Koronakrisen

- Det er viktig å lage en handlingsplan for bedriften

Da Else-Marie Kasmer måtte stenge frisørsalongen på dagen, ble hun først liggende søvnløs. Men så tok hun grep.

KJEMPER: - Alt hefter ved meg. Det handler om å kjempe, sier Else-Marie Kasmer. Foto: Glenn Kasmer
Lesetid 4 min lesetid
Publisert 19. mar 2020
Artikkelen er flere år gammel

- Det gikk i null i løpet av fire timer. Vi måtte jo stenge salongen for å begrense koronasmitten, sier Else-Marie Kasmer, som driver frisørsalongen Apples and Diamonds i Tønsberg.

Apples and Diamonds er et enkeltpersonforetak med fem ansatte. Natten etter at salongen måtte stenge, slet Else-Marie.

- Jeg sov ingenting, jeg tenkte at jeg måtte beskytte alt og alle. 

Halv fire om natten bestemte hun seg for å lage en handlingsplan.

- Øverst på planen sto det at jeg skulle ringe banken min, DNB. Jeg spurte om å få en kassekreditt og fikk den raskt innvilget, sier hun.

BEDRE TIDER: Else-Marie med sine ansatte på firmatur i Barcelona i fjor. Foto: Privat
Jeg får hele livsgrunnlaget revet bort
Else-Marie Kasmer

- Alt hefter ved meg

Kasmer forteller at hun er pliktig til å holde arbeidsgiveransvaret for de ansatte når det gjelder lønn. I tillegg er hun personlig ansvarlig for all leverandørgjeld, skatter, avgifter og husleie.

- Alt hefter ved meg. Jeg får hele livsgrunnlaget revet bort og har nesten ingen rettigheter. Da handler det om å kjempe. Det har jeg gjort og det fortsette jeg å gjøre, sier Kasmer.

Er du urolig også urolig? Våre rådgivere er klare til å se på hvilke løsninger som kan hjelpe din bedrift.

Det er viktig å komme i gang og lage en tiltaksplan
Else-Marie Kasmer

Lage en handlingsplan

Frisøren oppfordrer alle bedrifter om å ta egne grep nå, og vil gjerne dele det hun har gjort.

- Det er viktig å komme i gang og lage en handlingsplan for sin egen bedrift, sier Kasmer, som både er medlem av NHO og Norges Frisørmesterforbund.

Her er Else-Maries plan:

  1. - Jeg kontaktet banken og fikk kassekreditt, selv om jeg ikke har hatt det tidligere.
  2. - Jeg kontaktet huseier som jeg har leid lokaler av i 15 år. Huseier har sagt seg villig til å dekke husleien de neste to månedene.
  3. - Jeg kontaktet regnskapsfører og har avtalt at de ikke vil ikke fakturere meg i disse tider.
  4. - Jeg kontaktet stort og smått av alle leverandører som strøm, internett, frisørleverandører, og har fått betalingsutsettelser hos de fleste. Jeg begrunner med at jeg er pålagt å holde stengt.
  5. - Jeg har personlig ringt alle kunder og forsikret dem om at de får ny time og at vi er parat så fort vi kan åpne igjen. 
  6. - Jeg har avlyst alle kurs og seminarer som er ikke er nødvendige. 
  7. - Jeg følger med på tiltakspakkene fra myndighetene. Jeg er glad for at forskuddsskatten er utsatt, og at arbeidsgiveravgiften reduseres.

Få flere gode råd på bedriftshjelpen til DNB.

- Nummer én er de ansatte
Else-Marie Kasmer

- Jeg er blitt en ulvemamma

Frisøren forteller at hun skal betale lønn til sine ansatte 5. april, og at det kommer hun til å greie. De ansatte er permittert, men lønn for 1–12. mars skal betales etterskuddsvis.

- Nummer én er de ansatte. Jeg har gjort alt jeg kan for å beskytte mine ansatte. Jeg har blitt en ulvemamma for dem, sier hun.

Kundene skal gjøre sitt

Kasmer forteller at kundene bekymrer seg for hvordan det går med henne og de ansatte.

- Kundene har stor sympati med oss og har stor forståelse for smitteverndugnaden. De forteller at de skal gjøre sitt for oss når vi åpner igjen. Det er jeg veldig glad for, avslutter Kasmer.

Ta kontakt med banken

Roger Antonesen, som er banksjef for alle små og mellomstore bedrifter i DNB, oppfordrer bedriftene til å ta kontakt for å få hjelp.

- Vi prøver nå å hjelpe bedriftskundene så godt vi kan. Vi har gjort tilpasninger og lettet på kravene på kredittbehandlingen for de minste bedriftene.

- Har du som bedriftseier spørsmål er det bare å ta kontakt med oss. Ta kontakt med din rådgiver, eller ring oss på vår korona-hjelpetelefon tlf. 23021266, sier Roger Antonesen. 

Vi kan blant annet hjelpe med:

  • Avdragsfrihet på lån inntil tre måneder. Da kan bedriftene fortsatt betale regningene sine slik som husleie og lønn. De som ikke har bedriftslån, kan få avdragsfrihet på boliglånet slik at de får noe bedre økonomi totalt sett.
  • Kassekreditt er godt egnet der det er store svingninger i likviditeten til bedriften, og vi kan se på muligheten til å øke kassekreditten i en midlertidig periode. 
  • Factoring kan være en løsning for de mellomstore bedriftene - her sikres raskere innbetaling ved at fordringene finansieres. Factoring er en kortsiktig driftskreditt som er et alternativ til en kassekreditt, med sikkerhet i kundefordringene.

For vanlige henvendelser om nettbank og betalinger: Ring kundesenteret på telefon 91504800, eller kontakt oss via chat og e-post.

- Vi kan hjelpe til med å sette opp nettbanken slik at flere ansatte i bedriften får tilgang til denne. Da er bedriften godt forberedt om noen blir syke.

Statens garantiordning

Statens garantiordning legger til rette for at DNB kan gi lån til levedyktige bedrifter som er rammet av inntektsbortfall som følge av virusutbruddet.

- I korte trekk kan bedrifter søke om lån hos sin bank, og dersom søknaden blir innvilget vil staten garantere for 90 prosent av lånet. Garantiordningen trer i kraft så snart den er vedtatt i Stortinget, sier Antonesen.