Politiet i Oslo advarer mot personer som har forsøkt svindel gjennom å utgi seg for å være lovens lange arm.
De siste dagene har flere personer meldt fra om svindelforsøk på telefon, skriver Oslo politidistrikt på Twitter tirsdag.
Svindlerne skal ha sagt at de er fra Oslo politidistrikt, og at noen har tatt opp lån i personenes navn, eller tappet kontoen for penger.
– Dette er forsøk på svindel for å få ut kontaktopplysninger. Vær obs! Det er ikke politiet som ringer, skriver politiet.
Mandag meldte Finnmark politidistrikt om tilsvarende tilfeller, samt et politidistrikt i Trøndelag.
Innbyggere er blitt oppringt fra enhetens telefonnummer 40 40 15 50, og gitt seg ut for å være fra Økokrim og Bank Norwegian.
– Vår IT-tjeneste jobber med saken og vi vil gjøre vårt ytterste for å forhindre slike hendelser, men til syvende og sist er det du selv som må være på vakt, skrev Finnmark-politiet i en pressemelding.
De kommer i tillegg med følgende tips:
– Denne typen bedrageri har vi sett veldig mye til de siste årene og kalles phishing. Her forsøker de kriminelle å utgi seg for å være noen du har tillit til for å få deg til å gi fra deg opplysninger du ellers ikke ville gitt fra deg.
Det forklarer Sebastian C. Takle, DNBs ekspert på bedrageribekjempelse.
– Målet deres er gjerne å få oss til å dele kortopplysninger eller godkjenne noe med BankID. Ofrene tror kanskje at de bare verifiserer deres identitet for politiet, men egentlig godkjenner de en overføring fra deres egen konto til de kriminelle.
Takle sier det er viktig å være skeptisk når noen tar kontakt og skal ha informasjon av deg.
– Stol på magefølelsen din, hvis du føler at noe kan være galt er det ofte det. Og skulle du gi fra deg opplysninger er det viktig at du kontakter banken din så fort som mulig. Da kan vi iverksette tiltak på vår ende, forklarer han.
Takle oppfordrer til å anmelde svindel og svindelforsøk slik at politiet alltid har et oppdatert situajsonsbilde.