Koronakrisen
Da Else-Marie Kasmer måtte stenge frisørsalongen på dagen, ble hun først liggende søvnløs. Men så tok hun grep.
- Det gikk i null i løpet av fire timer. Vi måtte jo stenge salongen for å begrense koronasmitten, sier Else-Marie Kasmer, som driver frisørsalongen Apples and Diamonds i Tønsberg.
Apples and Diamonds er et enkeltpersonforetak med fem ansatte. Natten etter at salongen måtte stenge, slet Else-Marie.
- Jeg sov ingenting, jeg tenkte at jeg måtte beskytte alt og alle.
Halv fire om natten bestemte hun seg for å lage en handlingsplan.
- Øverst på planen sto det at jeg skulle ringe banken min, DNB. Jeg spurte om å få en kassekreditt og fikk den raskt innvilget, sier hun.
Jeg får hele livsgrunnlaget revet bort
Kasmer forteller at hun er pliktig til å holde arbeidsgiveransvaret for de ansatte når det gjelder lønn. I tillegg er hun personlig ansvarlig for all leverandørgjeld, skatter, avgifter og husleie.
- Alt hefter ved meg. Jeg får hele livsgrunnlaget revet bort og har nesten ingen rettigheter. Da handler det om å kjempe. Det har jeg gjort og det fortsette jeg å gjøre, sier Kasmer.
Det er viktig å komme i gang og lage en tiltaksplan
Frisøren oppfordrer alle bedrifter om å ta egne grep nå, og vil gjerne dele det hun har gjort.
- Det er viktig å komme i gang og lage en handlingsplan for sin egen bedrift, sier Kasmer, som både er medlem av NHO og Norges Frisørmesterforbund.
Få flere gode råd på bedriftshjelpen til DNB.
- Nummer én er de ansatte
Frisøren forteller at hun skal betale lønn til sine ansatte 5. april, og at det kommer hun til å greie. De ansatte er permittert, men lønn for 1–12. mars skal betales etterskuddsvis.
- Nummer én er de ansatte. Jeg har gjort alt jeg kan for å beskytte mine ansatte. Jeg har blitt en ulvemamma for dem, sier hun.
Kasmer forteller at kundene bekymrer seg for hvordan det går med henne og de ansatte.
- Kundene har stor sympati med oss og har stor forståelse for smitteverndugnaden. De forteller at de skal gjøre sitt for oss når vi åpner igjen. Det er jeg veldig glad for, avslutter Kasmer.
Roger Antonesen, som er banksjef for alle små og mellomstore bedrifter i DNB, oppfordrer bedriftene til å ta kontakt for å få hjelp.
- Vi prøver nå å hjelpe bedriftskundene så godt vi kan. Vi har gjort tilpasninger og lettet på kravene på kredittbehandlingen for de minste bedriftene.
- Har du som bedriftseier spørsmål er det bare å ta kontakt med oss. Ta kontakt med din rådgiver, eller ring oss på vår korona-hjelpetelefon tlf. 23021266, sier Roger Antonesen.
For vanlige henvendelser om nettbank og betalinger: Ring kundesenteret på telefon 91504800, eller kontakt oss via chat og e-post.
- Vi kan hjelpe til med å sette opp nettbanken slik at flere ansatte i bedriften får tilgang til denne. Da er bedriften godt forberedt om noen blir syke.
Statens garantiordning legger til rette for at DNB kan gi lån til levedyktige bedrifter som er rammet av inntektsbortfall som følge av virusutbruddet.
- I korte trekk kan bedrifter søke om lån hos sin bank, og dersom søknaden blir innvilget vil staten garantere for 90 prosent av lånet. Garantiordningen trer i kraft så snart den er vedtatt i Stortinget, sier Antonesen.