Når du er på reise, på steder med mye folk eller handler på nettet, pass på så du ikke blir lurt!
Generelt sett er det viktig å være forberedt på at der det er trengsel, mye turister eller penger å hente, vil kriminelle forsøke seg hvis de får muligheten. Ha også i bakhodet at hvis du får et tilbud som er for god til å være sant, så er det som regel det.
Her har vi listet opp noen «vanlige» svindelmetoder. I tillegg får du noen tips til hvordan unngå å bli lurt:
På Gran Canaria har flere, ofte eldre, blitt lurt av innpåslitne elektronikkselgere til å kjøpe kvalitetselektronikk veldig billig, for eksempel kameraer eller mobiltelefoner og ofte forsikringer på disse. Kjøper betaler først én gang for utstyret, så påstår butikkselger at betaling ikke har skjedd og får kjøper til å betale på nytt med et annet kort. Det ender så opp med at kjøper betaler mye mer enn avtalt.
Fem tips for å unngår ID-svindel
I New York har flere opplevd at fingernemme taxisjåfører bytter ut sedlene du gir dem med sedler i lavere valører, for eksempel en 50-dollarseddel med en 5-dollarseddel. Eller de forsøker å gi tilbake på lavere valør enn du ga fra deg.
Når du er i Kina, vær forsiktig når du bruker penger på kjøpesentre, i taxi o.l. Flere har opplevd å motta falske sedler i retur. Det er heller ikke uvanlig at fingernemme mottakere i kjøpsøyeblikket bytter ut ekte sedler for deretter å si at sedlene er falske og nekte å ta imot dem.
Derfor:
Noen opplever å bli belastet for netthandel og beløp de ikke kjenner til. Bakgrunnen er ofte at de har svart på spørreundersøkelser på for eksempel Facebook, hvor de også har blitt bedt om å legge inn kortnummer, såkalt phishing.
Phishing vil si at kriminelle «fisker» til seg fødselsnummer, kortnummer eller koder gjennom undersøkelser eller falske e-poster. Husk at ingen banker vil spørre om sensitiv informasjon via e-post eller telefon.
Vær skeptisk til å bestille «prøvepakker» som tilsynelatende er gratis. Noen tenker at det er trygt hvis det er annonse eller premie på spørrekonkurranser på kjente steder som VG.no eller Facebook. Det er det ikke nødvendigvis.
Slik unngår eller avdekker du denne typen svindel:
Når du handler på nettet, ta godt vare på all dokumentasjon og bekreftelser fra nettstedet. Det kan du få bruk for hvis du mot formodning kommer i den situasjonen at du må reklamere på kjøpet. Da vil dokumentasjonen være gull verdt.
Slik unngår du å bli lurt:
Det kan være lurt å bruke kredittkort blant annet fordi du i noen tilfeller vil kunne kreve penger tilbake fra kredittyter. Det er Finansavtaleloven paragraf 54 b som regulerer rettighetene dine til å kreve pengene tilbake fra kredittyter. For at du skal kunne rette et krav til kredittyter etter denne bestemmelsen, må følgende tre forutsetninger være innfridd:
• Du må ha handlet på kreditt/med kredittkort
• Du må ha handlet hos en næringsdrivende
• Det må foreligge en feil eller mangel ved varen eller tjenesten du har kjøpt
• Du må ha forsøkt å løse saken hos selger først
Det er flere fordeler med å bruke kredittkort i utlandet:
Den store forskjellen på kredittkort og Visa/debetkort er at du med debetkort bruker dine egne penger med én gang, mens du ved bruk av kredittkort ikke blir belastet før senere. Det betyr at du slipper at pengene forsvinner fra kontoen din hvis du skulle være så uheldig å bli svindlet.
Kilde: DNB