Fra oppstart til vekst:
DNB-kunde Bambusa har produsert over 20 millioner sokkepar og bidratt til 400 millioner i dugnadskroner til lag og klubber.
Sokkeeventyret Bambusa startet en mai-kveld i 2016.
– Min yngste datter kom hjem fra «cheerleading»-trening i Stavanger Diamonds, og utfordret meg på hvordan vi kunne skaffe penger til klubben. De var lei av å selge toalettpapir og tørkeruller, sier gründer Håvard Gundersen.
Gundersen hadde god erfaring med bambusviskose i sengetøy og undertøy.
– Jeg tenkte at alle trenger sokker. Skal vi prøve å lage sokker i bambusviskose?
Gundersen laget et reklameark for foreningen. Og ble overrasket over fort ting gikk.
– To uker etter at «flyeren» ble sendt ut så kom det inn en bestilling fra klubben på 5.000 pakker med sokker. Det var voldsomt.
1. Test forretningsideen din. Er det et marked for det du vil selge?
2. Finn det rette teamet og samarbeidspartnere
3. Lag et realistisk budsjett
4. Avklar hvordan du skal finansiere oppstarten
5. Søk råd og bistand
Etter hvert skjønte gründeren at han måtte tettere på produksjonen, og reiste jevnlig til Kina for å følge opp produsenter og til slutt finne riktig produsent.
– Midt i produksjonen på 250.000 par gjør jeg en strekktest for å se at de har riktig lengde. Sokkestørrelsen skulle vært opp til 44, disse her gikk til helt til 50!
Gundersen forteller at det kokte i toppen, men fikk ideen om å krympe sokkene. Som tenkt, så gjort.
– Vi fant riktig temperatur og tromlet alle sokkene til riktige størrelser. Det fikk oss igjennom den utfordringen. Du kjenner at du lever, og blir litt mindre redd neste gang noe uforutsett skjer.
Gründeren forteller at fra første stund var det viktig å velge riktige råvarer og emballasje.
– Jeg så raskt at vi kunne få store volumer, så det å velge vekk plast var viktig helt fra starten av.
Du kjenner at du lever, og blir litt mindre redd neste gang noe uforutsett skjer
I dag har Bambusa en transparent verdikjede.
– Fra bambusskogen der råvaren vokser og fram til ferdig produkt skal det være en verdikjede som tåler dagens lys og en produksjon vi kan være stolte av. Bambusa var den første tekstilbedriften i Norge som kunne titulere seg med en «Made in green»-sertifisering.
I starten jobbet Gundersen alene, og etter hvert bidro eldstedatteren Alina i bedriften.
– Alina hjalp til med administrative oppgaver og jeg holdt på med utvikling.
Hadde det ikke vært for DNB, så hadde ikke vi vært der vi er i dag
I 2018 ble Asgeir Heart med som partner.
– Asgeir er en god venn. Han har vært helt sentral i den videre utviklingen fra 2018 og fram til dag. Vi utfyller hverandre veldig godt, og det har vært helt avgjørende for oss som startup, sier gründeren.
For gründeren har Bambusa handlet om å være med på utviklingen av bedriften, men han opplever selv også å ha vokst som menneske.
– Jo større selskapet blir, jo større blir utfordringene. Så lærer jeg etter hvert å håndtere mer krevende situasjoner. Det har kanskje vært det mest utfordrende samtidig som det fineste i denne reisen, ved siden av det å bidra for andre.
Kundeansvarlig for Bambusa i DNB, Magnor Aasheim, forteller at bedriften har vært kunde hos DNB siden 2019. Da hadde Bambusa eksistert i noen år, og nye planer var lagt for hvordan bedriften skulle utvikles.
– Håvard fremsto som veldig solid, og hans tanker om produksjon og salg i dugnadsmarkedet syntes vi var et spennende og godt konsept, sier Aasheim.
– Vi ga bedriften et lån slik at de kunne importere en stor last med sokker som skulle forhåndsbestilles fra lag og foreninger, sier Aasheim.
Bambusas konsept om dugnadssalg mener han er suksessoppskriften.
– Sokkene kommer i ferdige pakker til klubbene, og miljøprofilen er god. Prisen er også viktig, en sokkepakke koster 200 kroner, der 100 kroner går til klubben og 100 kroner går til Bambusa.
Gründeren av Bambusa er fornøyd med banken sin.
– Hadde det ikke vært for DNB, så hadde ikke vi vært der vi er i dag. Vi hadde ikke klart å skape det som Bambusa har gjort. Banken så oss og trodde på oss, og var på tilbudssiden og involverte seg slik at vi fikk anledningen til å vokse, sier han.
Han sier det har vært viktig å jobbe godt sammen med DNB, og har holdt banken oppdatert med budsjetter og prognoser.
– Det har vært viktig for meg å jobbe godt sammen med DNB, så jeg har holdt dem oppdatert med budsjetter og prognoser, og levd opp til dette.
DNBs regionbanksjef Terje Fanebust forteller at Bambusa er godt drevet, i tillegg til at de har skapt mange arbeidsplasser og er en lønnsom bedrift.
– Bambusa har produsert over 20 millioner par sokker og bidratt til imponerende 400 millioner i dugnadskroner til ulike lag og klubbkasser, sier han.