Unngå å bli lurt eller svindlet

Når du er på reise, på steder med mye folk eller handler på nettet, pass på så du ikke blir lurt!

PASS PÅ TVILSOMME ELEKTRONIKKBUTIKKER: På Gran Canaria har flere, ofte eldre, blitt lurt av innpåslitne elektronikkselgere til å kjøpe kvalitetselektronikk veldig billig. Foto: NTB Scanpix
Lesetid 4 min lesetid
Publisert 10. jul 2018
Artikkelen er flere år gammel

Generelt sett er det viktig å være forberedt på at der det er trengsel, mye turister eller penger å hente, vil kriminelle forsøke seg hvis de får muligheten. Ha også i bakhodet at hvis du får et tilbud som er for god til å være sant, så er det som regel det.

Her har vi listet opp noen «vanlige» svindelmetoder. I tillegg får du noen tips til hvordan unngå å bli lurt:

Innpåslitne selgere på Gran Canaria

På Gran Canaria har flere, ofte eldre, blitt lurt av innpåslitne elektronikkselgere til å kjøpe kvalitetselektronikk veldig billig, for eksempel kameraer eller mobiltelefoner og ofte forsikringer på disse. Kjøper betaler først én gang for utstyret, så påstår butikkselger at betaling ikke har skjedd og får kjøper til å betale på nytt med et annet kort. Det ender så opp med at kjøper betaler mye mer enn avtalt.

  • Det er viktig å være på vakt når selgere er innpåslitne og vil selge kvalitetsvarer billig
  • Det som selges billig er som regel det.
  • Det er ditt eget ansvar hvis du lar deg lure av billige selgere. Men handler du på kreditt kan du i noen tilfeller kunne få pengene tilbake fra kredittyter (ref. Finansavtaleloven 54b)

Fem tips for å unngår ID-svindel

Fingernemme taxisjåfører i New York

I New York har flere opplevd at fingernemme taxisjåfører bytter ut sedlene du gir dem med sedler i lavere valører, for eksempel en 50-dollarseddel med en 5-dollarseddel. Eller de forsøker å gi tilbake på lavere valør enn du ga fra deg.

  • Vær derfor ekstra oppmerksom på hvilken seddel du gir fra deg og vær tydelig på dette.

Falske kinesiske sedler

Når du er i Kina, vær forsiktig når du bruker penger på kjøpesentre, i taxi o.l. Flere har opplevd å motta falske sedler i retur. Det er heller ikke uvanlig at fingernemme mottakere i kjøpsøyeblikket bytter ut ekte sedler for deretter å si at sedlene er falske og nekte å ta imot dem.

Derfor:

  • Bruker du kontanter i Kina, husk å sjekke og telle sedlene du gir fra deg eller mottar.
  • Gi fra deg kun én seddel om gangen. Da er det vanskeligere for den som tar imot å bytte til falske sedler.

IT-banditter tar ikke ferie

Abonnementssvindel

Noen opplever å bli belastet for netthandel og beløp de ikke kjenner til. Bakgrunnen er ofte at de har svart på spørreundersøkelser på for eksempel Facebook, hvor de også har blitt bedt om å legge inn kortnummer, såkalt phishing.

Phishing vil si at kriminelle «fisker» til seg fødselsnummer, kortnummer eller koder gjennom undersøkelser eller falske e-poster. Husk at ingen banker vil spørre om sensitiv informasjon via e-post eller telefon.

  • Klikk derfor aldri på lenken i slike e-poster, gi aldri fra deg slik informasjon!

Vær skeptisk til å bestille «prøvepakker» som tilsynelatende er gratis. Noen tenker at det er trygt hvis det er annonse eller premie på spørrekonkurranser på kjente steder som VG.no eller Facebook. Det er det ikke nødvendigvis.

Slik unngår eller avdekker du denne typen svindel:

  • Gi aldri fra deg sensitiv informasjon via e-post eller telefon
  • Opprett SMS-varsel for kortbetalinger over en viss størrelse (koster 1 krone pr. varsel)
  • Sjekk transaksjonsoversikten/kontoutskriften i blant for å få oppdaget eventuell ukjente belastninger tidligst mulig
  • Vær varsom med hvor du legger inn kortnummer
  • Vær forsiktig med å legge inn kortet ditt på barnas mobiltelefon, for hvis barna handler spill og dyre innholdstjenester kan mor/far bli ansvarlig for hele eller deler av «misbruket»
  • Sperr kortet dersom du opplever ukjente transaksjoner

Falske varer på nettet

Når du handler på nettet, ta godt vare på all dokumentasjon og bekreftelser fra nettstedet. Det kan du få bruk for hvis du mot formodning kommer i den situasjonen at du må reklamere på kjøpet. Da vil dokumentasjonen være gull verdt.

Slik unngår du å bli lurt:

  • Vurder om prisen er altfor lav i forhold til «normal» pris, da bør det ringe en bjelle
  • Undersøk nettbutikken nøye. Ser den profesjonell ser ut eller har siden skrivefeil og dårlig språk?
  • Gjør et google-søk på butikken og sjekk andres erfaringer
  • Ta kontakt med f.eks. Forbrukerområdet eller sjekk nettsidene og listen deres over falske butikker.
  • Bruk kredittkort

Lurt å bruke kredittkort på nett og i utlandet

Det kan være lurt å bruke kredittkort blant annet fordi du i noen tilfeller vil kunne kreve penger tilbake fra kredittyter. Det er Finansavtaleloven paragraf 54 b som regulerer rettighetene dine til å kreve pengene tilbake fra kredittyter. For at du skal kunne rette et krav til kredittyter etter denne bestemmelsen, må følgende tre forutsetninger være innfridd:

• Du må ha handlet på kreditt/med kredittkort
• Du må ha handlet hos en næringsdrivende
• Det må foreligge en feil eller mangel ved varen eller tjenesten du har kjøpt
• Du må ha forsøkt å løse saken hos selger først

Det er flere fordeler med å bruke kredittkort i utlandet:

  • Rentefri betalingsutsettelse
  • Gebyrfrie varekjøp
  • Oversiktlig faktura over ferieforbruket når du kommer hjem. Har du tatt vare på kvitteringene, kan du sjekke forbruket mot fakturaen.
  • I tillegg slipper du at kontoen din blir tømt hvis du skulle være så uheldig å bli utsatt for svindel.

Den store forskjellen på kredittkort og Visa/debetkort er at du med debetkort bruker dine egne penger med én gang, mens du ved bruk av kredittkort ikke blir belastet før senere. Det betyr at du slipper at pengene forsvinner fra kontoen din hvis du skulle være så uheldig å bli svindlet.

 

Kilde: DNB