DNB ser alltid en økning i antall kortreklamasjoner etter ferier. Det betyr at mange opplever å bli lurt.
Vegar Johansen er fagansvarlig for kort- og bankreklamasjoner i DNB og har lang erfaring med hva som kan gå galt – og hva som er lurt og lite lurt når du er på reise.
Han gir deg her sine beste kortvettregler og tips til hvordan du kan unngå å bli svindlet eller lurt på ferie.
• Ha alltid med minst to kort på ferie i tilfelle noe skulle skje med ett av kortene.
• Oppbevar kortene på ulike steder i tilfelle tyveri, slik at du unngår å miste alle.
• Hvis et kort kommer på avveie, sperr det umiddelbart. Hos DNB kan du sperre kortet i mobilbanken eller ved å kontakte bankens kundeservice på tlf. 915 04 800.
• Lær pin-koden utenat. Den skal ikke oppbevares sammen med kortet.
• Ha kortet under oppsyn hele tiden ved betaling. Ikke gi fra deg kortet i butikk, på bar eller på restaurant. Bli heller med bort til betalingsterminalen.
• Legg inn SMS-varsling på beløp over en valgt størrelse på kortene dine slik at du får melding når kortene blir benyttet.
• Sjekk at beløpet stemmer før du betaler. Når du tæpper kortet og/eller taster inn pin-koden, så godkjenner du samtidig beløpet som belastes kortet.
• Skjul inntasting av pinkode selv om du ikke ser noen i nærheten. Minibanker eller bensinpumper kan ha påmontert kopieringsutstyr, såkalt skimming.
• Ta vare på kvitteringer og sjekk opp mot kontoutskriften eller kredittkortfakturaen når du kommer hjem.
• Ved kjøp av varer i utlandet, sjekk alltid at prisen samsvarer med det du betaler. DNB har hatt mange reklamasjoner etter at kunder er blitt lurt i strandbutikker på Gran Canaria (gjelder ofte elektroniske artikler som for eksempel iPad og fotoapparat).
• I utlandet kan det være hensiktsmessig å bruke kredittkort fremfor debetkort, slik at du kan kontrollere transaksjonene før du betaler inn utestående saldo på kortet. DNB Mastercard gir rentefri kreditt i inntil 45 dager.
• Bruk kredittkort når du bestiller reise, hotell, fly eller leiebil, så slipper du reservasjoner på brukskontoen din.
• DNB får hvert år en økning i reklamasjoner knyttet til leie av bil, særlig i utlandet. Mange blir etterbelastet for tilleggsutstyr, skader, trafikkbøter eller bompasseringer. Når du leier bil, les derfor kontrakten nøye og sjekk bilen for skader før du tar den i bruk.
• Verdisaker som du har med på reise, for eksempel pass og kort, bør legges i hotellsafen når de ikke er i bruk.