#ringvirkninger

- Det å bidra til fellesskapet er en super motivasjon

- Det koker egentlig ned til det å stå for noe og å være noe for noen, sier direktøren i Vestlandets største frisørbedrift.

BIDRAR: - Det å bidra til fellesskapet er en super motivasjon, sier Kristin Blytt Davidsen. Her med Vilde Olsen og Miriam Seim. Foto: Britt Embry
Lesetid 9 min lesetid
Publisert 19. nov 2020
Artikkelen er flere år gammel

I lyse og lune lokaler ligger én av Ramsvik og Ramms frisørsalonger i hjertet av Solheimsviken, rett ved Bergen sentrum.

Området har utviklet seg til å bli et pulserende byrom, med kafeer og næringsbygg i skjønn forening, og der alle bedriftene bidrar til store ringvirkninger

- Det er klart at Vestlands største frisørbedrift, med sine 11 salonger og eget opplæringssenter, må være til stede i denne spennende delen av byen, sier administrerende direktør i Ramsvik og Ramm, Kristin Blytt Davidsen.

Super motivasjon

I 2019 bidro Ramsvik og Ramm sin ene salong i Solheimsviken med 85.359 kroner til samfunnet. Dette tilsvarer 14 hjemmehjelpere, 16 politiutrykninger, 129 lærebøker og 10 sykehusplasser.

Om man bare kaster et kjapt blikk på tallene ser det kanskje ut som et lite parentes i det store bildet. Men bak et tall banker hjertet til en sønn litt roligere, fordi han vet at moren får hjelpen hun trenger. En far kikker takknemlig bort på sønnen sin, fordi han vet at han er heldig som får muligheten til å gå på skole. En gammel dame puster lettet ut, fordi politiet kunne komme da hun ringte. Ikke femte gangen, men første. 

Ringene i vannet er enorme, og det er mennesker som står bak dem.

I tillegg har frisørbedriften 10 andre salonger som bidrar til samfunnet. 

– Det koker egentlig ned til det å stå for noe og å være noe for noen. Det å bidra til fellesskapet er en super motivasjon, sier Davidsen. 

11 FRISØRSALONGER: - I dag har vi 11 salonger, 110 medarbeidere, opplæringssenter og omsetter for over 70 millioner, sier Kristin Blytt Davidsen. Foto: Britt Embry
Det er viktig å støtte dagens og morgendagens bedrifter
Marinne Wik Sætre

Sysselsetter hele 70 prosent av alle som er i arbeid

Marianne Wik Sætre, banksjef for DNB Bergen, er imponert over hva Ramsvik-salongene har fått til. 

- Ringvirkningene fra små og store bedrifter i Norge er enorme. Halvparten av inntektene til statsbudsjettet kommer fra disse bedriftene, og de sysselsetter hele 70 prosent av alle som er i arbeid. Norske bedrifter er dermed svært viktige for den totale verdiskapingen, og bidrar til fantastiske ringvirkninger både i sine lokalsamfunn og i samfunnet for øvrig, sier Wik Sætre.  

Sætre mener det er viktig å støtte dagens og morgendagens bedrifter fordi de er "ekstremt viktige" for at vi skal kunne opprettholde velferdssamfunnet vårt.

Anne Lise Wallace, kunderådgiver i DNB, følger opp og slår et slag for at flere bør legge igjen penger lokalt. 

- Ved å sette søkelys på ringvirkningene håper vi at hver enkelt bedriftseier og ansatt får en forståelse for hva de faktisk bidrar med. At det ikke bare er til sitt eget levebrød, men til det store fellesskapet. Vi blir også bevisst på hvor viktig det er å bruke lokale bedrifter og egen by. Ikke gå utenfor, bruk det du har, sier hun. 

SETTER SØKELYS PÅ RINGVIRKNINGENE : Marianne Wik Sætre, DNB, Kristin Blytt Davidsen, Ramsvik og Ramm Frisører, Anne Lise Wallace, DNB. Foto: Britt Embry

Reduserte avfallsmengde med 70 prosent

Ramsvik har hatt en stor utvikling de siste årene. Da Davidsen startet i Ramsvik-universet var det fire salonger, 35 medarbeidere og en omsetning på cirka 20 millioner kroner. 

- I dag har vi 11 salonger, 110 medarbeidere, et opplæringssenter og en omsetning på over 70 millioner kroner, sier Davidsen. 

Davidsen forteller at det er viktig å ivareta den sterke kulturen som var etablert før hun startet i bedriften. Men også dette må skje i takt med annen utvikling. 

- Fokus på bærekraft og å støtte opp under lokale leverandører er blant de viktigste verdiene og en underliggende drivkraft. For det er ingen tvil om at frisørene har store utfordringer når det kommer til emballasjeavfall. Derfor inngikk vi nylig et samarbeid med Zero Waste Norge. 

- Vi kan ikke sitte igjen på perrongen når verden går videre. Derfor har vi sagt høyt og tydelig ja til å drive mer ansvarlig med tanke på avfall. Pilotprosjektet i en av våre andre salonger viste at vi klarte å redusere avfallsmengde med 70 prosent. Nå gleder vi oss til å teste dette ut i alle de andre salongene også, sier hun begeistret.

