Nå har bedriftskunden i DNB startet jobbmarkedsplattformen Comod som hjelper bedrifter med å fylle ledige vakter.
Den skiglade hamarjenta Emilie Engli (28) er gründeren bak jobbmarkedsplattformen Comod, og hun forteller at de må dempe postinger på TikTok fordi de genererer for mange folk som vil melde seg på tjenesten.
– Vi kan fortsatt ikke poste noe på TikTok uten å gå viralt. Den manuelle matchingen vi gjør av frilansere og bedrifter er dessuten tidkrevende, så da tar vi heller postene ned en periode.
«Vi» er Engli og to venner hun har vokst opp med på Hamar, som hun beskriver som helt uvurderlige «hel ved»-folk som bidrar med finans, økonomi, forretningsutvikling, salg, markedsføring og teknisk støtte.
Engli legger til at plattformen ikke er helt ferdig utviklet ennå, så det gjør behovet for å kontrollere volumet ekstra stort. Enn så lenge.
Comod skiller seg fra tradisjonelle vikarbyråer ved å være en frilansplattform som fasiliterer kontakt mellom bedrifter og frilansere. Frilansere som Engli sier, verdsetter fleksibilitet over lønn.
– De vil også ha større eierskap over tiden sin og hvor de jobber. Tradisjonelle arbeidsmåter imøtekommer ikke den nye generasjonens behov, noe som fører til at flere faller utenfor arbeidslivet. Dette påvirker både personlig psykisk helse og samfunnsøkonomien vår, sier den energiske gründeren som for øvrig har Petter Stordalen som sitt forbilde.
Comod skiller seg ut fra lignende løsninger på nett ved å rette seg mot segmenter som butikker, hvor det ikke finnes alternative løsninger for å fylle ledige vakter.
– Vårt største segment er varehandel, og der er det ingen konkurrenter, sier Engli.
Plattformen kan minne om Airbnb ved at det ligger en transaksjonskostnad innebygd, og ved at frilanser og arbeidsgiver kan gi hverandre poeng.
Englis store fanesak er fysiske butikker, og hun forteller med stolthet om den gangen hun landet en jobb på sagnomsuste Harrods da hun bare var 20 år. Hun fløy over til London for jobbintervjuet, noe som imponerte butikkens rekrutterer enormt.
I London lært hun viktigheten av kundeservice og disiplin, og merket også at Harrods brukte midlertidige ansatte i travle perioder. Dette inspirerte Engli til å starte Comod.
Det som gjør Engli aller mest glad, er at Comod også fungerer som en sosial arena hvor folk både kan få arbeidserfaring og nye venner.
– Det beste jeg vet er når jeg hører folk si: «Jeg har blitt invitert bort til Løkka etter en vakt og vi har begynt å følge hverandre på Insta», forteller hun.
Engli har boliglån i DNB etter at «alle ba meg utforske for å finne den beste renta, og det visste seg å være DNB som hadde den beste renta». Hun er også veldig fornøyd med DNB Bedrift.
– Jeg skjønte raskt at det var appen DNB Bedrift jeg skulle ha. Den har gjort gründerreisen supersmidig, enkel og oversiktlig. Jeg ble også satt i kontakt med oppstartslos Sigrid som har hjulpet meg med pitchdekket mitt og andre overordnede ting.
Hun skryter av alle tipsene oppstartslosen har gitt henne.
– Man får jo litt tunnelsyn av det man selv holder på med, så da er det godt å sparre med en som har vært i kontakt med så mange andre gründere. Det gir et annet perspektiv.
Engli er sikker på at «alle som starter en bedrift, er naive», og sier hun har lært mye av feilene hun har gjort. «Det er liksom en del av reisen». Gründeren gjør et poeng av at hun er stolt av å ha vært tro mot konseptet og egne verdier.
– Om fem år tror jeg Comod er ledende i Norden på fylle ledige vakter. Og jeg tror vi har etablert oss utenfor Norge.