Hun Investerer

– Mamma er mitt forbilde

Gründer av AWAN, Anette Miwa Dimmen, er veldig bevisst på at hun er én av få kvinner i det norske gründermiljøet.

FORBILDE:– Jeg har ikke gått inn for å bli et forbilde, men kvinnelige gründere blir fort forbilder for andre kvinner, sier Anette Miwa Dimmen i AWAN. Foto: AWAN
Lesetid 4 min lesetid
Publisert 13. okt 2023
Artikkelen er flere år gammel

– Jeg har ikke gått inn for å bli et forbilde, men kvinnelige gründere blir fort forbilder for andre kvinner i oppstartsmiljøet og i klesindustrien i Norge, sier Dimmen.

Kleskonsepet AWAN er en forkortelse for As We Are Now.

AWAN ble etablert i 2018 og designer bærekraftige klær for kvinner som ønsker "å føle seg komfortabel i sin egen kropp". Merket selger gjennom egen nettbutikk, med fokus på on-demand produksjon, data-dreven markedsføring og sirkulære prinsipper. 

I AWAN lager vi klær som alle kan føle seg fine i
Anette Miwa Dimmen

– I alt for lang tid har kvinner blitt fortalt at vi må lide for skjønnheten og passe inn i en smal mal. I AWAN lager vi klær som alle kan føle seg fine i, og vi ønsker at kvinner skal tørre å kle seg komfortabelt – i alle situasjoner. Derfor er vårt budskap: «For Women, As We Are Now».

HAR BYGGET EN MERKEVARE: – Vi har en sterk merkevare og en veldig lojal kundegruppe med 48 prosent gjensalg, sier Anette Miwa Dimmen. Foto: AWAN

Kvinnelige rollemodeller

– Det er utrolig viktig å ha kvinnelige rollemodeller for å ta et skritt oppover mot mer likestilling og mangfold innen gründerskap, sier hun.

Flere kvinnelige frontfigurer i gründermiljøene, kan bidra til at flere kvinner tør å starte sin egen bedrift.  

– Nå har vi flere kvinner som driver økosystemet med kvinnelige gründere og investorer og heier oss frem. Vi støtter hverandre, heier på hverandre og inspirerer hverandre.

GRÜNDERE: – Nå har vi flere kvinner som driver økosystemet med kvinnelige gründere og investorer og heier oss frem., sier Anette Miwa Dimmen. Foto: AWAN

– Vi har en sterk merkevare

Det har vært mye jobb med å bygge det selskapet AWAN har blitt til i dag, forklarer Dimmen.

– Vi har en sterk merkevare og en veldig lojal kundegruppe med 48 prosent gjensalg, og det forteller oss mye om hvor godt vi har truffet med klærne våre, sier hun.

– I vårt community kan kvinner vise at de har en stemme og at de tør å satse. 

PRODUSERER KOMFORTABLE KLÆR: – Vi ønsker at kvinner skal tørre å kle seg komfortabelt, sier Anette Miwa Dimmen. Foto: AWAN

Trenger kapital for å utvide

Dimmen forteller at selskapet hun styrer akkurat nå er inne i en spennende, men også en frustrerende periode.

– Vi er veldig klare for å skalere opp, altså utvide, men vi trenger kapital for å produsere nok produkter for å møte eksisterende etterspørsel.

Vi jobber hardt for å gi en god avkastning på investeringen
Anette Miwa Dimmen

Selskapet har derfor åpnet opp for folkefinansiering som gir kunder og mindre investorer mulighet til å bli med på reisen som medeiere. Da selskapet startet opp brukte de folkefinanseringsplattformer som Kickstarter for forhåndssalg, men dette er deres første folkefinansiering for aksjer.

– Vi inviterer nå våre kunder og andre til å eie en bit av vårt selskap. Vi når ut til investorene via våre sosiale mediekanaler, og i denne kapitalinnhentingsperioden kan du bli investor i AWAN for minimum 5.000 kroner, sier Dimmen. 

Her kan du lese mer om kapitalinnhentingen til AWAN.

Vil styrke AWAN-fellesskapet

Selskapet har som mål å hente inn 2–4 millioner kroner i denne runden, og så langt har de hentet inn 800.000 kroner.

– Folkefinansiering handler ikke bare om å hente penger, for oss er dette også en fantastisk måte å nå ut til flere ambassadører, og styrke AWAN-felleskapet, sier gründeren.

– Investorenes engasjement teller masse for oss. Vi jobber hardt for å gi en god avkastning på investeringen, samtidig som vi skaper banebrytende bærekraftige løsninger i en motebransje i konstant utvikling.

Se AWANs video der de presenterer seg for potensielle investorer.

Mamma som forbilde

Dimmen forteller at hun som ung fikk lov til å følge drømmene sine, og at morens personlighet har vært en inspirasjon for henne.

– Mamma er energisk og positiv, dette har formet meg og hun er mitt forbilde. Mamma lot meg få styre og tørre, og det påvirket meg tidlig til å finne min lidenskap.

Mamma lot meg få styre og tørre
Anette Miwa Dimmen

Rett etter videregående skole dro derfor Dimmen til London og ble der i åtte år, før hun etablerte seg i Oslo.

– Livet i London hvor jeg fulgte drømmen om å bli sanger og låtskriver var en ekstremt god skole for å bli gründer, sier hun.

FORBILDE: – Mamma er energisk og positiv, dette har formet meg og hun er mitt forbilde, sier gründer Anette Miwa Dimmen. Foto: AWAN

– Det går ikke an å gjøre dette halvhjertet

Gründeren forteller at det å være gründer er ekstremt altoppslukende.

– Det går ikke an å gjøre dette halvhjertet. Å bygge et skalerbart gründerselskap krever mye, sier hun.

Å bygge et skalerbart gründerselskap krever mye
Anette Miwa Dimmen

Dimmen mener at som gründer må du tåle å forsake forutsigbarhet og økonomisk trygghet, og ha tro på deg selv slik at kommer gjennom tøffe tider.

– Det er din egen overbevisning som alltid må ligge i bunn, uten den kommer du ikke så langt.

En livsreise

Gründerens beste tips dersom du står i en vanskelig situasjon, er å ta en avgjørelse og så komme seg videre.

– Det er greit å ta en litt feil avgjørelse, for den kan du rette på underveis, sier Dimmen.

En gründereise er en livsreise
Anette Miwa Dimmen

Hun mener at noe av det beste med å være gründer er at har du en sjanse til å bygge noe som større enn deg selv og bidra til å løse et problem for mange. Og er bedriften din underveis, har du gjort mye rett.

– En gründereise er en livsreise. Alt du lærer vokser du på personlig, bare det i seg selv er verdt mye. Det finnes ikke så mange andre ting i livet som vil gi deg slik en fantastisk utdannelse som det å bygge et selskap.

MERK: Innholdet i artikkelen er å anse som markedsføringsføringsmateriale fra DNB og skal ikke oppfattes som et tilbud om å kjøpe eller selge finansielle instrumenter eller som investeringsrådgivning tilpasset den enkelte investors situasjon. DNB påtar seg ikke noe ansvar som følge av at innholdet i artikkelen legges til grunn for eventuelle investeringsbeslutninger. Historisk avkastning er ingen garanti for fremtidig avkastning. Avkastningen kan bli negativ som følge av kurstap.