– Ved å sette søkelys på ringvirkningene håper vi at hver enkelt bedriftseier og ansatt får en forståelse for hva de faktisk bidrar med
Anne Lise Wallace

Fire timers varsel

I september feiret salongen i Solheimsviken ett år. Selv har Davidsen 12 år i bedriften, og tenkte hun hadde vært med på det meste. Men da koronapandemien for alvor nådde Norge i mars, sto hun overfor utfordringer som fikk testet hennes lederegenskaper til det ytterste. Ingen litteratur i kriseledelse kunne forberede Kristin og hennes 110 ansatte i Ramsvik på hva de hadde i vente. 

At hun lenge hadde vært lojal bedriftskunde hos DNB ga henne tryggheten hun trengte for å stå i marerittet. 

 - Vi fikk fire timers varsel på å permittere alle de ansatte, innrømmer hun og blir alvorlig.

Det ble høydramatisk for oss. Millioner ut og null kroner inn
Kristin Blytt Davidsen

Så ikke for seg hvor ille det skulle bli

Til tross for den knappe tidsfristen hadde hun heldigvis gjort sitt forarbeid og tatt kontakt med banken så fort hun hørte om pandemien. Ville det ikke være sannsynlig at bedriften ville rammes på et eller annet vis? Det er best å være forberedt, tenkte hun. 

Hun ringte Wallace. Hvilke muligheter lå der hvis noe skulle skje? Davidsen så for seg restriksjoner på det beste, redusert drift på det verste. Full nedstenging så hun derimot ikke for seg, men etter hvert var det nettopp det som ble realiteten.  

Millioner ut og null kroner inn
Kristin Blytt Davidsen

Et enormt ansvar

- Det ble høydramatisk for oss. Millioner ut og null kroner inn. Man kjenner på et enormt ansvar for sine medarbeidere, som alle har familier og forpliktelser. Og ikke minst alle de andre som blir påvirket dersom noe skulle skje hos oss, som huseiere og leverandører, sier hun fortsatt alvorlig. 

Hun trekker på skuldrene før hun legger til:

- Så hvis ikke vi hadde hatt et så godt forhold til banken, så vet jeg ikke om vi hadde turt å åpne på full maskin i alle avdelinger, da det ble lov å gjøre det. For det er jo litt høyrisiko det vi driver med. Vi eier ikke lokasjonene vi er i, og vi har begrenset med sikkerhet. Det vi har er vårt gode navn og rykte, så det å ha en partner som tror på det vi holder på med, det er kritisk viktig, slår hun fast.

VIKTIGE FOR VERDISKAPINGEN: – Ringvirkningene fra små og store bedrifter i Norge er enorme, sier Marianne Wik Sætre i DNB. Foto: Britt Embry

Syretestet lederegenskaper

Davidsen forteller at hun har jobbet med ledelse i mange år, men dette hadde hun jo aldri vært med på før. 

- Jeg fikk syretestet mine lederegenskaper. Situasjonen har vært en øvelse i utholdenhet, rask omstillingsevne og stor usikkerhet over lang tid. 

Men samtidig skulle det bare mangle at en sto i det når det blåste. Hvis ikke måtte man funnet seg noe annet å gjøre, sier Davidsen og ler litt. 

Hun valgte å ta ansvar
Anne Lise Wallace

Hun får støtte fra Wallace, som gir henne skryt for å ikke hoppe over der gjerdet var lavest. 

– Ikke bare har de hatt en voldsom utfordring, men de har også en ledelse som har vært på ballen helt fra før det gikk opp for oss hvor alvorlig koronasituasjonen skulle bli. Kristin la alternative planer for hvordan hun kunne møte dette, i tillegg til at hun tar et samfunnsansvar når hun velger å ta alle ansatte inn igjen i salongen. Hun kunne helt sikkert valgt en annen måte som hadde vært mer lønnsom økonomisk, men hun valgte å ta ansvar. Det har med god ledelse å gjøre, mener Wallace.

– Jeg er imponert over hva mine kollegaer kan

Kristin tar oss med til kafé Viken som ligger i nabobygget. Hun ser utover det tomme lokalet, og tenker tilbake til da salongene hennes var minst like tomme. I dag er det derimot en travel dag hos Ramsvik Solheimsviken, til tross for strenge avstandsregler som har gjort at man må begrense antall ansatte på jobb. I dag teller de tre. Enkelte kunder har fulgt Ramsvik i alle de 50 årene bedriften har eksistert. Andre er nye, men minst like lojale. Hun tror lojale kunder kommer av godt håndverk og god service.

- For å få lojale kunder må man ha høy kvalitet på det faglige. Sigmund Ramsvik som eier oss, er en gammel frisørkonge og fagmann. Selv om han ikke jobber som frisør i dag, har det ligget som en base i alt han har foretatt seg i sitt forretningsliv.

