «semiconductors» (sentral komponent i mikroelektronikk som kan lede strøm godt – red. kom.), både med oppstartsteknologi og industrialisering. Vi vet hva det krever å jobbe med kunder og markedet. Vi jobber ekstremt tett med NTNU, sier Uthus.
Vi tilbyr ekstreme utfordringer
- Hvordan er det å lede i et slikt miljø?, lurer Iversen på.
- Vi tilbyr ekstreme utfordringer, som pirrer nysgjerrigheten, og vi har et felles mål – utover det å lage teknologi. Vi skal ut i verden, vi ønsker å desinfisere ting for å forbedre menneskeheten. Vi er veldig fokusert på å hente spisskompetanse, og når du får dyktige folk som jobber sammen er det eksplosiv kombinasjon.
Vi har satt opp vekstteam som skal bidra med sin erfaring og kompetanse
Finansiering av et vekstselskap er en nøkkelkomponent, mener Uthus.
- Finansiering er en nøkkelkomponent for å lykkes. Bygg et godt «businesscase», jobb med finansmiljøene, investorer, Forskningsrådet, Innovasjon Norge, bankene, for det er sluttsummen som er viktig for oss og det handler om komme ut i markedet og skape omsetning gjennom produktsalg, sier Uthus.
Finansiering er en nøkkelkomponent for å lykkes
- Produktet er ikke helt ferdig ennå. Vi jobber nå med kommersialisering, og ønsker å gå forsiktig ut i markedet, og etter hvert skalere opp produksjonen og virkelig ta verdensmarkedet, sier Uthus.
DNB ønsker å stimulere til at flere gründere lykkes med etablering og vekst, forteller Rigmor Bråthen, DNBs regionbanksjef i Trøndelag.
- Vi i DNB ønsker å stimulere til at flere lykkes, og har satt opp vekstteam som skal bidra med sin erfaring og kompetanse satt i den retning, sier Rigmor Bråthen, regionbanksjef i DNB for Trøndelag.
Investeringsselskaper og kompetanse gjør at bedriftene lykkes bedre med vekst nå enn de gjorde tidligere
Espen Gressetvold, som leder teknologiclusteret Tequity Cluster i Trondheim, med 65 aktører inkludert, kjenner godt til gründermiljøet i regionen. Han har noen gode råd til de som vil gå fra startup til vekstbedrift.
– Kultur og ambisjoner er veldig viktig. Vi er nå på god vei i Norge, flere bedrifter tenker internasjonalt og har økt ambisjonsnivået. Tradisjonelt har vi beveget oss litt langsomt, men investeringsselskaper og kompetanse gjør at bedriftene lykkes bedre med vekst nå enn de gjorde tidligere, sier Gressetvold.
I tillegg til kultur er kapital viktig, sier Gressetvold.
- De senere årene har det har bygd seg opp sterke investeringsmiljøer i Norge, og de er med på å drive fram mange vekstselskaper. Det hadde vi ikke for 15-20 år siden.
Gressetvold er også opptatt av kompetanse i bred forstand hos gründere.
- Få inn kompetanse helt fra starten av, helt fra gründerteamet, til å tenke internasjonalisering, tenke vekst, og tenke hvordan rigger du et selskap økonomisk for å få til vekst. Og, så må du ha tilgangen til talent i tilstrekkelig grad.
Det er en stor, stor underskog av bedrifter som har kommet veldig langt
- Norge har beveget seg i en veldig positiv retning for vekstbedrifter. Stjerneeksempler er Oda, Kahoot, Signikat, og AutoStore. Det er bedrifter som har fått inn veldig mye kapital og lykkes veldig godt med vekst og internasjonalisering over relativt kort tid. Og, noe som er veldig fint, det er et at det er en stor, stor underskog av bedrifter som har kommet veldig langt, sier Gressetvold.
DNB NXT startet opp som møteplass for gründere og investorer. Nå arrangerer vi NXT for 6. året på rad, og målet er å legge til rette for diskusjon, samarbeid, bygge innsikt, inspirere, dele og lære.
Ny koblingsplattform: DNB blir som i fjor heldigitalt. Nytt i år er at vi bruker plattformen Crowdworks for å skape et digitalt rom hvor gründere og investorer kan møtes.
Hvor og når kan du se DNB NXT 2021?: Sendingene legges ut her 27-29 september og vil være tilgjengelige i etterkant. Du trenger ikke registrere deg, men kan be om å få varsel om sendingene.