DNB NXT

Slik kan oppstartsbedrifter samarbeide med store selskaper

- Vær veldig tydelig på at dere vil ha en vinn-vinn for begge parter.

FRAMTIDENS BEDRIFTER: - Startupene representerer nye forretningsmodeller og ny teknologi, sier Christina Wiig i Startuplab. Foto: Stig B. Fiksdal
Lesetid 2 min lesetid
Publisert 17. okt 2022
Artikkelen er flere år gammel

– Startupene representerer nye forretningsmodeller og ny teknologi. Jeg tror ikke lenger det er mulig for de store selskapene å gjøre jobben alene med tradisjonell forskning og utvikling. Startupene representerer også fremtidens konkurrenter, sa Christina Wiig fra Startuplab, på DNB NXT nylig.

HVORDAN SAMARBEIDE MED STORE BEDRIFTER: Jeanette Dyhre Kvisvik, Villoid, Petter Reistad, Celsia, Christina Wiig, StartupLab og Petter Lee-Johannessen. Foto: Stig B. Fiksdal

Wiig deltok i et panel der det ble diskutert hvordan oppstartsbedrifter kan samarbeide med store og etablerte bedrifter. Wiig deltok sammen med Jeanette Dyhre Kvisik fra Villoid, Petter Reistad fra Celsia og Petter Lee-Johannessen fra DNB. Maria Archontoulis fra DNB var moderator. 

Under kan du se opptak av hele innlegget fra DNB NXT.

Vinn-vinn for begge parter

–  Det er viktig for små selskaper å jobbe sammen med de store for å få god distribusjon, sier Jeanette Dyhre Kvisvik, medgründer av nettbutikken Villoid.

Samtidig oppfordrer hun til å ha en åpen og ærlig dialog.

– En startup har mange utfordringer – vær veldig tydelig på å etablere at dere vil ha en vinn-vinn for begge parter. Jo tydeligere det er, jo lettere er det å gjennomføre, sier Kvisvik.

VÆR TYDELIG: – Vær veldig tydelig på å etablere at dere vil ha en vinn-vinn for begge parter, sier Jeanette Dyhre Kvisvik i Villoid. Foto: Stig B. Fiksdal

Vil nå flere potensielle kunder

– Vi har to mål. Vi ønsker å nå flere kunder og få flere til å bli bærekraftige, sier Petter Reistad i Celsia.

Celsia er et programvareselskap som jobber for å gjøre bærekraftsrapportering enklere.

– I dag har vi 20 betalende kunder og investeringsfond. Vi har nylig inngått et samarbeid med DNB, og de er viktige for oss fordi de har titusener av bedriftskunder som vi kan nå via dette samarbeidet, sier Reistad.

ØNSKER MER BUTIKK: - Vi ønsker å nå flere kunder og få flere til å bli bærekraftige, sier Petter Reistad i Celsia. Foto: Stig B. Fiksdal

Ta kontakt med din drømmepartner

– Vi i DNB klarer ikke å utvikle oss helt alene, derfor samarbeider vi med oppstartsselskapene for både å skape merverdi for DNB og startupene, sier Petter Lee-Johannessen, som er ansvarlig for strategisk partnership i DNB.

Til gründerne i salen er rådet fra Lee-Johannessen klart:

– Dersom du har en drømmepartner, oppfordrer jeg deg til å ta kontakt, sier han.

DRØMMEPARTNER: - Dersom du har en drømmepartner, oppfordrer jeg deg til å ta kontakt og ikke vær redd for det, sier Petter Lee-Johannessen i DNB. Foto: Stig B. Fiksdal