Til en hver tid er det mellom 20 og 30 lærlinger inne i Ramsvik-systemet
Kristin Blytt Davidsen

Men det må være minst like mye fokus på servicedelen og det mellommenneskelige, skal vi tro Davidsen. På mange måter skal frisørene fylle rollene som fagperson, samtalepartner og i beste fall, en venn. Hun skryter kollegaene opp i skyene for hvordan de klarer å være fintfølende overfor ulike kunders behov. 

–  Jeg er imponert over hva kollegaene mine kan. Ikke bare er de superdyktige frisører, men du vet, i disse psykososiale sammenhengene hvor de svitsjer om fra kunde til kunde, ulike aldre og kjønn. Det er alltid noen som vil prate, og noen som vil være stille, men mine kollegaer tilpasser seg kundens behov, sier hun og er synlig stolt.

- Vi må ha et anstendig fotavtrykk

Ramsvik og Ramm Frisører er en stor opplæringsbedrift. I Vestland er de den største innen faget. 

- Til enhver tid er det mellom 20 og 30 lærlinger inne i Ramsvik-systemet – en oppgave bedriften tar svært alvorlig, sier Davidsen. 

Hun presiserer at opplæringsaspektet av bedriften kanskje ikke er det mest lønnsomme, men for bedriftens DNA er det viktig å vise samfunnsengasjement. Og ikke minst å rekruttere nye fagpersoner til eget yrke.

- Skal vi være en så stor aktør som vi er, så må vi ha et fotavtrykk som er anstendig. Det har blitt rekruttert og sendt ut hundrevis av superflinke frisører fra våre bedrifter gjennom snart 50 år, og det er vi stolte av, slår hun fast.

- Verdt hver eneste time på jobb

Kristin er opptatt av at Ramsvik skal etterlate seg spor. Men det skal være gode spor, særlig i vanskelige tider. Historien om den fremoverlente frisørkjeden startet på Voss. Nå stopper den midlertidig i Solheimsviken hos det nyeste tilskuddet i Ramsvik-familien. I januar feirer kjeden 50-årsjubileum, og skal vi tro Kristin er det ingen tvil om at de skal overleve fram til det. 

- Det kan du stole på! Det har vært høye skuldre og søvnløse netter, men så har vi landet. Valgene vi tok viste at vi fikk åpne igjen og lande på beina. Det har vært verdt hver eneste time på jobb, avslutter hun. 

Ringvirkninger

DNBs ringvirkningskalkulator viser «fotavtrykket» til private bedrifter i Norge. Den viser hvordan store og små bedrifter skaper ringvirkninger utover verdikjede og økonomien, samt bidrar til å finansiere velferdsgoder og -tjenester i Norge (samfunnsbidrag). Samfunnsbidraget synliggjør positive økonomiske effekter fra en bedrift på sysselsetting, skatter og avgifter, kjøpekraft, underleverandører og resten av økonomien ved hjelp av en generisk ringvirkningsmodell – Wider Economic Impact Model (WEI-modell).

Modellen er utarbeidet av samfunnsøkonomer hos NyAnalyse og bygger på nøkkeltall fra nasjonalregnskapet, årsregnskapet til private bedrifter, kryssløpet til Statistisk sentralbyrå og relevante skatte- og avgiftssatser (2019).

Ringvirkningskalkulatoren synliggjør samfunnsbidraget fra en bedrift og deres ansatte utløst av egen aktivitet, og indirekte gjennom etterspørsel etter varer og tjenester fra norske underleverandører og øvrig verdikjede. Vi avgrenser til den delen av aktiviteten som befinner seg i Norge korrigert for import av varer og tjenester fra utlandet.

Samlet gir denne aktiviteten verdiskaping i mange ledd med påfølgende skatter og avgifter til stat og kommune. Dette er offentlige inntekter som i neste runde benyttes til å finansiere mange ulike velferdsgoder. Vi har derfor som illustrasjon sett på hva dette skattebidraget kan finansiere av lærere eller sykepleiere med videre i ett enkelt budsjettår.

Om direkte og indirekte virkninger fra bedriftene

Å starte en bedrift gir fantastiske ringvirkninger i form av direkte og indirekte verdiskaping. Bedriftene bidrar ikke bare direkte med skatter og avgifter, men også med en ringvirkningseffekt gjennom deres innkjøp av varer og tjenester fra underleverandører.

Med direkte virkninger mener vi omsetning, kjøp av varer og tjenester, verdiskaping, arbeidsplasser, merverdiavgift og skatter innbetalt til stat og kommune fra bedriften (selskapsskatt) og de ansatte (personskatt).

Covid-19 og påvirkning på ringvirkningene til bedriftene

Tallene vi har brukt i ringvirkningskalkulatoren er basert på regnskapstall for 2019. Derfor vil man ikke se noen utslag for hvordan covid-19 har påvirket ringvirkningene til bedriftene. Regnskapstallene for 2020 kommer først i oktober 2021. Da vil vi kunne se hvilken effekt årets pandemi fikk på samfunnet rundt oss mer nøyaktig.